Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Våran pappa struntar i oss barn :(

Brumma skrev 2016-05-22 23:31:54 följande:
    Åker ni och hälsar på honom?
    Ringer ni och pratar med honom?

När du skriver att han inte kommer till er och hälsat på - var menar du att han ska hälsa på? Hos er och er mamma? Det är ju ganska förståeligt att han inte gör kanske. .
    Är han inbjuden till studenten?
    Varför lägger du ansvaret på barnen?
    Det är knappast barnens ansvar att kontakt skall upprätthållas.
    Barnen bad ALDRIG om skilsmässa och barnen bad ALDRIG om att bli födda.

Ja vad är det för fel att pappan hälsar på barnen även om barnen bor kvar hos mamman? Det är ju barnen han hälsar på inte mamman. Mamman och pappan kan ha en normal artig kontakt mellan varandra. Eller så kan de hitta på något ihop och umgås som barn och förälder.

Pappan bor 28mil ifrån och det tar sin runda tid att åka. Och skall man åka tåg/buss så tar det riktigt lång tid och ironiskt nog så kan i bland biljetter till kommunaltrafik bli dyrare än att ta bilen även om man viktar in i priset skatt/slitage/försäkring i mil priset för bilen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2016-05-23 10:46:39 följande:
    Varför lägger du ansvaret på barnen?
    Det är knappast barnens ansvar att kontakt skall upprätthållas.
    Barnen bad ALDRIG om skilsmässa och barnen bad ALDRIG om att bli födda.

Ja vad är det för fel att pappan hälsar på barnen även om barnen bor kvar hos mamman? Det är ju barnen han hälsar på inte mamman. Mamman och pappan kan ha en normal artig kontakt mellan varandra. Eller så kan de hitta på något ihop och umgås som barn och förälder.

Pappan bor 28mil ifrån och det tar sin runda tid att åka. Och skall man åka tåg/buss så tar det riktigt lång tid och ironiskt nog så kan i bland biljetter till kommunaltrafik bli dyrare än att ta bilen även om man viktar in i priset skatt/slitage/försäkring i mil priset för bilen.

Till BRUMMA. Då man inte kan radera inläggen på FL så ber jag dig att bortse från detta inlägget. Jag missade att barnen var VUXNA.

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2016-05-23 10:58:02 följande:
    Ja, barnen är vuxna, och jag tror du håller med mig, att ju äldre man är, desto större ansvar har man för att upprätthålla relationer.
    Men utifrån det som ts skriver (det kommer ju fram mer) så tycker jag nog att han/hon har räckt fram handen och han har inte tagit emot den.
    Men jag tror också att ts är låst i sin bild av den kärnfamilj som han/hon önskar att det var.
    Ts måste acceptera att den familj, som den såg ut en gång i tiden, finns inte längre och det är en sorg att hantera detta och som ts måste gå igenom. Han/hon måste också inse att det går inte att förändra personer, utan det man kan göra är att lära sig att hantera detta.
    Vi är nog rätt ense om att om ts pappa inte gör sin bit för att ha en bra relation med sina barn, så kommer han nog fasas ut från barnens liv och kommer troligen tappa kontakten med dom.

Ja det håller jag med om. Faktiskt i allt du skriver.

• EnAnonumius
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 07:58:01 följande:
    Han är bjuden till studenten. Vi har bjudit in honom när vi fyllt år men han kommer inte och han ringer inte utan skickat sms med grattis och swichat några hundra. Han ger den 16 åriga saker för mer än tusen. Våran mamma sliter med att fixa allas födelsedagar och nu studenten och mycket mera. Vi tycker det är fel orättvist för ingen av oss har jobb och har inte bil så att åka och hälsa på honom med buss och tåg det tar tid + att ge så mycket till en som man inte är pappa till och att vi hans riktiga barn inte får känns inte ok och dom har inte bott ihop länge.
    Om ni inte har egna pengar för er egna försörjning så får ni kontakta socialen. 
    Då ni är vuxna myndiga barn som inte går i skolan så har er mamma INGEN plikt att försörja er alls. Ni däremot har faktiskt en plikt att bidra med försörjningen fast ni "bor hemma hos mamma".
    Och när ni får socialbidrag så blir det ju lättnader för er mamma rent ekonomiskt så slipper hon kämpa med att hålla näsan ovanför vattenytan, och försöka fixa fram pengar till diverse födelsedagar och andra högtider, och ni kan bidrag med försörjningen för er egna räkning.

