När börja ta hänsyn till barnets vilja?
Hej alla!
Barnet är 7 år och har den senaste tiden pratat en hel del om han han vill bo mer hos oss. Han går i skolan där hans mamma bor, vilket är ungefär 9 mil bort. Så för att han ska kunna vara här mer så måste han byta skola och jag funderar på om han verkligen förstår konsekvenserna som blir.
Jag vill inte skriva ut för mycket om vår situation då den är ganska specifik.
Vi har barnet nästan halva tiden om man slår ut det på ett år. Min man är ledig mycket och har då möjlighet att skjutsa honom till skolan han gå i nu. Men av förklarliga skäl så kan han inte göra det när han jobbar.
Mamman vill inte att barnet flyttar, vilket jag såklart förstår ur en egoistisk synvinkel. Hennes tid med barnet skulle minska avsevärt då hon inte har ett lika generöst schema som min man har. Så jag känner dessutom skuldkänslor gentemot mamman som inte skulle få det så lätt.
Sen tänker jag mycket på barnets ålder och att han kanske är för liten för att förstå, som jag skrev.
Det enda sättet att försöka få boendet är ju att stämma mamman på det men jag vet inte om det är en bra idé i dagsläget!
Det finns såklart inga garantier för att min man ens skulle få boendet vid en eventuell tvist.
Jag skulle gärna ta emot era tankar kring det här.
Ska min man avvakta i några år och se om barnet fortfarande vill flytta hit och då ta det därifrån?
Jag tänker att han kanske förstår lite bättre om några år, om han nu fortfarande vill flytta?
Vi vill såklart att barnet bor här mer men inte till vilket pris som helst, menar såklart inte kostnadsmässigt ;).
Är tacksam för alla råd vi kan få!
Kram L