Våran pappa struntar i oss barn :(
Åker ni och hälsar på honom?
Ringer ni och pratar med honom?
När du skriver att han inte kommer till er och hälsat på - var menar du att han ska hälsa på? Hos er och er mamma? Det är ju ganska förståeligt att han inte gör kanske. .
Är han inbjuden till studenten?
28 mil är inte sådär väldigt långt menar jag. Inte om man stannar över en helg iallafall . De helger min bonusdotter kommer hit kör jag över 20 mil - det borde både er pappa och ni (om ngn av er har körkort) kunna åka ngn helg i månaden. Om ni alla nu bor hos er mamma är väl det mest logiska att ni åker en helg då o då och besöker er pappa. 28 mil en väg är ju ganska långt att åka över dagen och det är ju vad som blir om er pappa ska besöka er.
Jag tänker såhär - visst, inte sjysst av er pappa att flytta såpass långt MEN der är ju möjligt att han haft i åtanke att ni är vuxna och dels inte har samma behov av era föräldrar längre . Dels att ni klarar av att resa den sträckan och hälsa på honom lättare iochmed att ni är såpass gamla.
Gällande vad han ger er. Artonåringen bör han betala underhåll för (om det syskonet går i gymnasiet). 21 o 22 åringen bör ju kunna försörja sig själva? Att han köper grejer till ett barn han bor med (hur gammalt är barnet?) är ju inte speciellt konstigt. Ovanligare är nog att man håller på och köper saker till vuxna barn.
Vad ni kan göra rent konkret då.
Börja besöka er pappa i hans hem. Han kommer knappast börja besöka er hos er mamma. Om han lämnade henne för en annan kvinna var separationen förmodligen jobbig för alla inblandade och chansen är stor att det blir väldigt krystat om han skall vara där på "besök".
Sedan vet jag inte vad han skulle kunna göra för att er mamma skall få kämpa och slita mindre? De har inte längre någon relation. Har det med pengar att göra så är han som sagt underhållsskyldig för artonåringen (så länge artonåringen fortfarande går i gymnasiet). 21åringen var han försörjningsskyldig till 21 års ålder om den unge vuxne då studerade på gymnasienivå. Går de inte i gymnasiet är man efter 18 årsdagen skyldig att försörja sig själv. Dvs har man ingen inkomst kan man få bostadsbidrag eller hjälp från soc för sin del av hyran samt för mat. Har hon det tufft ed att klara hushållet så får ni inse faktum -"ni är fyra vuxna som delar bostad och ni måste ALLA bidra och hjälpa varandra. Dvs ni barn kan avlasta med att laga mat en eller två dagar i veckan. Var. Någon av er tar hand om tvätten varje vecka och alla hjälper till med städning. Så blir det lättare för mamma.