Dock när ni får socialbidrag så får ni också motkravet att söka jobb via aktivitet som socialen hänvisar er till.

Hade ni varit minderåriga så hade ju svaren blivit annat, men nu är ni vuxna och myndiga allihopa och då kan ni inte förvänta ER att det skall vara som när ni var icke myndiga och mamma, (och pappa) skall ta hand om er.

• EnAnonumius
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 14:31:44 följande:
    Det var nog fel av mej att skriva på denna sida. Två av oss har studielån och det kostar med kurslitteratur, resor till tentor och föreläsningar.
    Ursäkta?
    Ni är knappast de enda som har "levt på studielån". Och JA det är ingen picknick att leva på studiemedel. Jag själv har levt på studiemedel och jag bodde i lägenhet själv då så och fick lägga 38% av mitt studiemedel på enbart hyran. Studiemedel när jag hade dem var på c:a 7750kr.
    Jag satt och räknade att jag hade ett underskott på 500kr i månaden om man skulle gå på socialens norm för den tiden också, och man fick INTE komplettera på socialen alls. Så jag fick lära mig att "koka soppa på en spik", och kurslitteraturen den fick man köpa begagnad.

Ni bor för böflen kvar hemma. Ändå bidrar ni INGET med er del av familjens sammanlagda utgifter. Ja kurslitteratur kostar och resor kostar det vet varje människa som levt på studiemedel. Men de slukar knappast hela studiemedlet med detta.

Dock så är det faktiskt ändå inte för mycket begärt av VUXNA människor att betala lite för kost och logi oavsett om de bor i studentkorre ELLER hemma hos mamsingen.

Studiemedel ligger på IDAG, c:a 9904kr (jag har kollat på CSN nyligen under veckan), och att lägga c:a 2500-3000kr i månaden VARDERA hemma för kost och logi borde ju faktiskt inte vara så otroligt för mycket begärt av vuxna myndiga barn att göra. 
    Då har ni mellan 7404- 6904kr kvar på månaden. Det borde ju ni klara av att betala månadskort, kurslitteratur, och era mobiler för utan problem och ha ändå pengar kvar för att kanske även unna er en öl eller två öl på studentpuben.

Ni är vuxna ni är myndiga ni har ansvaret att försörja er själva, det är INTE eran mamma jobb att försörja er fast ni dra in 9904kr i månaden.
    Ni är inte barn längre s.a.s. Så det är på tiden att ni slutar att agera barn och tar ert eget vuxenansvar.

• EnAnonumius
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 16:27:37 följande:
    Jag får lite drygt 2500 i månaden om jag hade fått drygt 9000 då hade jag hjälp till med hyran mina hygienartiklar betalar jag själv och även buss och köper begagnad litteratur när jag kan för att snåla och är inte ute och festar eller köper onödig saker.
    Om du får detta så lyfter du bidragsdelen enbart.
    Ja jag sitter och kollar på CSN's hemsida samtidigt, samtidigt som jag skriver detta så jag har högaktuella uppgifter.

Studiemedel (finns upplyst på CSN's hemsida) består av bidragsdelen och lånedelen.
    Så hur man "får" 9900kr i månaden är ju enkelt, det står upplyst på CSN hemsida, att man får ansöka både bidragsdelen och lånedelen separat, men ändå på samma blankett.  Du har antagligen inte kryssat i rutan för "lånedelen", m.a.o.

Studiemedel (Bidragsdelen) på studier 100% är på 2816kr/månaden.
    Studiemedel (Bidragsdelen) på studier   75% är på 2108kr/månaden.
    Studiemedel (Bidragsdelen) på studier   50% är på 1396kr/månaden.

