• molly50

Våran pappa struntar i oss barn :(

sextiotalist skrev 2016-05-24 10:03:11 följande:
    Nej, det är inte ert fel. Absolut inte. Men däremot så måste ni nu börja hantera att er pappa är som han är. När din pappa, trots att så gott som alla skrev att han gjorde fel val, ändå gjorde, i våra ögon, fel val, så måste du inse att han inte tänker annat än med testiklarna, samt är väldigt konflikträdd.
    Dvs han kommer inte ändra sig. Så mitt råd är att vara väldigt rak mot er pappa, säga exakt vad ni känner, berätta på att ni är besvikna och att ni förväntar er att en vuxen man beter sig vuxet.
    Du kan endast påverka dig själv och göra egna förändringar för att du ska må bra igen.
    Jag kan bara hålla med! Jag hoppas att TS och hans/hennes syskon anammar detta.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Bortskämda barn) skrev 2016-05-24 06:11:35 följande:
    Jag skulle nog ta avstånd från mina vuxna barn om dom räknade kronor på alla presenter, höll koll på exakt vilka summor jag la på presenter till andra och krävde att jag alltid skulle ge samma summor till dom. Tråkigt att aldrig kunna köpa en dyrare present till någon som verkligen behöver det utan att ens vuxna barn genast tar redan på värdet och kräver saker för samma summa....

Då skulle jag skämmas över hur jag fostrat mina barn och jag skulle känna att dom inte älskade mig utan bara såg mig som en pengako.

Men ni ser inte alls att ni också kan göra fel?
    På vilket sätt har de gjort fel,tycker du?

Du kan inte tänka dig att det här kan vara rent emotionella orsaker?
    Att det inte handlar om presenter och pengar?
    Tycker du verkligen att det är ok att pappan t ex struntar i att komma när hans eget barn tar studenten,bara för att han har träffat en ny?

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Dysfunktionellt) skrev 2016-05-24 10:41:02 följande:
    Bara för att några tycker att TS måste börja inse att pappan inte kommer svara upp till förväntningarna betyder det INTE att dessa personer säger att det är OK att pappan beter sig som han gör. Har någon, i hela tråden skrivit att TS pappas beteende är OK? Han verkar helt trasig och det är kanske han som behöver mest hjälp av alla inblandade.
    Nej,men flera inlägg här kan tolkas som ett skuldbeläggande på TS och hans/hennes syskon.
    Och det är det jag reagerar på.
    Jag kanske har missuppfattat saken. I så fall ber jag om ursäkt.
    Men den jag citerade verkade t ex ha fått för sig att allt handlar om pengar och presenter för TS och syskonen.
    Inte en tanke på att det kan vara emotionellt jobbigt att deras pappa knappt träffar dem eller kontaktar dem.
    Och vet man inte hur det ligger till så tycker jag att det är onödigt att uttrycka sig så.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Dysfunktionellt) skrev 2016-05-24 10:41:02 följande:
    Bara för att några tycker att TS måste börja inse att pappan inte kommer svara upp till förväntningarna betyder det INTE att dessa personer säger att det är OK att pappan beter sig som han gör. Har någon, i hela tråden skrivit att TS pappas beteende är OK? Han verkar helt trasig och det är kanske han som behöver mest hjälp av alla inblandade.
    Jag glömde att svara på det sista.
    ja,pappan mår kanske inte så bra.
    Men han verkar i alla fall må tillräckligt bra för att lägga tid på sin styvdotter,mer än på sina egna barn.
    Och det tycker i alla fall jag är märkligt.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (.) skrev 2016-05-24 10:46:18 följande:
    Förmodligen handlar det om att besvikelsen över den dåliga kontakten med pappan projiceras på t ex uteblivna presenter, ja. Men inte bara det. TS har även skrivit om just den sämre ekonomin kopplat till skilsmässan. De gick miste om en närvarande pappa som inte är tillräckligt intresserad av kontakt för att gå emot irriterad partner/stå ut med att ha exet i närheten. Men de gick också från en materiell standard de var nöjda med till en de är missnöjda med. (Helt bortsett från om andra tycker de har orealistiska förväntningar på att försörjas som vuxna.) Den sämre ekonomin hade förmodligen varit frustrerande för dem även om pappan funnits kvar i familjen. Nu sammanfaller dessa förluster och blandas också ihop känslomässigt.
    Jag tror det är bättre att i alla fall försöka hålla isär dem. Ekonomin kommer ju inte att bli bättre om pappan bättrar sig vad gäller kontakten. Pappan är gravt skuldsatt (och i motsats till TS tror jag problemen började före det nya förhållandet, folk byter inte ekonomiskt förhållningssätt så abrupt). Ett tänkbart drömscenario för syskonen, att föräldrarna hittade tillbaka till varandra, skulle inte heller innebära att man skulle kunna få samma materiella livsstil som tidigare, tvärtom innebära en ännu större ekonomisk risk för mamman.

