• Brumma

Våran pappa struntar i oss barn :(

Åker ni och hälsar på honom?

Ringer ni och pratar med honom?

När du skriver att han inte kommer till er och hälsat på - var menar du att han ska hälsa på? Hos er och er mamma? Det är ju ganska förståeligt att han inte gör kanske. .

Är han inbjuden till studenten?

28 mil är inte sådär väldigt långt menar jag. Inte om man stannar över en helg iallafall . De helger min bonusdotter kommer hit kör jag över 20 mil - det borde både er pappa och ni (om ngn av er har körkort) kunna åka ngn helg i månaden. Om ni alla nu bor hos er mamma är väl det mest logiska att ni åker en helg då o då och besöker er pappa. 28 mil en väg är ju ganska långt att åka över dagen och det är ju vad som blir om er pappa ska besöka er.

Jag tänker såhär - visst, inte sjysst av er pappa att flytta såpass långt MEN der är ju möjligt att han haft i åtanke att ni är vuxna och dels inte har samma behov av era föräldrar längre . Dels att ni klarar av att resa den sträckan och hälsa på honom lättare iochmed att ni är såpass gamla.

Gällande vad han ger er. Artonåringen bör han betala underhåll för (om det syskonet går i gymnasiet). 21 o 22 åringen bör ju kunna försörja sig själva? Att han köper grejer till ett barn han bor med (hur gammalt är barnet?) är ju inte speciellt konstigt. Ovanligare är nog att man håller på och köper saker till vuxna barn.

Vad ni kan göra rent konkret då.

Börja besöka er pappa i hans hem. Han kommer knappast börja besöka er hos er mamma. Om han lämnade henne för en annan kvinna var separationen förmodligen jobbig för alla inblandade och chansen är stor att det blir väldigt krystat om han skall vara där på "besök".

Sedan vet jag inte vad han skulle kunna göra för att er mamma skall få kämpa och slita mindre? De har inte längre någon relation. Har det med pengar att göra så är han som sagt underhållsskyldig för artonåringen (så länge artonåringen fortfarande går i gymnasiet). 21åringen var han försörjningsskyldig till 21 års ålder om den unge vuxne då studerade på gymnasienivå. Går de inte i gymnasiet är man efter 18 årsdagen skyldig att försörja sig själv. Dvs har man ingen inkomst kan man få bostadsbidrag eller hjälp från soc för sin del av hyran samt för mat. Har hon det tufft ed att klara hushållet så får ni inse faktum -"ni är fyra vuxna som delar bostad och ni måste ALLA bidra och hjälpa varandra. Dvs ni barn kan avlasta med att laga mat en eller två dagar i veckan. Var. Någon av er tar hand om tvätten varje vecka och alla hjälper till med städning. Så blir det lättare för mamma.

• Brumma
    Claara skrev 2016-05-22 23:51:47 följande:

Det är aldrig barnets ansvar att upprätthålla relationen barn-förälder. Det är han som har ett föräldraansvar och som är den vuxna av er. Dåligt av honom att inte finnas för er. Finns det någon förklaring i form av att han känslomässigt skadad eller har haft en dålig uppväxt? Då kanske han själv inte riktigt ser eller förstår vad han gör. Kan något av hans syskon få honom att förstå och tala honom till rätta? Tycker att det låter som en god idé att skriva till honom, förklara vad ni känner, er besvikelse över han frånvaro och avsaknad av stöd. Att ni upplever att det inte går vända sig till honom så som man bör kunna vända sig till en förälder. Undvik om möjligt att skuldbelägga utan skriv utifrån era känslor och behov. Det viktiga är att ni får sagt vad ni känner. Förbättrar han sig inte därefter så låt relationen er emellan försämras till dess att han visar att han vill finnas för er och med er igen. Det bästa ni då kan göra är att sluta förvänta er något av honom. Bjud till högtider och födelsdedagar men håll det där, det borde inte vara ni som initierar all kontakt. Nån gång kanske han kommer till insikt och då kanske ni kan bygga upp en nära relation igen. Men ansvaret är hans och ingen annans.

Håller inte med.

När barnet övergår till vuxen ligger ansvaret lika mycket hos båda. Vuxna människor har själva ansvar för sina relationer - oavsett om det är till sina vänner, föräldrar o syskon, kollegor osv.

