Inlägg från: Anonym (Bortskämda barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bortskämda barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Er mamma är på väg att hamna hos kronofogden och ni är TRE vuxna barn som bor hos henne och lever på henne? Och ni skyller hennes ekonomiska problem på att er pappa ville skiljas?

Sedan sitter ni och gnäller om att det ska vara rättvist med samma summa pengar på presenter osv. Ni är ju VUXNA. I er ålder så borde man inte ens kräva presenter! Varken av er frånvarande pappa eller er ekonomiskt pressade mamma. Skandal..

Ni är bortskämda!

Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 13:35:39 följande:

Det är så att pappa och mamma har ett lån tillsammans och det är det som mamma får betala för pappa har sagt att han inte har pengar till det lånet.

Mamma betalar för hon vill inte hamna hos kronofogden.

Vi är absolut inte bortskämda.

Men det underlättar ju inte att behöva försörja tre vuxna. När du dessutom sitter och skriver att din mamma ensam måste betala student och födelsedagspresenter till er. Varför ska ni ha en massa presenter? Varför en dyr student? Att du sitter och skriver att ni måste ha presenter osv som er snart utblottade mamma måste betala själv är ju hemskt fel!

Dom flesta vuxna skulle hjälpa sin mamma ekonomiskt, bidra till hushållsbudgeten och VÄGRA ta emot firande, fester och presenter.

Att er pappa inte betalar lånet är förstås fel. Men han han ju inte fortsätta vara gift med någon han inte älskar bara för att hans vuxna barn blir svartsjuka.
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 14:11:21 följande:

Är det vi barn som gjort fel menar du? Och vi har inte krävt dyra presenter men vi tycker att det ska vara rättvist. Och vi är inte svartsjuka utan vi är oroliga för pappa och vi saknar honom.

Ni har gjort fel på så sätt att ni är vuxna och lever på er fattiga mamma. Ni har gjort fel som kräver att hon fixar födelsedagsfester till sina vuxna barn och ni vuxna barn gör fel som inte hjälper er mamma med studenten.

Ni gör också fel som kräver att er pappa alltid ska ge er saker för samma summor som han ger yngre barn presenter för. Sitter ni på barnkalas och surar om morföräldrarna ger en 9 åring dyrare eller fler presenter också? Att ni bara förväntar er millimeterrättvisa i er ålder är fel. Att ni dessutom håller sådan koll på vad hans 16åriga bonus får och hur mycket han betalar är också fel. Ni har inte med det att göra! Kanske betalar hans nya hälften?

Sluta följ hans nya och hennes barn på facebook.

Att pappan inte vill träffa er är tråkigt och inte ert fel. Men samtidigt förstår jag honom om ni bara gnäller om vad 16åringen får och tjatar om saker när ni väl ses. Dessutom så vägrar ni ju själv göra någon ansträgning alls för att träffa honom. Det är inte normalt att behöva åka hem till sitt ex för att få träffa sina vuxna barn.
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 14:31:44 följande:

Det var nog fel av mej att skriva på denna sida. Två av oss har studielån och det kostar med kurslitteratur, resor till tentor och föreläsningar.

Nästan alla andra har råd med hyra, räkningar ,mat, resor,litteratur, kläder, förbrukningsgrejer osv på studielån. Dom har till och med råd att bjuda på egna födelsedagskalas vid behov.

Varför har ni inte råd med det?
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 15:26:35 följande:

Ni som skriver att TS och syskonen skall sluta följa pappans nya och hennes barn (16-åringen) på FB. Jag skulle ju gissa på att det inte är dem TS är "vänner" med utan sin pappa och att det är när han gillar/kommenterar deras statusar som det syns i TS flöde.

Så i så fall är ju alternativet att sluta vara vän med pappan på FB...

Om pappan sitter och trycker ''gilla'' när den nya skriver skit om ts och hennes mamma så är det väl rätt att sluta följa sin pappa också?
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 15:22:13 följande:

Vi uppvaktar varandra i familjen och det är inga barnkalas.

Vi har inga morföräldrar för dom lever inte.

Vi är hans biologiska barn även om vi nu är vuxna.

Mitt syskon som tar studenten har köpt en del kläder till det själv.

Vi gör ansträngning för att träffa honom men henne vill vi inte se och han verkar bara vilja se oss på det stället dom bor på.

Du missar helt poängen. Surar ni på *infoga valfritt firande* om * infoga valfri släkting* köper dyrare och fler presenter till *infoga valfritt barn under 18*?