Och givetvis är det inte OK att strunta i ett studentfirande för att man vill undvika att träffa sitt ex.
    Jo,men jag tror att det även ligger emotionella orsaker bakom.
    Att de saknar sin pappa.
    Inte enbart av ekonomiska orsaker.
    De oroar sig även över att pappan har skulder,men trots detta köper saker åt sin styvdotter.
    Sen att pappans nya är den som försöker förhindra kontakten och att pappan inte verkar protestera,gör det nog inte lättare för TS och syskonen.
    Anonym (Bortskämda barn) skrev 2016-05-24 12:33:08 följande:
    Hade ts tagit upp det emotionella orsakerna så hade jag helt förstått. Men jag anser att ts gnäller för mycket om presenter,rättvisa och pengar. Hon har en utblottad pappa som till och med känner ett behov av att ringa och förklara för sina vuxna barn varför dom inte kan få en massa saker av honom. Kan du tänka dig vilken press han måste känna som känner sig tvungen att ringa och redogöra för varje lån, varje ränta och varje utgift för att få vuxna barn att förstå att dom inte kan få massa saker? Och fortfarande så gnäller ts om millimeterrättvisa där hon anser att ett minderårigt barn minsann inte ska kunna få något utan att dom vuxna får för exakt samma summa. Det är sniket och vittnar inte om någon som saknar sin pappas närvaro främst.

Sen har jag aldrig påstått att det är rätt att inte komma på studenten. Men så som ts gnäller om presenter och att han inte bidragit alls ekonomiskt till studenten så känner han sig troligtvis skyldig och ovälkommen om han inte tar med sig en hög pengar (som han inte har)

Jag anser också att det är fel av ts att hålka så stor koll på en 16åring, vad hen får i present, vad sakerna kostat och till och med vilka som bidragit till presenterna. Det är troligtvis obehagligt för en oskyldig 16åring att bli så bevakad av någon som hen knappt känner..

Två fel bli inte rätt
    Men TS har ju skrivit att de vill ha sin pappa också.
    Läser man mellan raderna så märker man att det finns en besvikelse över att pappan inte protesterar mot att hans nya försöker förhindra kontakten med dem utan ägnar sig mer åt hennes dotter istället.
    En av de sakerna är t ex studenten. Att pappan kanske inte kommer dit pga sin nya kvinna.
    Det må så vara att de är myndiga.
    Men det gör inte deras behov av kontakt med sin pappa mindre.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 21:03:37 följande:
    Vill ni gå vidare och få en bra relation med er pappa igen så kanske det finns en idé att bjuda hela hans liv? Hans fru och hennes barn också? Svårt att få en bra relation med någon när man inte accepterar hela dennes liv och väsen liksom. Jag fattar att det kan vara tufft men ibland tjänar man som tusan på att vara "the bigger person".
    Fast varför ska de bjuda in någon som är så otrevlig och kallar deras mamma för hora och vidrig?
    Hon visar ju inte direkt att hon är intresserad av att komma och fira.
    Hon visar bara att hon är den vidriga personen här.
    Studenten är en dag som ska vara trevlig och minnesvärd.
    Att då bjuda in den kvinnan riskerar att förstöra den stämningen.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Brumma skrev 2016-05-30 09:50:58 följande:
    TS skriver att de gärna skulle besökt sin pappa (eftersom han inte vill komma till deras mors hem) om han bott ensam. Men att de inte träffar honom sedan i december pga hans sambo. Sedan skriver TS att han blev sambo för bara en månad sedan?