Studiemedel innehåller både bidragsdelen och lånedelen:

Studiemedel (lån+bidrag) på studier 100%  9904kr/månaden
    Studiemedel (lån+bidrag) på studier  75%  7 424kr/månaden
    Studiemedel (lån+bidrag) på studier   50%  4960kr/månaden

Så skall du ha 9904kr i månaden om du pluggar heltid så får du ansöka om lånet också och de borde du har fått information av på CSN) annars så kan man alltid läsa på CSN hemsida. Så information finns att hämta hur man skall få och hur man skall gå till väga för att kunna "få" hela studiemedlet.

Sedan så finns det faktiskt ett litet trick man kan göra som är full tillåtet. Man kan ansöka lånedelen och bidragsdelen för 50%,  även om man pluggar 100%.
    Många som gör detta för att pressa ned kostnaderna för lånet på sikt.

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa

• EnAnonumius
    Anonym (S) skrev 2016-05-23 16:29:37 följande:
    Är det verkligen det här det handlar om? Är det detta som är det vesäntliga i tråden? Är det såå svårt att sätta sig in i ts sorg i att hennes/hans pappa lämnat dom och skiter i dom? Det spelar ingen roll att ts är vuxen. Det gör lika jävla ont ändå! Grattis till dig om du sluppit uppleva detta själv.

Tråden handlar för fan inte om några bortskämda vuxna barn utan om "vuxna" barn som blivit svikna av sin förälder. Klart att han som pappa och som varit den som lämnat ska behaga ta sig till sina egna barn för att träffa dom! Klart det gör ont i hela kroppen att veta och känna att pappa inte bryr sig! Trots att man är 20! För helvete!
    Är det verkligen så svårt att se att det ena måste inte utesluta det andra.

Ja jag vet hur det är att bli sviken av sina föräldrar, jag har blivit hårt sviken av min egna moder upprepat och nej det var inte på "samma sätt" som med TS pappa, det finns olika sätt att bli sviken på och det sveket min moder gjorde mot mig var inte bara direkt negligerande av sina plikter hon åtog sig som moder utan hon begick även urkundsförfalskning mot mig. Men det är en helt OT för denna tråden.

Fast jag har ändå insikten i att förstå att det "ena måste inte utesluta det andra". Ja pappan har svikit mamman och sina barn. Dock så sitter ju TS och hennes syskon och sviker mamman med. Mamman har ingen skyldigheter eller plikt att försörja vuxna barn som har sedan länge tagit studenten. Nej man kan inte ens i det läget dra i kortet "men mamman födde ju mig....", det kortet gäller bara om barnet är UPP till max 21 år och går kvar i gymnasiet.
    Mamman har det svårt ekonomiskt och nu har det ju framkommit att TS lever på sin mamma helt och hållet med mat och husrum.

Att betala hygienartiklar själv, och studiematerial  gör ju de flesta ungarna när de är under 18år på Studiebidraget (förlängda barnbidraget som det kallas för ibland hos vissa), (det finns mer material förstudierna än kurslitteratur) då det är inte alltid att det mamma och/eller pappa köper faller ungarna i smaken när de är tonåringar, så det är ju bara lite kontraproduktivt för TS själv att ens ta upp om den saken även så är det kontraproduktivt att dra upp om att man köper busskortet själv det gör de flesta ungdomarna också som går på gymnasiet.

Ja det ÄR tragiskt att pappan har svikit TS, det är ju ingen annan som har hävdat motsatsen. Men varför i hela friden skall mamman försörja sina vuxna myndiga barn med mat och husrum för när hon har det själv tufft ekonomiskt  och när hon INTE har försörjningsplikt för sina barn längre då de inte går i gymnasiet?
    Då är det faktiskt också på sin plats att man säger åt TS att att ta just ett vuxenansvar och försörja sig själv i stället både med mat och husrum, alternativt att hon betalar hemma för just mat och husrum till sin mamma om hon bor kvar hemma, i stället för att leva som man gjorde när man var _under_ 18år och mamman (och pappa) hade försörjningsskyldighet för sina barn.