Om dessa vuxna barn tex kräver att pappan enbart ska träffa dem hos deras mamma (vet inte om det är så men det låter nästan så när man läser TS inlägg) är det ett ganska orimligt krav. Vill de vuxna barnen ha en relation med sin pappa får de se efter lösningar som passar dem alla. Och då en lösning som INTE räknar in deras mamma.

Som sagt, jag har ingen aning om vad de talat med sin pappa med eller vad de vill att pappan ska "ändra sig" med så de "kan få honom tillbaka" men det låter onekligen som om de antingen vill att pappan skall återvända till hemmet och relationen med mamman (då även hon nämns i stycket) eller att han skall komma och besöka dem i mammans hem.

Det skulle vara intressant att veta vari dessa ändringar skulle ligga och på vilket sätt de vill ha honom tillbaka. Jag hoppas ju att jag uppfattat saken helt fel :)

Reagerar dock även över att TS enbart skriver om att pappan bör besöka dem i hemmet de delar med sin mamma. Ingenting om att de kan tänka sig besöka honom i hans hem.
  • Brumma
    Lollan1 skrev 2016-05-23 00:07:28 följande:

Till TS

Det är nog ingen idé att hoppas på att bli en hel familj igen. Er pappa har gjort sitt val, och det är ett val han har rätt att göra. Det är däremot inte rättvist att ni barn ska hamna i kläm. Att barnet som bor hos honom får mer är kanske naturligt, eftersom det är på dennes hemmaplan, speciellt om barnet är yngre (då är det ofta viktigare med saker än i vuxen ålder).

Jag anser att en förälder aldrig har rätt att få sina barn att känna sig bortglömda. Jag har själv en frånvarande pappa. Han har i stort sett inte varit i mitt liv sedan jag fyllde 15 år (och även innan dess var han frånvarande en hel del). Jag har gett honom så många "chanser", jag har ringt/smsat/hört av mig på olika sätt, bjudit hem honom eller frågat om vi kan ses vid hur många tillfällen som helst och 9 gånger av 10 har han en urdålig bortförklaring. Nu senast när jag bjöd in honom på mitt examensfirande så svarade han först inte på två månader, sedan ringde han och sa "Jag tror nog att du redan vet att jag inte kommer". Tack så jävla mycket liksom. Mitt råd till er är att prata med er pappa, lägg alla korten på bordet (öga mot öga eller via brev som någon annan föreslagit gör ni som ni vill) men får ni inget gensvar så ge upp och fokusera er kärlek och omtanke på de som faktiskt förtjänar den. Jag har försökt att "tvinga" min pappa till att ha en relation till mig i över 10 år utan resultat, jag önskar att jag gav upp tidigare och slapp all smärta och besvikelse det har inneburit.

Till Brumma

Tråkig syn du verkar ha på vad föräldraskap innebär. Det framgår ju i inläggen att de redan försökt prata med honom utan framgång. Det kan inte vara barnens ansvar att upprätthålla kontakten med den föräldern som väljer att flytta "långt" bort. Visserligen är det vuxna barn, men det är ändå barn, och föräldern är ändå föräldern, och det är han som valt att flytta. Att båda sidorna får anstränga sig lite var är ju självklart, men de anstränger sig ju redan utan att få något tillbaka. Barnen ska inte behöva väga upp för pappans ointresse.

Jag ser ingenstans i TS inlägg att de föreslagit en relation utanför mammans hem och som inte inbegriper mamman.

Jag har en otroligt nära relation både med min mamma och pappa (som inte lever ihop). Min pappa flyttade en bit bort ett tag så när vi bodde som längst ifrån varandra hade vi ca 15 mil emellan. Han kom hit och hälsade på oss men VI åkte lika ofta och hälsade på honom. Han ringer mig men det ligger lika mycket i mitt ansvar att höra av mig till honom.

Jag ser inte att TS och syskonen ansträngt sig mer än att kräva saker av pappan.

Var läser du att de ansträngt sig? Att få någon att ändra sig (gå tillbaka till mamman?) är inte att anstränga sig för relationen.
  • Brumma
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 07:58:01 följande:

Han är bjuden till studenten. Vi har bjudit in honom när vi fyllt år men han kommer inte och han ringer inte utan skickat sms med grattis och swichat några hundra. Han ger den 16 åriga saker för mer än tusen. Våran mamma sliter med att fixa allas födelsedagar och nu studenten och mycket mera. Vi tycker det är fel orättvist för ingen av oss har jobb och har inte bil så att åka och hälsa på honom med buss och tåg det tar tid + att ge så mycket till en som man inte är pappa till och att vi hans riktiga barn inte får känns inte ok och dom har inte bott ihop länge.