Jag får inte det att gå ihop.

Jag fattar också att de känner sig övergivna och pappan beter sig uppenbarligen som en stor skit. Men faktum är att det VARIT väldigt mycket tjat om pengar. Inte främst att de är oroliga, det kom senare, utan snarare ren o skär avundsjuka. "Om vi får för femtio kronor skall ingen annan få för mer".

Jag försöker inte skuldbelägga TS men faktum är att jag anser att man som vuxen (vilket de två äldsta syskonen är) har ett eget ansvar för relationen. Dvs, det ligger ÄVEN på deras ansvar att hålla relationen vid liv. Inte bara pappans. Och som sagt, en hel del går bara inte ihop :/
    Ja,visst har även de ett ansvar för att hålla relationen vid liv. Men när pappans nya försöker förhindra det så är det nog inte så lätt.
    Och de har ju försökt att både ringa och sms:a till pappan utan att få svar.
    Så det verkar ju inte som att pappan har ett så stort intresse av att ha kontakt.
    Eller så är han en stor mes som inte vågar sätta ner foten till sin nya kvinna.

Pappan har dessutom skulder. TS har skrivit att de är oroliga för det.
    Men han tycks ändå ha råd att köpa saker åt sin styvdotter.
    Och det är ju bl a det som TS och syskonen reagerar på.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Blomma73 skrev 2016-05-30 11:27:30 följande:

Läs gärna i ts pappas tråd om hur han resonerar kring den nya, exet och sina barn. Tragiskt och oerhört ytlig person enligt min uppfattning. ( ska jag välja den nya eller barnen, tror jag den heter).

Exakt! Att han ens behöver starta en sådan tråd är så fruktansvärt sorgligt!
    För de allra flesta,som är normalt funtade,så behöver man inte ens fundera på det.
    Han är kanske mentalt nedtryckt av sin nya kvinna,men det är ju ingen ursäkt.
    Barnen borde komma före.

Länkar till tråden:
    www.familjeliv.se/forum/thread/76463980-barnen-eller-den-nya
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-06-15 17:50:03 följande:

Pappa kom inte till studenten han sa att han inte ville träffa vår mamma. Han sa att han skulle göra något för den som tog studenten senare och det är inte mitt syskon så intresserad av.
    Hur kan man strunta i att ett barn tar studenten?
    Mamma ställde upp och gjorde precis allt för att det skulle bli en fin student och vi syskon hjälpte också till men ändå hade mitt syskon som tog studenten nära att gråta.

Så med andra ord så ljög han, i den andra tråden, när han skrev att han hade firat ditt syskons student?
    Fy vilket svek!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-06-15 18:33:51 följande:
    Han skickade ett grattis på sms kanske var det han menade med att fira men det var allt han gjorde.
    Vi saknar pappa.
    Men fy så dåligt!
    Jag vet att han skrev i den andra tråden att han inte ville träffa er mamma.
    Men att straffa er barn för det är så lågt man kan sjunka.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Brumma skrev 2016-06-15 18:46:02 följande:
    molly50 skrev 2016-06-15 18:23:08 följande:

Så med andra ord så ljög han, i den andra tråden, när han skrev att han hade firat ditt syskons student?

Fy vilket svek!