• EnAnonumius
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 21:54:25 följande:
    Ok menar du att han drar sig undan för att vi är vuxna? Orkar inte tänka så mycket nu pga det som hänt den senaste timmen :(
    Nej det handlar det inte om. Tolka inte in något som inte ens kan göras med detta berömda  "läsas mellan raderna".

Du är vuxen och du har egenansvar för din försörjning. Du kan liksom INTE kräva att
    att du som vuxen skall ha rättvisetänkande som när det är två barn under 18år och är försörjda av mamma och pappa (eller om en eller två bonus föräldrar har åtagit sig det jobbet).

Som vuxen så skall man förstå ha insikten i att livet är inte alltid rättvist och man kan inte s.k "millimeterrättvisa" och sitta och tjura som 22åring och säga "jag fick ju för 50kr" varför får NN 16år för 100kr.

Du ser inte den signifikanta skillnaden. Det handlar inte om "pengar" i ordets rätta bemärkelse. Det handlar om att en förälder (kanske även om det handlar om en bonus) så har föräldern/föräldrar ansvaret att försörja 16åringen och som en del av försörjningen så handlar det att tillgodose personens behov både emotionellt och materiellt.  En vuxen, som är då myndig, person har egenansvar att försörja sig kan inte hålla på att kräva att man skall vara likställd med en omyndig i "penning värde" på presenter/gåvor.  Gåvor är faktiskt frivilligt egentligen.

Så jag anser att det är rätt girigt att sitta och säga "får jag för 50kr så skal ingen annan ha för mer heller..."

• EnAnonumius
    Anonym (S) skrev 2016-05-23 23:27:45 följande:
    Jävla nolla till förälder som inte kan ta sig till sitt barns student pga ett gammalt ex.
    Ja i det kan jag hålla med faktiskt.

Att det är direkt oförskämt av pappan att inte komma till studenten i sig p.g. av ett gammalt ex. Det är ju liksom inte exet som tar studenten utan det är ju hans barn.

Så där skall pappan ha en spark i arslet med spetsig sko.
    Med spetsig sko menar jag att det skall vara en metallspets som är vässad och rätt upp i dajmkrysset.  Demon

För det är lågt av pappan att inte närvara på en student, för studenten kommer ju bara en gång i livet för en person.

• EnAnonumius
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 23:41:26 följande:
    Var har jag skrivit att du tycker att det är OK att pappan struntar i studenten? För att citera dig själv "Det där lyckades du få ihop alldeles på egen hand.."

Däremot har du skrivit att "Rättvisetänk mellan vuxna barn och yngre barn går liksom bort. Ni är VUXNA".
    Ett av syskonen är bara två år äldre än det "barn" som du tolkar det som att syskonen är missunnsamma emot, och därför undrar jag om du hade tyckt att 18-åringens känslor hade varit berättigade om vi haft en annan myndighetsålder eftersom du trycker så mycket på att de är vuxna.
    Intressant för övrigt att så många som lever med partners som har barn sedan tidigare är så ivriga att försvara när en förälder struntar i de barnen. En kan ju undra vad det beror på...
    TS som skriver är äldre än 18år. Det var TS som skrev detta med summan på presenterna och ett s.k "rättvisetänk" inte 18åringen.

