• Levanden

AKUT! Någon som anlitat RiVe Juridska Byrå?

Hej allihopa. 

Behöver samla in folk som drabbats för overfakturering för att samla in bevisbördan. 

Själv har jag tydligt beskrivit ärende och nämnt att det handlar om Förtroendemannalagen 1974:358, fick vilseledande som "allt går att fixa, vi är proffs". 

Fått offerten, snyggt kallad "prisgaranti" vilket egentligen bara ett rörlig offert med angiven tak på summan som skall enligt skälig tolkning sätts utifrån nämnda omständigheter och mål.

Redan vi uppstartsmöte jag har känt att jurist har för dålig förtåelse för arbetsrätt, speciellt för Förtroendemannalagen 1974:358( undrar hur fick dem säga upp person med 24 års erfarenhet som förtroendevald, "E"). 
    Vi har fastspikad mycket lättare mål som skall målsättas vid förhandling med arbetsgivare, så som löneförhandling och titeln, den svåra målen sattes som "utredning" eftersom jurist har lovat vilse och jag varit skeprisk genom hela mötet, men till slut börjat tänka att jag är ingen jurist och kanske har läst och tolkat lagen fel. Efter kort utredning få jag svar från jurist daterad 2020-12-17(samma dag som fakturan skrivs ut) om att, citat 

Tyvärr verkar den lagen vara rätt stark och mycket praxis pekar på att förtroendevaldas rätt att undantas från turordning inte utan svårigheter kan inskränkas.

Se t.ex. AD 1993 nr 212.

Vilket har jag påpekat redan vid uppstartsmöten. 

Strax inann dess jurist skickat mötesanspråk till arbetsgivaren, bokad möte och som snöras kommit debitering enligt "prisgaranti" till fullo: 20 timmars jobb m.m. 

Det konstigaste: fakturan utskriven 2020-12-17(Torsdag). Stämplad 2020-12-21(Måndag). 
    Fakturan kommer tillsammans med "påminnelse" och hot om Kronofogden. 
    Förfallodatumet: 2020-12-27(Söndag!!!!!) Ekonomi kan inte kalendern. Löjligt. 
    Ingen hänsyn till Jultider och tillgängliga bankdagar, ingen hänsyn till att folk kan vara bortrest under Jul och Nytt År. Så här oproffsig beteende väkte starka missnöje och ledde till Google, där RECO, Trustpilot samt själva Google visar hög med missnöjda kunder, ARN beslut som nånchaleras o.s.v. 

Försökte kontakta med ett konstruktiv dialog - blev hotad med Kronofogden återigen. 
    Försökte inleda dialog om att svårighetsgrad har minskat, jurister varit okunniga i saken m.m. Fått svar från deras administratör att fakturan kommer läggas till Kronofogden dagen efter 5e Januari(Tisdag) och jag kommer t.o.m. betala rättegongskostnader.
    Hot återigen baseras på att snitt folk är rädda för Kronofogdenens namn och inte kan i detalj hur den fungerar. 
    Kronofogden skickar brev som man kan besvara med invändning, vilket dem i sin tur skickar vidare till motparten. Motparten kan bestämma sig att gå till domstol, eller försöka reglera utanför rätt. Och inga kostander för rättegång kommer innan man har förlorat i domstolen. 

Alltså varenda mejl från jurister har inneburit hot med Kronofogden, likt som man skrämd med Djävulen i medeltider. 

Det ena som jag saknar just nu - hur tolkar man orden "skälig" och "svårighetsgrad". 

Alltså min förståelse baserad på följande: 
    Prisgaranti utfärdad vid ett svårighetsgrad på frågan 0-10: 8. Diskuteras möjlighet att invända mot företag om omplacering av förtroendevald vilken strider mot lagen(men dem säger inte detta vid inledande telefonsamtal eller uppstartsmöte, för att dem som sköter ärende är okunniga). 

Efter att jag har publicerat mina omdömen om RiVe på RECO, Google, Trustpilot har jag börjat leta vidare i rättspraxis om just rimliga och skäliga tidsramar för liknande ärende. Och har hittat en del tvister mellan konsumenter och advokater om arvodes storlek, vilket ser lovande ut för min del. 

Alla tips vällkomna 

Svar på tråden AKUT! Någon som anlitat RiVe Juridska Byrå?