Varför i hela friden sliter er mamma med att fixa födelsedagar för er? Ni är ju vuxna?

Kaffe o tårta kan ni väl fixa själva?

Studenten däremot förstår jag att det är mycket jobb med MEN dels så kan man lägga den på en nivå som man klarar av - sedan är ni fortfarande två till vuxna i hemmet som bör kunna bidra lika mycket till att fixa som mamman. Mer om det är så att ni går hemma utan att arbeta.

Det mest logiska vore väl att ni barn över 20 tog den större biten av det husliga. Mamma arbetar o den yngste studerar - då får ni ta en större del av hushållsarbetet. Och fixa studentmössa, inbjudningar osv borde ni väl också kunna göra?

Jag fattar att det känns i hjärtat om pappan inte ger er TID. Men som vuxen sura och anse det orättvist att han ger ett omyndig hemmaboende barn saker känns snarare som ren o skär avundsjuka.
  • Brumma
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 08:27:47 följande:

Ni som tolkar det som att TS och hens syskon bara vill träffa pappan i sitt eget hem och att det är därför som relationen strandat -tycker ni inte att pappan då borde föreslå att de träffas på neutral plats? Att han skulle förklara att "det känns inte rätt att åka hem till er mamma för att ses, så jag kan väl få bjuda er på fika på stan/picknick i parken" osv.

Han har trots allt varit vuxen bra mycket längre än dem och borde alltså kunna bete sig mer moget än vad många här förväntar sig att hans barn skall göra.

Varför skulle TS och syskonen åka och hälsa på hemma hos honom och hans nya? De kanske vill träffa henne lika lite som pappan vill träffa sitt ex.

Absolut hade det varit ett alternativ.
  • Brumma
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 08:52:37 följande:

Ja det är så att ingen av oss vill åka till dom om pappa hade bott själv hade vi åkt men den han bor ihop med hon har skrivit så mycket dumt och elakt om våran mamma det är mobbning på högsta nivå så henne vill vi inte se eller träffa hon är inte bjuden till studenten heller och det för allt hon gjort. Och hur vi kan veta vad hen får är för att vi sett det på FB. Sen behöver inte pappa komma till vår bostad utan vi skulle kunna träffas hos farmor och farfar men han hälsar inte på dom heller. Vi känner inte igen våran pappa och han har sagt till oss att han inte har några pengar att fixa presenter till oss men tydligen har han det för om han inte hade pengar skulle han inte kunna köpa allt till den han inte är pappa till :( Vi är inte avundsjuka men vi vill att det ska vara rättvist och mamma får fortfarande betala någon räkning åt honom för både mamma och pappa står på räkningen och han har inte råd att betala och mamma betalar för vill inte hamna hos kronofogden :(

Ta bort henne och hennes barn från Facebook så slipper ni se sådant som gör er upprörda. Vill ni inte vara en del av dess liv finns väl ingen anledning att läsa deras statusuppdateringar på fb?

Mycket illa om hon pratar illa om er mamma. Förstår mycket väl att ni inte vill träffa henne isåfall.

Gällande presenterna. Ni läser något på FB? Ni vet alltså inte als vad sakerna egentligen kostat, hur mycket er pappas del i presenten är (kan ju vara att han köper tillsammans med sin sambo). Mitt förslag är att sluta läs och sluta ta saker för givet gällande ngt ni läst på fb. Stor chans att saker tas på fel sätt då, ni har ibte all information.

Sedan kanske han inte tycker att han har pengar att lägga på presenter till VUXNA barn? Han kanske anser att det är saker ni får bekosta själva?

Jag förstår som sagt att ni inte vill träffa hans nya om hon bär sig illa åt. Men förmodligen ser inte han detsamma. Vet inte om det är så att han inte ser det eller om det ligger annat bakom (två sidor osv). Han anser förmodligen att ni beter er illa som inte accepterar hans nya kvinna och att han har rätt att ställa krav på att ni gör det. Är det så att hon beter sig illa öppet mot er mor så förstår jag att ni inte vill träffa henne som sagt. Annars gör jag det inte :)
  • Brumma
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 09:16:07 följande:

Alla vi syskon vår farmor och farfar och mamma håller ihop som en familj fast det är en bit som fattas och det är vår pappa och det är jobbigt. Och vi och mamma besöker farmor och farfar för farfar är gammal och sjuk och det är underligt att pappa inte vill besöka sina föräldrar eller om det kan vara så att han inte vågar och skäms för det han gjort mot hela familjen?