• EnAnonumius
    Anonym (E) skrev 2016-05-24 06:40:04 följande:
    Vad är det med er här i tråden? Ni hänger upp er på helt irrelevanta saker, vem bryr sig om TS och hennes syskon också vill ha presenter av deras EGEN PAPPA? Antagligen är dom redan ledsna för att han struntar i dom emotionellt och då blir såna här saker som vem får vad en mycket större grej än det hade behövt vara. Dessutom är det väl känslan av att han bemödar sig att köpa något till bonusbarnet men till sina egna biologiska så bara hivar han fram en peng från plånboken och ba "här". Jaha tack du? Det är ingen tanke bakom att bara ge någon en fjuttig peng, det är ingen ansträngning direkt.
    Du gapar på de andra om att de hänger upp sig på helt irrelevanta saker. Jag anser innan man klankar på andra på detta sättet så skall man sett till och läst tråden noggrant först för att se om det finna fog för klagomål.
  • EnAnonumius
    Anonym (Dysfunktionellt) skrev 2016-05-24 08:40:58 följande:
    Hur kan alla vara så tvärsäkra på att presenterna till 16-åringen är betalda av pappan? De kanske är dennes mamma som  betalat? Ska hon strunta i att ge sitt barn presenter bara för att hennes sambo struntar i sina biologiska  barn? 

TS pappa må vara en svikare. Tyvärr tillhör det livet att bli ratad, alla blir det någon gång. Att fastna i emotionelllt ältande leder ingen vart. 
    Ja hur kan alla vara så tvärsäkra?
    Kan ju ha med att göra att man svara baserat på TS ord?
    TS är ju den som har förmedlat att pappan har betalat present 16åringen.

Ganska så dysfunktionellt att inte läsa tråden innan (i synnerhet TSens) inlägg innan man godtyckligt klämmer ur sig hur "alla" svarar "tvär säkert".

• EnAnonumius
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-24 08:44:43 följande:
    På många låter det som att det är vårat fel att inte pappa besöker oss och jag menar inte att han måste komma dit som vi bor och hur vi kan veta om hans lån är för att han berättade det själv för en månad sen han tog kontakten själv då och berättade om att vi barn inte kunde få något av honom för han skulle fixa till sin ekonomi det var sista gången han hörde av sig och nej mamma är inte nära att hamna hos kronofogden för hon betalar lånet som hon och pappa har mamma har sagt att om pappa vill komma till lägenheten så kan hon gå till någon vän så pappa och vi får träffas själva om han nu vill komma Så sluta skylla på oss och mamma för att pappa inte besöker oss
    Ingen som har hävdat i denna tråden att det är ERT fel och skyller på er.

1)Det som är märkligt är att ingen har gjort det. Jag har inte hittat en enda som skyller på er och er mamma över att pappan inte besöker er och att det skulle vara ert fel.
    Vad får du det ifrån?
    Jag läser och letar och hittar inget.

2) Det som där emot sägs är att ni är VUXNA nu, myndiga med vuxenansvar med var allt det innebär i praktiken, och då är det lika mycket ert ansvar att försöka hålla kontakten med pappan, som pappan skall hålla med er. 

Det är en signifikant skillnad mellan 1 och 2. 

Och skall man se till det hela så är många rörande överens om också att din pappa beter sig som en ren skitstövel som inte kommer ned på studenten när det är dags för 18åringen att ta den.

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2016-05-24 10:03:11 följande:
    Nej, det är inte ert fel. Absolut inte. Men däremot så måste ni nu börja hantera att er pappa är som han är. När din pappa, trots att så gott som alla skrev att han gjorde fel val, ändå gjorde, i våra ögon, fel val, så måste du inse att han inte tänker annat än med testiklarna, samt är väldigt konflikträdd.
    Dvs han kommer inte ändra sig. Så mitt råd är att vara väldigt rak mot er pappa, säga exakt vad ni känner, berätta på att ni är besvikna och att ni förväntar er att en vuxen man beter sig vuxet.
    Du kan endast påverka dig själv och göra egna förändringar för att du ska må bra igen.
    Bra sammanfattning, på enkel sätt. av det som verkligen har sagts i tråden egentligen.
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-24 16:42:58 följande:
    Det kändes så bara och vi har försökt att prata med pappa men han lyssnar inte vi vill att han ska ordna upp sin ekonomi blev bara besviken när vi såg att han köpt till hennes barn men det är upp till honom men vi känner oss allmänt bortvalda bortglömda av honom och det har egentligen inget med presenter att göra och vi hoppas han kommer på studenten
    Det är något som INTE går ihop med din historia när man sitter och läser dina inlägg.