Är det inte förbannat småaktigt att som vuxen kräva dyra presenter och jämföra priser med presenter som barn får? Att dessutom kräva presenter av föräldrar som inte har råd.

Att köpa egna kläder som student är väl fullt normalt?

Ni vill att han ska komma hem till er. Han vill inte träffa sitt ex. Han vill att ni ska komna hem till honom. Ni vill inte träffa hans nuvarande. Vad är skillnaden?
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 21:54:25 följande:

Ok menar du att han drar sig undan för att vi är vuxna? Orkar inte tänka så mycket nu pga det som hänt den senaste timmen :(

Jag skulle nog ta avstånd från mina vuxna barn om dom räknade kronor på alla presenter, höll koll på exakt vilka summor jag la på presenter till andra och krävde att jag alltid skulle ge samma summor till dom. Tråkigt att aldrig kunna köpa en dyrare present till någon som verkligen behöver det utan att ens vuxna barn genast tar redan på värdet och kräver saker för samma summa....

Då skulle jag skämmas över hur jag fostrat mina barn och jag skulle känna att dom inte älskade mig utan bara såg mig som en pengako.

Men ni ser inte alls att ni också kan göra fel?
    Anonym (E) skrev 2016-05-24 06:40:04 följande:

Vad är det med er här i tråden? Ni hänger upp er på helt irrelevanta saker, vem bryr sig om TS och hennes syskon också vill ha presenter av deras EGEN PAPPA? Antagligen är dom redan ledsna för att han struntar i dom emotionellt och då blir såna här saker som vem får vad en mycket större grej än det hade behövt vara. Dessutom är det väl känslan av att han bemödar sig att köpa något till bonusbarnet men till sina egna biologiska så bara hivar han fram en peng från plånboken och ba "här". Jaha tack du? Det är ingen tanke bakom att bara ge någon en fjuttig peng, det är ingen ansträngning direkt.

Det underliga är ju att TS skriver att dom inte har någon kontakt med pappan, samtidigt vet dom detaljer om alla hans lån, räntor, vad hans pengar gått till och har koll på alla saker 16 åringen får och vet att 16 åringens mamma inte varit med och betalat dom sakerna. Det är mycket detaljer att veta om någon som man inte har nära kontakt med..

Dessutom så skriver TS att deras mamma är nära att hamna hos kronofogden och att dom lever fattigt i en liten lägenhet och beskyller dessa saker på deras pappa. Samtidigt missar hon helt att mammans ekonomiska bekymmer troligtvis främst beror på att hon har 2, snart 3 vuxna till som lever helt på hennes inkomst utan att bidra. Och som samtidigt förväntar sig att hon ska stå för födelsedagsfirande och presenter till sina vuxna barn..

Det känns som om TS gärna vill ge sin pappa skulden för allt ont.
    molly50 skrev 2016-05-24 10:29:20 följande:

På vilket sätt har de gjort fel,tycker du?

Du kan inte tänka dig att det här kan vara rent emotionella orsaker?

Att det inte handlar om presenter och pengar?

Tycker du verkligen att det är ok att pappan t ex struntar i att komma när hans eget barn tar studenten,bara för att han har träffat en ny?

Hade ts tagit upp det emotionella orsakerna så hade jag helt förstått. Men jag anser att ts gnäller för mycket om presenter,rättvisa och pengar. Hon har en utblottad pappa som till och med känner ett behov av att ringa och förklara för sina vuxna barn varför dom inte kan få en massa saker av honom. Kan du tänka dig vilken press han måste känna som känner sig tvungen att ringa och redogöra för varje lån, varje ränta och varje utgift för att få vuxna barn att förstå att dom inte kan få massa saker? Och fortfarande så gnäller ts om millimeterrättvisa där hon anser att ett minderårigt barn minsann inte ska kunna få något utan att dom vuxna får för exakt samma summa. Det är sniket och vittnar inte om någon som saknar sin pappas närvaro främst.

Sen har jag aldrig påstått att det är rätt att inte komma på studenten. Men så som ts gnäller om presenter och att han inte bidragit alls ekonomiskt till studenten så känner han sig troligtvis skyldig och ovälkommen om han inte tar med sig en hög pengar (som han inte har)

Jag anser också att det är fel av ts att hålka så stor koll på en 16åring, vad hen får i present, vad sakerna kostat och till och med vilka som bidragit till presenterna. Det är troligtvis obehagligt för en oskyldig 16åring att bli så bevakad av någon som hen knappt känner..

Två fel bli inte rätt
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(