Er mamma är inte längre en del av er pappas familj.

Om ni enar allvar med att ni vill ha en bra relation med honom är det något ni måste släppa först. Helt.
  • Brumma
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 21:05:18 följande:

Vi tycker det ska vara rättvist så om vi kanske får 50 kr så ska inte nån ha något mera sen vill inte jag och mina syskon ha något för lånade pengar och nej vi har inte krävt att han ska vara med och anordna fester det vi önskat är att han ska kunna komma.

Rättvisetänk mellan vuxna barn och yngre barn går liksom bort. Ni är VUXNA.

Jag har två små barn och en tonårig bonusdotter. Kan ju säga att presenterna varierat väldigt mycket och att ge exakt samma summa är ju bara löjligt. Man har olika önskningar och behov helt enkelt.

Tyvärr. Hur dåligt det än är av er pappa att inte ta sitt ansvar för er relation så kommer detta tillbaka om och om igen och omöjliggör att känna för er en längre tid. Det landar i samma sak hela tiden - ni är VUXNA! Rättvisetänk på kronan gällande presenter?!?!!

Jag undrar faktiskt lite om er pappa är medveten om detta och att det är en av anledningarna till att han drar sig undan?
  • Brumma
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 21:38:33 följande:

Det var och är en annan skuld som pappa och mamma har tillsammans och har inget med huslånet att göra men det lånet dom har tillsammans är inte så stort som lånen pappa har själv. Fick reda på nyss att pappa är dömd i tingsrätten också :( Tankar i huvudet nu är vad? Varför? Hur? Och tänker ja jag vet inte vad och gråter, pappa var altid glad förut och på somrarna satt vi tillsammans och grillade korv nu snurrar allt för detta är inte pappa han skulle aldrig bryta mot någon lag :( Usch

Fast du återkommer ju till art det var just huslånet upprepade gånger.
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 13:47:47 följande:

Det är lån på hus fast huset är sålt så ingen av oss bor där.

• Brumma
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 21:54:25 följande:

Ok menar du att han drar sig undan för att vi är vuxna? Orkar inte tänka så mycket nu pga det som hänt den senaste timmen :(

Nej absolut inte :)

Men synsättet "om vi bara får 50:- ska ingen annan få mer" känns lite (mycket) sniket. Tänker att det kan vara lite avtrubbande och kännas väldigt otacksamt. Som om ni vill ha honom i ert liv för att få saker.

Jag säger inte att det ÄR så, men att det inte är ett speciellt attraktivt drag att se hos sina vuxna barn. Att ksnske ibte känna sig efterlängtad om man inte kommer med dyra presenter..
  • Brumma
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 21:56:13 följande:

Det "lilla" barnet är vad jag kan utläsa av TS 16 år.

Det är inte direkt ett småbarn vi snackar om att TS och hens yngre syskon skulle vara "avundsjuk" på vilket gör din jämförelse med dina barn och bonusbarn rätt ovidkommande.

Skillnaden är väl att en sextonåring faktiskt fortfarande räknas dom ett barn och inte förväntas försörja sig själv.

Varför gör det min jämförelse ovidkommande? TS skriver "om vi får 50:- skall ingen annan få mer" visar ganska tydligt på millimeterrättvisa. Skulle mina barn i vuxen ålder visa på samma tänk skulle jag allvarligt fundera på vad som sjutton gick snett med uppfostran. Med barn i olika åldrar (16 o 22 är ganska stor skillnad), med olika behov och önskningar och som är på olika ställen i livet känns det snarare orättvist att räkna kronor på det sättet.
  • Brumma
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 23:08:14 följande:

Så du tycker att det är stor skillnad på en 16-åring och en 18-åring som fortfarande studerar på gymnasienivå?

Om vi hade haft kvar den "gamla" myndighetsåldern, 21 år, hade det då varit OK för det yngsta syskonet att vara besviken på pappans tydliga sätt att prioritera sitt bonusbarn framför sitt biologiska?

Sen har TS i inlägget innan det du nu citerade av mig skrivit:Så hen har uttryckt att det viktigaste för dem är att pappan inte skall glömma dem. Att det sedan uttrycks genom de känslor som pappans handlingar väcker hos syskonen är väl inte så svårt för en normalempatisk person att fatta.