1) Du hävdar att du inte träffar och pratar med din pappa så ofta och han sällan kontaktar er och han mer eller mindre vägrar att prata med er och er mamma.
    Och du sitter säger att han vägra att lyssna på er. 

2) Du sitter och hävdar att det är DIN pappa som har 800 000kr i skulder och även hävdar köper dyra presenter till en bonusbarn som är 16år gammal.
    Du sitter och skriver på ett sådant sätt som om du bodde med din pappa 24/7 året om och skriver på ett sådant sätt som om du har 100% tillgång till hans ekonomi både i inkomster, utgifter och skulder. Du sitter även och skriver på ett sådant sätt som att du har "solida bevis" på att det är din pappa som köper alla dessa dyra presenter till bonussonen.

Alltså hela tråden igenom så sitter du ju och talar emot dig själv på dessa två punkter konsekvent. 

• EnAnonumius
    Brumma skrev 2016-05-24 11:55:42 följande:
    Plus ett på allt ovan :)
    Glad
  • EnAnonumius
    Anonym (!) skrev 2016-05-24 23:40:33 följande:
    Men snälla nån! Klaga inte på hur TS skriver! Finns väl annat att tänka på! Till TS: Jag funderar över varför din pappa inte vill träffa sina föräldrar, är de osams? Du ska självklart inte bjuda eller ens träffa en människa som kallar din mamma för hora, herregud!! Det är tråkigt att din pappa ( och kanske även din mamma?) blandar in er i sin ekonomi. Det är verkligen ingenting som ni ska oroa er över, ni har inget ansvar för dem, de är vuxna människor! Hur ser er mamma på att ni bor kvar hemma? Tänker på att folk gapar i tråden om att ni ska flytta, det är dock er mamma som bestämmer det. Hon kanske tycker det är skönt att ni bor hemma? Hur mycket betalar ni hemma? Jag tänkte på dig och 21-åringen. 18-åringen har väl bara studiebidrag? Betalar er pappa underhåll för 18-åringen? Han är skyldig enligt lag att betala underhåll för sitt barn till och med hon fyller 21 så länge hon går i skolan. Hon kan ansöka själv genom Försäkringskassan. Och strunta i om er pappa inte har råd, han är skyldig enligt lag att göra det. Angående relationen med er pappa, jag skrev tidigare i tråden att jag tycker att ni ska klippa bandet ett tag, ni behöver inte honom, hans problem och hans vidriga sambo i ert liv just nu. Säg till honom att han får höra av sig när han vill träffas, UTAN sambon. Lider med dig, har varit i en liknande situation som din mamma och jag betalar fortfarande själv på ett lån som jag och mitt ex tog ( han betalar inte, går på soc. , psykiskt sjuk, alkoholist etc) . Jag har min 22-åring och 20-åring kvar hemma och jag tycker det är mysigt och! JA DE BETALAR HEMMA ( till alla gaphalsar i tråden)
    Men snälla du klagar inte att man skall klaga på andra. Hur vore det om du tryckte på "visa endast" under TS och läser ialf TSens inlägg först?

TS betalar inget hemma. Det framgår av hennes inlägg i tråden.

• EnAnonumius
    Blomma73 skrev 2016-05-30 11:27:30 följande:
    Läs gärna i ts pappas tråd om hur han resonerar kring den nya, exet och sina barn. Tragiskt och oerhört ytlig person enligt min uppfattning. ( ska jag välja den nya eller barnen, tror jag den heter).
    Ja om det är pappan till barnen i den andra tråden så kan ju jag säga så här.

Det är en man som inte bryr sig om innehåll i en person i grunden. En konflikträdd mes som gillar tomma skal som han kan doppa i.
    Ja jag vet att det kan låta hämskt att skriva det i denna tråden.

Bäst att tillägga.
    Ja barnen är vuxna och ska ha vuxen ansvar och ha delansvar för att relationen med familjen funkar.
    Dock så skadar de inte att (om de är pappan till dem som skrivit den andra tråden) att få insikt i hur pappan tänker och resonerar.

Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(