Ordinär Man skrev 2016-05-29 08:47:10 följande:
Nej, jag kan hålla med om att fetma inte är normaliserat. Där har du rätt. Däremot finns alla dessa försök att normalisera. Att vara smal ska vara den hälsosamma normen och idealet, det går faktiskt inte att argumentera
Är det stolarnas fel att du inte hittar någon att sitta på?
Jo, det går
visst att argumentera. Jag har mina hälsoproblem. Och ändå vet jag att jag mår bättre nu än om jag skulle bli en hälsofanatiker, som bara kunde äta sallad och vara ute och springa i skogarna hela dagarna. För jag kommer aldrig att bli en sådan person. Jag gör allt för att äta lättprodukter och undviker även socker på grund av min diabetes, och det får faktiskt räcka för min del. Och ja, jag kräver min rätt att få vara rund. Och du tänker förstås inte på alla människor (framför allt tjejer i tonåren), som har fått anorexia och bulimi på grund av ditt älskade smalhetsideal?
Nej, självklart är det inte stolarnas fel. Men det är ett exempel på hur grymt världen är anpassad efter smala människor, som är sjuttio kilo lättare än jag. Ingen vill tänka på att vi överviktiga finns. Eller när folk tänker på oss, så får vi höra att vi får skylla oss själva.