Jag har inte skrivit någonstans att det är ok att pappan struntar i studenten. Det där lyckades du få ihop alldeles på egen hand..

Jag började skriva mitt inlägg innan TS svarade med det inlägget. Dock står det ju även i det att de vill att det "ska vara rättvist" så jag tolkar det inte som att summan är släppt precis..

Jag är alldeles tillräckligt empatisk tack men stirrar mig för den delen inte blind och missar en vuxens persons egenansvar och något orimliga krav.
  • Brumma
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 23:41:26 följande:

Var har jag skrivit att du tycker att det är OK att pappan struntar i studenten? För att citera dig själv "Det där lyckades du få ihop alldeles på egen hand.."

Däremot har du skrivit att "Rättvisetänk mellan vuxna barn och yngre barn går liksom bort. Ni är VUXNA".

Ett av syskonen är bara två år äldre än det "barn" som du tolkar det som att syskonen är missunnsamma emot, och därför undrar jag om du hade tyckt att 18-åringens känslor hade varit berättigade om vi haft en annan myndighetsålder eftersom du trycker så mycket på att de är vuxna.

Intressant för övrigt att så många som lever med partners som har barn sedan tidigare är så ivriga att försvara när en förälder struntar i de barnen. En kan ju undra vad det beror på...

Var trött när jag svarade och tolkade det som att du trodde att jag skulle tycka det var ok att skippa studenten då du antog jag tyckte det var stor skillnad på en 16-åring o en 18-åring och att jag även tyckte det var ok att behandla dem olika.

My mistake.

Jag har reagerat på hur TS tänker gällande vad pappan lägger på presenter, på att mamman "roddare allt och går under" - för sina vuxna barn. Jag har även skrivit att det är skillnad på 16 och 22.

Att artonåringen reagerar på ett sätt är en sak. Men 21 o 22 åringar ÄR vuxna.

Jag tycker inte alls det är ok att en förälder struntar i sina barn så var snäll och sluta påstå saker du inte har någon aning om. Men när det barnet är vuxet ligger det även o barnets ansvar. Inte bara förälderns.
  • Brumma
    EnAnonumius skrev 2016-05-24 10:33:52 följande:

Ingen som har hävdat i denna tråden att det är ERT fel och skyller på er.

1)Det som är märkligt är att ingen har gjort det. Jag har inte hittat en enda som skyller på er och er mamma över att pappan inte besöker er och att det skulle vara ert fel.

Vad får du det ifrån?

Jag läser och letar och hittar inget.

2) Det som där emot sägs är att ni är VUXNA nu, myndiga med vuxenansvar med var allt det innebär i praktiken, och då är det lika mycket ert ansvar att försöka hålla kontakten med pappan, som pappan skall hålla med er. 

Det är en signifikant skillnad mellan 1 och 2. 

Och skall man se till det hela så är många rörande överens om också att din pappa beter sig som en ren skitstövel som inte kommer ned på studenten när det är dags för 18åringen att ta den.

Plus ett på allt ovan :)
  • Brumma
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-24 21:07:31 följande:

Kanske har du rätt men då får vi ses senare dom har bott ihop nån månad bara och eftersom hon var så otrevlig mot mamma vill inte vi träffa henne nu och dom är inte gifta

Men hon är ju orsaken till att ni inte åkt hem till er pappa. För att han bor med en kvinna ni inte accepterar.

Men de har bara bott ihop en månad?

Innan det då? Varför kunde ni inte hälsa på hos honom då?

Förlåt men det du skriver går isär väldigt ofta från sådant du skrivit tidigare..
  • Brumma
    molly50 skrev 2016-05-30 09:01:44 följande:

Nej,men flera inlägg här kan tolkas som ett skuldbeläggande på TS och hans/hennes syskon.

Och det är det jag reagerar på.

Jag kanske har missuppfattat saken. I så fall ber jag om ursäkt.

Men den jag citerade verkade t ex ha fått för sig att allt handlar om pengar och presenter för TS och syskonen.

Inte en tanke på att det kan vara emotionellt jobbigt att deras pappa knappt träffar dem eller kontaktar dem.

Och vet man inte hur det ligger till så tycker jag att det är onödigt att uttrycka sig så.

