• Furienna

Bada som tjock

Anonym (Stina0) skrev 2016-05-22 13:00:30 följande:

Hej jag är en ung kvinna på snart 20 som ska resa snart och då kommer jag sola och bada
    Jag har väldigt mycket celluliter och fett på kroppen som jag inte hinner göra nått åt innan jag åker så jag undrar om ni tycker att jag bara ska bada och strunta i vad folk kanske tycker eller om jag ska försöka dölja dom delar av min kropp jag inte vill att folk ska titta på för att de är så stora och har celluliter? Hur kan jag isåfall dölja? Kan inte bada med sarong

Du ska utan tvekan få sola och bada precis som du vill. Jag tvivlar på att din kropp ens är så ful som du tror. 
  • Furienna
    Anonym (badanka) skrev 2016-05-27 05:51:25 följande:
    Håller med. Förstår inte inställningen att man INTE ska skämmas för att man är fet.

Tjockisarna har till och med kommit på det nya uttrycket "fat shaming".. Vet inte om man ska skratta eller gråta...
    Så vi ska alltså skämmas för att vi är som vi är? Tackar...
  • Furienna
    Lena skrev 2016-05-27 06:17:21 följande:

Hellre ett "fult" yttre än ett fult inre som badanka...

He he! Ja...
  • Furienna
    Ordinär Man skrev 2016-05-27 18:59:45 följande:
    Självklart ska även feta få bada utan elaka kommentarer. Problem uppstår däremot när detta ohälsosamma tillstånd normaliseras. Att det skulle vara fel att påpeka att det hälsosamma idealet är att vara smal. Och att om man gör det så skulle man påstå att feta skulle vara mindre värda.

Jag minns för övrigt tre feta elever i mina parallellklasser på högstadiet. Fler var de inte, för då var inte övervikt normalt. De är alla tre döda nu efter några tiotals år.
    Du är ju bara för vidrig. Tro mig på att övervikt är på inget sätt eller vis normaliserat. Om det var så normaliserat, varför är det då så svårt för mig att hitta kläder? Varför kan det bli svårt för mig ens att hitta en stol, som jag törs sitta på? Jo, för det är trångsynta idioter som du som styr världen och föraktar alla som är annorlunda.
  • Furienna

Man ska inte behöva skämmas över sin kropp bara för att den inte är helt perfekt. 

• Furienna
    Anonym (mor) skrev 2016-05-29 05:54:04 följande:
    Du är väldigt tvärsäker på din sak du. Jag funderade och ställde egentligen en fråga! Sedan fattar jag inte på vilket sätt mina inlägg får folk att "må dåligt"! En anonym ung kvinna ställer en fråga i sin tråd och då vill hon väl ha svar? Är det då någon magisk regel här på FL att alla måste svara samma sak? I så fall kan ju en person skriva och alla andra trycka tumme upp.
    Du begriper alltså inte att du är en fördomsfull människa, som bara vill spy galla över oss överviktiga. Tja, det visst ju vi redan. Nej, det är ju inget måste att du måste hålla med andra. Men du kan i alla fall visa respekt för andra.
  • Furienna
    Ordinär Man skrev 2016-05-29 08:36:33 följande:
    Självklart finns det sjukdomar. Hur vanliga är de? På 60-talet var det ytterst ovanligt med feta människor under medelåldern. Menar du att vi fått någon sorts virusepidemi som gör att så många insjuknat i dessa tidigare så ovanliga åkommor?

Eller är det så att folk lever så osunt nuförtiden att många blir feta redan i tonåren?
    Du kan ju också sköta dig själv och strunta i hur andra lever sina liv.
  • Furienna
    Ordinär Man skrev 2016-05-29 08:47:10 följande:
    Nej, jag kan hålla med om att fetma inte är normaliserat. Där har du rätt. Däremot finns alla dessa försök att normalisera. Att vara smal ska vara den hälsosamma normen och idealet, det går faktiskt inte att argumentera

Är det stolarnas fel att du inte hittar någon att sitta på?
    Jo, det går visst att argumentera. Jag har mina hälsoproblem. Och ändå vet jag att jag mår bättre nu än om jag skulle bli en hälsofanatiker, som bara kunde äta sallad och vara ute och springa i skogarna hela dagarna. För jag kommer aldrig att bli en sådan person. Jag gör allt för att äta lättprodukter och undviker även socker på grund av min diabetes, och det får faktiskt räcka för min del. Och ja, jag kräver min rätt att få vara rund. Och du tänker förstås inte på alla människor (framför allt tjejer i tonåren), som har fått anorexia och bulimi på grund av ditt älskade smalhetsideal?

Nej, självklart är det inte stolarnas fel. Men det är ett exempel på hur grymt världen är anpassad efter smala människor, som är sjuttio kilo lättare än jag. Ingen vill tänka på att vi överviktiga finns. Eller när folk tänker på oss, så får vi höra att vi får skylla oss själva.
  • Furienna
    Ordinär Man skrev 2016-05-30 08:56:36 följande:
    70 kg!

Det är sannolikt att du dör i förtid av fettsot.

Du menar alltså att precis som det finns rullstolsramper och ljudsignaler vid övergångsställen, ska det finnas stolar som är anpassade till de som väger dubbelt så mycket som den hälsosamma idealvikten?
    Nej, men jag menar att du borde hålla käften.
  • Furienna

Det är ju också typiskt att du inte med ett ord kommenterar det jag skrev om anorexia och bulimi. Forska lite om de sjukdomarna, så får du se hur hälsosamt ditt smalhetsideal är. 

Svar på tråden Bada som tjock