Inlägg från: Anonym (Oroliga och ledsna barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oroliga och ledsna barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

sextiotalist skrev 2016-05-23 13:50:29 följande:
    Då bör din mamma ta kontakt med banken och be att få lånet splittrat.
    Mamma har gjort det men pappa kan inte ta hälften av lånet för han har själv så mycket i lån på saker han betalat och han själv har berättat att han betalat semesterresor, smycken och mat ute med lånen och detta är inte heller likt pappa för han var väldigt ekonomisk när vi var en familj. 
    Till mej sa han att han hade lån på över 800 000 och jag vet inte varför han berättade detta för mej och det är lån med höga räntor och jag har studerat matte så jag kan själv räkna ut vad han betalar för dom lånen.
    Anonym (Bortskämda barn) skrev 2016-05-23 14:04:37 följande:
    Men det underlättar ju inte att behöva försörja tre vuxna. När du dessutom sitter och skriver att din mamma ensam måste betala student och födelsedagspresenter till er. Varför ska ni ha en massa presenter? Varför en dyr student? Att du sitter och skriver att ni måste ha presenter osv som er snart utblottade mamma måste betala själv är ju hemskt fel!

Dom flesta vuxna skulle hjälpa sin mamma ekonomiskt, bidra till hushållsbudgeten och VÄGRA ta emot firande, fester och presenter.

Att er pappa inte betalar lånet är förstås fel. Men han han ju inte fortsätta vara gift med någon han inte älskar bara för att hans vuxna barn blir svartsjuka.
    Är det vi barn som gjort fel menar du? Och vi har inte krävt dyra presenter men vi tycker att det ska vara rättvist. Och vi är inte svartsjuka utan vi är oroliga för pappa och vi saknar honom.
    Anonym (Vienna) skrev 2016-05-23 14:24:48 följande:
    Hur lyckas man gå med förlust på hus idag? Drömmer
    För att pappa ville sälja fort, mamma ville vänta lite så att det inte skulle bli några skulder kvar vi alla försökte prata med honom men han lyssnade inte :(
    sextiotalist skrev 2016-05-23 14:20:49 följande:
    Såklart ni är oroliga, alla med empati blir oroliga om en nära anhörig ändrar beteende. Konstigt vore annars. Såklart ni saknar honom.
    Men nu måste ni se till att det fungerar i vardagen. Det ni kan göra och borde göra är att ni tar studielån, för det är ändå 20 000 in i hushållet varje månad. Det är konstigt att ni inte gjort det innan. Det är för mycket begärt att er mamma ska försörja två, snart tre, vuxna personer.
    Nej, när det gäller er pappa så har ni barn inte gjort fel. Men det stora felet ni gör är att ni förväntar er att bli försörjda. För ingenstans har det framkommit att ni tagit studielån (skyll inte på att ni inte vill ha skulder, för det är ändå ni som studerar och borde kunna stå på egna ben) för att bidra till hushållet.
    Ni kan betala halva hyran, hälften av maten, kanske tom hjälpa er mamma med skulden och om er mamma kan spara undan en slant, så har hon stora möjligheter få ihop en större summa pengar och lösa in en stor del av lånet och då kan banken gå med på att hon slipper sin del och pappan får ta sin del (har vänner som fixat det och då var bankerna ännu mer svårflirtade).

Så mitt tips är att ni tar ett familjeråd, se vad var och en kan bidra med för att underlätta för er mamma. Sedan får ni syskon försöka komma fram till en strategi hur ni ska hantera er pappa.
    Kom ihåg, ni är vuxna och ni behöver inte era föräldrar på samma sätt längre. Nu får ni agera på ett vuxet sätt, inte trilla ner i tonåren igen.
    Det var nog fel av mej att skriva på denna sida. Två av oss har studielån och det kostar med kurslitteratur, resor till tentor och föreläsningar.
    Anonym (Bortskämda barn) skrev 2016-05-23 14:36:39 följande:
    Ni har gjort fel på så sätt att ni är vuxna och lever på er fattiga mamma. Ni har gjort fel som kräver att hon fixar födelsedagsfester till sina vuxna barn och ni vuxna barn gör fel som inte hjälper er mamma med studenten.

Ni gör också fel som kräver att er pappa alltid ska ge er saker för samma summor som han ger yngre barn presenter för. Sitter ni på barnkalas och surar om morföräldrarna ger en 9 åring dyrare eller fler presenter också? Att ni bara förväntar er millimeterrättvisa i er ålder är fel. Att ni dessutom håller sådan koll på vad hans 16åriga bonus får och hur mycket han betalar är också fel. Ni har inte med det att göra! Kanske betalar hans nya hälften?

Sluta följ hans nya och hennes barn på facebook.

Att pappan inte vill träffa er är tråkigt och inte ert fel. Men samtidigt förstår jag honom om ni bara gnäller om vad 16åringen får och tjatar om saker när ni väl ses. Dessutom så vägrar ni ju själv göra någon ansträgning alls för att träffa honom. Det är inte normalt att behöva åka hem till sitt ex för att få träffa sina vuxna barn.
    Vi uppvaktar varandra i familjen och det är inga barnkalas.
    Vi har inga morföräldrar för dom lever inte.
    Vi är hans biologiska barn även om vi nu är vuxna.
    Mitt syskon som tar studenten har köpt en del kläder till det själv.
    Vi gör ansträngning för att träffa honom men henne vill vi inte se och han verkar bara vilja se oss på det stället dom bor på.
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 15:26:35 följande:

Ni som skriver att TS och syskonen skall sluta följa pappans nya och hennes barn (16-åringen) på FB. Jag skulle ju gissa på att det inte är dem TS är "vänner" med utan sin pappa och att det är när han gillar/kommenterar deras statusar som det syns i TS flöde.