TS skriver att de gärna skulle besökt sin pappa (eftersom han inte vill komma till deras mors hem) om han bott ensam. Men att de inte träffar honom sedan i december pga hans sambo. Sedan skriver TS att han blev sambo för bara en månad sedan?

Jag får inte det att gå ihop.

Jag fattar också att de känner sig övergivna och pappan beter sig uppenbarligen som en stor skit. Men faktum är att det VARIT väldigt mycket tjat om pengar. Inte främst att de är oroliga, det kom senare, utan snarare ren o skär avundsjuka. "Om vi får för femtio kronor skall ingen annan få för mer".

Jag försöker inte skuldbelägga TS men faktum är att jag anser att man som vuxen (vilket de två äldsta syskonen är) har ett eget ansvar för relationen. Dvs, det ligger ÄVEN på deras ansvar att hålla relationen vid liv. Inte bara pappans. Och som sagt, en hel del går bara inte ihop :/
  • Brumma
    Anonym (Wtf) skrev 2016-06-15 17:53:45 följande:

Haha pappan har skrivit en tråd också? På riktigt? Hur stor är chansen för det? Jag tror inte på detta...

molly50 skrev 2016-06-15 18:23:08 följande:

Så med andra ord så ljög han, i den andra tråden, när han skrev att han hade firat ditt syskons student?

Fy vilket svek!

Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-06-15 18:33:51 följande:

Han skickade ett grattis på sms kanske var det han menade med att fira men det var allt han gjorde.

Vi saknar pappa.

Kan ju vara så att det faktiskt inte ÄR pappan som skrivit den tråden utan en helt annan person som inte har med TS att göra...
  • Brumma
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-06-15 17:50:03 följande:

Pappa kom inte till studenten han sa att han inte ville träffa vår mamma. Han sa att han skulle göra något för den som tog studenten senare och det är inte mitt syskon så intresserad av.

Hur kan man strunta i att ett barn tar studenten?

Mamma ställde upp och gjorde precis allt för att det skulle bli en fin student och vi syskon hjälpte också till men ändå hade mitt syskon som tog studenten nära att gråta.

Visst borde han kommit men samtidigt - här försöker han ju uppmärksamma ditt syskon och föreslår att DE ska göra något tillsammans - och det är inte ditt syskon intresserad av?

Om intresset att ha kontakt vore viktigast så borde man väl kunna uttalande en gemensam kompromiss och ta en utsträckt hand?

Det viktigaste var ju - enligt dig - att ta upp kontakten? Eller?
  • Brumma
    Anonym (S) skrev 2016-06-16 13:34:37 följande:

Så du menar att barnet ska vara glad att pappa åtminstone vill hitta på något tillsammans. Haha så jäkla illa. Det är väl klart att man inte vill ha kontakt med en svikande förälder som inte ens kan ta sig till sitt barns student pga att där finns EN människa den inte vill träffa. Den föräldern är inte värd att kallas förälder mer.

Jag hade nog tyckt att det viktigaste var att ha en relation och göra något tillsammans med min förälder själv istället för att sätta mina föräldrar i samma rum mot deras vilja på min student ja.

Eller nog.. Kan snarare garantera att relationen varit viktigare än det...

Vid den åldern hade jag tillräckligt med mognad för att ha förståelse för att man inte fixa att umgås med alla.
  • Brumma
    molly50 skrev 2016-06-19 12:28:16 följande:

Jo,men barnen vill ju ha kontakt med pappan. Däremot inte med pappans nya.

Men pappan verkar sakna den mognaden att inse att alla inte fixar att umgås med alla.

Han förstår inte varför barnen inte vill ha kontakt med hans nya trots att hon skriver och talar illa om deras mamma (hans ex) och kallar henne för en massa vidriga saker och dessutom hindrar honom att ha kontakt med sin riktiga familj. Sina barn,föräldrar och sitt ex.

Det är ju han som gör fel här. Inte barnen.

Att be att få göra något med bara barnen är ju faktiskt att just göra ngt med barnet - utan den nya. Vilket ju är precis vad de efterfrågat. Lite konstigt då att när pappan lyssnar så är de "inte intresserade. ."

Dessutom har pappan bott ensam fram tills för 1.5 månad sedan. Lite underligt att de inte då heller kunde åka till pappa..

Ja pappan har gjort fel. Men tonåringar och vuxna människor har även de ansvar för att få en fungerande relation. Om pappan föreslår att träffas bara han och barnet och då får ett nej så är det INTE han som väljer bort barnet utan tvärtom.
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(