Kan ju vara så att det faktiskt inte ÄR pappan som skrivit den tråden utan en helt annan person som inte har med TS att göra...
    Ja,det KAN vara så. Men det KAN också vara pappan som har skrivit den andra tråden.
    Men innan jag vet hur det ligger till med den saken så tänker jag inte spekulera utan tar det bara för vad det är och svarar som om det vore pappan som startat den ena tråden och barnen den andra.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-06-15 19:35:03 följande:
    :( :( :(
    Helt ärligt så tycker jag att ni inte borde ge honom några fler chanser. Jag tycker att han har försatt alla chanser han har fått.
    Han verkar vara en riktig mes som inte vågar sätta ner foten till sin nya och säga ifrån.
    Enligt den andra tråden så ska hans nya ha varit otrogen med hans ex och att han har flyttat till sin lägenhet.
    Så man kan ju säga att han har fått smaka på sin egen medicin nu.
    Men om han ändå inte kontaktar er så visar han ju var han står.
    Jag förstår att det är jobbigt när det handlar om er pappa.
    Men frågan är vad som vore bäst för er. En pappa som inte vill ha kontakt alls eller en pappa som vill ha kontakt men ändå inte bryr sig?
    Han är ju en idiot!
    Han visar ju gång på gång att han inte förtjänar att ha kontakt med någon av er eller er mamma.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-06-16 11:57:38 följande:
    Vi barn har starat denna tråden och om det är pappa eller inte som startat den andra är vi inte hundra procent på fast mycket i den tråden stämmer in har inte kollat den andra tråden på ett tag och vill inte det nu heller
    Ok. Ja,jag tror er.

Jag förstår det. Men läser du de sista kommentarerna han har skrivit om vad som hänt mellan honom och hans nya så kanske det skulle kännas lite bättre för dig.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Brumma skrev 2016-06-19 11:47:25 följande:
    Jag hade nog tyckt att det viktigaste var att ha en relation och göra något tillsammans med min förälder själv istället för att sätta mina föräldrar i samma rum mot deras vilja på min student ja.

Eller nog.. Kan snarare garantera att relationen varit viktigare än det...

Vid den åldern hade jag tillräckligt med mognad för att ha förståelse för att man inte fixa att umgås med alla.
    Jo,men barnen vill ju ha kontakt med pappan. Däremot inte med pappans nya.
    Men pappan verkar sakna den mognaden att inse att alla inte fixar att umgås med alla.
    Han förstår inte varför barnen inte vill ha kontakt med hans nya trots att hon skriver och talar illa om deras mamma (hans ex) och kallar henne för en massa vidriga saker och dessutom hindrar honom att ha kontakt med sin riktiga familj. Sina barn,föräldrar och sitt ex.
    Det är ju han som gör fel här. Inte barnen.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Brumma skrev 2016-06-19 14:20:58 följande:
    Att be att få göra något med bara barnen är ju faktiskt att just göra ngt med barnet - utan den nya. Vilket ju är precis vad de efterfrågat. Lite konstigt då att när pappan lyssnar så är de "inte intresserade. ."

Dessutom har pappan bott ensam fram tills för 1.5 månad sedan. Lite underligt att de inte då heller kunde åka till pappa..

Ja pappan har gjort fel. Men tonåringar och vuxna människor har även de ansvar för att få en fungerande relation. Om pappan föreslår att träffas bara han och barnet och då får ett nej så är det INTE han som väljer bort barnet utan tvärtom.
    Ja,visst har även barnen ett ansvar som nästan vuxna.
    Men det är väl inte bara de som ska behöva anstränga sig för att de och pappan ska kunna ha kontakt.
    De har både skickat sms och ringt till pappan utan att få svar.
    Så vad mer kan de göra?
    Att åka hem till pappan och hans nya är nog inte aktuellt i det här fallet.
    Inte så länge han är tillsammans med henne.

Och det papppan har gjort är att skicka några sms. Det senaste när det yngsta barnet tog studenten.
    Då skickade han ett grattis.
    Sen har han skickat lite pengar då och då.
    Väldigt ansträngande och ansvarstagande,inte sant. ^^
    Och sen har han erbjudit barnet,som tog studenten,att följa med honom och hans nya på en resa. (En resa som han,för övrigt,säljer en massa saker för att överhuvudtaget ha råd med)
    Fast han vet att barnen inte vill ha med hans nya att göra efter allt hon har gjort.
    Så han visar inget intresse han heller,i så fall.
    Och han om någon ska väl vara den vuxna här,kan jag tycka.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(