Så i så fall är ju alternativet att sluta vara vän med pappan på FB...

Så är det och vi har pratat om att ta bor honom som vän.
    sextiotalist skrev 2016-05-23 10:35:46 följande:
    Han har valt att inte vara en del av er kärnfamilj, ni är inte längre detta. Den biten måste du acceptera. Hur gärna du vill att det ska vara annorlunda, så måste du acceptera verkligheten.
    Läs den här tråden, då förstår du att du inte kan förändra din pappa. Vi var ändå massor som försökte få honom att inte vara sin nya kvinnas ägodel.
    (vem vet, det kan vara din pappa).
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/76463980-barnen-eller-den-nya
    sextiotalist skrev 2016-05-23 10:35:46 följande:
    Han har valt att inte vara en del av er kärnfamilj, ni är inte längre detta. Den biten måste du acceptera. Hur gärna du vill att det ska vara annorlunda, så måste du acceptera verkligheten.
    Läs den här tråden, då förstår du att du inte kan förändra din pappa. Vi var ändå massor som försökte få honom att inte vara sin nya kvinnas ägodel.
    (vem vet, det kan vara din pappa).
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/76463980-barnen-eller-den-nya
    Har läst en del och tyvärr stämmer det in på pappa :´(

sextiotalist skrev 2016-05-23 15:43:40 följande:
    Ponera att det är din pappa, då vet du hur han tänker (men så var det detta med att han arbetade på samma ställe som hans exfru och gav henne sparken och fick sedan sparken, det kanske inte stämmer in på din pappa).
    Men du läste väl svaren, ingen ansåg att den mannen gjorde bra val, utan försökte få honom att inse att han endast blev en slav under denna kvinna.
    Ingen i den här tråden anser att din pappa gjort bra val, men vi försöker ge råd så du och dina syskon kan hantera detta och må bra.
    Mamma fick sparken av pappa :(
    Jag har läst en del men inte allt för det var så många sidor och vi har den känslan att han egentligen inte vill vara där utan att han kanske blivit manipulerad av henne, detta är jobbigt för oss alla och vi är inte arga på pappa, mamma är inte heller arg på pappa.
    EnAnonumius skrev 2016-05-23 16:11:34 följande:
    Ursäkta?
    Ni är knappast de enda som har "levt på studielån". Och JA det är ingen picknick att leva på studiemedel. Jag själv har levt på studiemedel och jag bodde i lägenhet själv då så och fick lägga 38% av mitt studiemedel på enbart hyran. Studiemedel när jag hade dem var på c:a 7750kr.
    Jag satt och räknade att jag hade ett underskott på 500kr i månaden om man skulle gå på socialens norm för den tiden också, och man fick INTE komplettera på socialen alls. Så jag fick lära mig att "koka soppa på en spik", och kurslitteraturen den fick man köpa begagnad.

Ni bor för böflen kvar hemma. Ändå bidrar ni INGET med er del av familjens sammanlagda utgifter. Ja kurslitteratur kostar och resor kostar det vet varje människa som levt på studiemedel. Men de slukar knappast hela studiemedlet med detta.

Dock så är det faktiskt ändå inte för mycket begärt av VUXNA människor att betala lite för kost och logi oavsett om de bor i studentkorre ELLER hemma hos mamsingen.

Studiemedel ligger på IDAG, c:a 9904kr (jag har kollat på CSN nyligen under veckan), och att lägga c:a 2500-3000kr i månaden VARDERA hemma för kost och logi borde ju faktiskt inte vara så otroligt för mycket begärt av vuxna myndiga barn att göra. 
    Då har ni mellan 7404- 6904kr kvar på månaden. Det borde ju ni klara av att betala månadskort, kurslitteratur, och era mobiler för utan problem och ha ändå pengar kvar för att kanske även unna er en öl eller två öl på studentpuben.

Ni är vuxna ni är myndiga ni har ansvaret att försörja er själva, det är INTE eran mamma jobb att försörja er fast ni dra in 9904kr i månaden.
    Ni är inte barn längre s.a.s. Så det är på tiden att ni slutar att agera barn och tar ert eget vuxenansvar.
    Jag får lite drygt 2500 i månaden om jag hade fått drygt 9000 då hade jag hjälp till med hyran mina hygienartiklar betalar jag själv och även buss och köper begagnad litteratur när jag kan för att snåla och är inte ute och festar eller köper onödig saker.
    Anonym (Vienna) skrev 2016-05-23 16:26:01 följande:
    Banken brukar alltså säga nej till försäljningar med stora förluster om man har dålig ekonomi. Å då kan man helt enkelt inte sälja, om man inte kan hosta fram pengar att lösa lånen med som finns på fastigheten. Så nått stämmer inte. Antingen var d inte en speciellt stor förlust alt så har både din mamma å din pappa god ekonomi. ( dock har du ju tidigare skrivit att din pappa har skulder på 800.000 å då blir jag än mer övertygad att du inte är sanningsenligt för ingen bank skulle gått med att lägga ett stort blancolån på en sådan skuldsatt människa utan säkerhet)
    Ljuger nej det går bort och pappa har tagit lån på lån på alla ställen som finns och det är inga vanliga banker han berättade om detta före jul och vi är oroliga för honom för det kan inte vara roligt att ha skulder på såna ställen som han har.
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(