Inlägg från: BuoBä |Visa alla inlägg
  • BuoBä

Hur stabil är Emmaljunga Super Nitro?

Jag har en Nitro, som alltså har mindre framhjul än Super Nitro. Jag kör på grus, kullersten och ojämna trottoarer utan att låsa framhjulen och det är inga problem. Nån gång har ett hjul tvärställt sig när jag fastnat i en ojämnhet, men vagnen välter inte av det. Med större hjuldiameter borde det vara ett ännu mindre problem.

På min vagn (begagnad) är det jättetrögt att låsa hjulen och ännu trögare att låsa upp dem, så jag gör aldrig det. Det kanske är bättre konstruerat på en ny vagn, så kläm & känn på det innan köp om det är viktigt för dig, men jag har inte känt något behov av att låsa dem.

Min bror har en Emmaljunga med fasta hjul och jämfört med den är min vagn mycket lättare att manövrera. Man kan lätt svänga runt i trånga utrymmen i butiker etc, utan att behöva häva upp framhjulen.

Jag har inte testat att köra i snö. Generellt är väl vagnar där framhjulen sitter tätare än bakhjulen lite sämre på det, men det beror såklart på hur djup snön är om det känns som ett problem eller ej.

• BuoBä

Be att få provköra utanför butiken. Men om ni inte ska köra över stock och sten så tror jag inte skillnaden är så stor.

Har du läst på www.barnvagnsblogg.com? Hon har jämfört massa vagnar och brukar testköra dem i skogen.

• BuoBä

Håller med om att fjädringen på Nitron kunde vara bättre.

Svar på tråden Hur stabil är Emmaljunga Super Nitro?