• Skjortan

    Hur stabil är Emmaljunga Super Nitro?

    Hej, 


    Vi ska köpa vagn och står i valet och kvalet mellan en Emmaljunga City Cross och en Emmaljunga Super Nitro. Vi är överens om allt förutom om hjulen ska vara svängbara eller inte.


    Vi bor utanför stan så behöver en stabil vagn, men den ska ända vara smidig att använda i stan när vi är där. 


    Är det någon som har en Emmaljunga Super Nitro och kan säga hur stabil vagnen blir när man låser de främre hjulen?
    Hur är den att köra i snö och slask?

    Tänker att om de svängbara hjulen i låst läge går att jämföra med de fasta så är det ju inte mycket att diskutera, men har hört lite olika bud om den saken.


     


    Vad säger ni som vet?

  • Svar på tråden Hur stabil är Emmaljunga Super Nitro?
  • BuoBä

    Jag har en Nitro, som alltså har mindre framhjul än Super Nitro. Jag kör på grus, kullersten och ojämna trottoarer utan att låsa framhjulen och det är inga problem. Nån gång har ett hjul tvärställt sig när jag fastnat i en ojämnhet, men vagnen välter inte av det. Med större hjuldiameter borde det vara ett ännu mindre problem.

    På min vagn (begagnad) är det jättetrögt att låsa hjulen och ännu trögare att låsa upp dem, så jag gör aldrig det. Det kanske är bättre konstruerat på en ny vagn, så kläm & känn på det innan köp om det är viktigt för dig, men jag har inte känt något behov av att låsa dem.

    Min bror har en Emmaljunga med fasta hjul och jämfört med den är min vagn mycket lättare att manövrera. Man kan lätt svänga runt i trånga utrymmen i butiker etc, utan att behöva häva upp framhjulen.

    Jag har inte testat att köra i snö. Generellt är väl vagnar där framhjulen sitter tätare än bakhjulen lite sämre på det, men det beror såklart på hur djup snön är om det känns som ett problem eller ej.

  • Skjortan
    BuoBä skrev 2016-05-17 11:45:11 följande:

    Jag har en Nitro, som alltså har mindre framhjul än Super Nitro. Jag kör på grus, kullersten och ojämna trottoarer utan att låsa framhjulen och det är inga problem. Nån gång har ett hjul tvärställt sig när jag fastnat i en ojämnhet, men vagnen välter inte av det. Med större hjuldiameter borde det vara ett ännu mindre problem.

    På min vagn (begagnad) är det jättetrögt att låsa hjulen och ännu trögare att låsa upp dem, så jag gör aldrig det. Det kanske är bättre konstruerat på en ny vagn, så kläm & känn på det innan köp om det är viktigt för dig, men jag har inte känt något behov av att låsa dem.

    Min bror har en Emmaljunga med fasta hjul och jämfört med den är min vagn mycket lättare att manövrera. Man kan lätt svänga runt i trånga utrymmen i butiker etc, utan att behöva häva upp framhjulen.

    Jag har inte testat att köra i snö. Generellt är väl vagnar där framhjulen sitter tätare än bakhjulen lite sämre på det, men det beror såklart på hur djup snön är om det känns som ett problem eller ej.


    Bra idé att testa låset på hjulen - så långt har vi inte ens tänkt. Tanken för oss är väl snarare att de ska vara låsta större delen av tiden, och bara låsas upp i vrångare utrymmen.


    Ja super nitron har ju ganska stora hjul så jag tänker ju att den borde vara ganska bra. Vårt dilemma är ju att ingen av oss vill tumma på de fasta hjulen just eftersom vi bor på landet, och då gäller det ju att vagnen inte blir skakig när de är låsta. Vi ska ju köpa en ny så det måste ju bli rätt då det ju handlar om lite pengar.

  • BuoBä

    Be att få provköra utanför butiken. Men om ni inte ska köra över stock och sten så tror jag inte skillnaden är så stor.

    Har du läst på www.barnvagnsblogg.com? Hon har jämfört massa vagnar och brukar testköra dem i skogen.

  • Lillflickan

    Jag har nitro och den är inte alls bra i terräng eller snö. Därför köpte vi en billig citycross begagnad för att ha det underredet vid dessa tillfällen. Det vi inte tänkte på när vi köpte nitron är att den inte alls är dämpad som citycrossen. Vilket gör att det skumpar väldigt på tex grövre grus. Det har inte så mycket med låsta hjul eller inte(lite gör det såklart) utan mer på att dämpningen är så mycket sämre. Jag har inte låst hjulen för när jag har försökt har det inte gått. För mycket smuts i vägen. Jag skulle tro att dessa problem kvarstår även för super nitron, men den har jag inte testat.

    Nitron är smidig i stan och i affärer. Vi bor centralt och där fungerar den bra på asfalt, plattor och i affärer.

    Om jag skulle gå mycket grusväg eller stigar skulle jag ta citycrossen. Den är betydligt bättre dämpad. Den är lite mer trögsvängd men inga problem att gå på stan med den heller. Den är också liten och nätt.

    Lycka till!

  • BuoBä

    Håller med om att fjädringen på Nitron kunde vara bättre.

  • Anonym (Pärla)

    Har en supernitro från 2014, tycker den är super! Kör utmärkt på grus, i slask, och inne i stan. Vi är ute och går mycket på olika underlag, det enda som varit kämpigt har varit mycket och lös sand (alltså typ grustag eller strand).

  • Skjortan
    BuoBä skrev 2016-05-18 11:01:38 följande:

    Be att få provköra utanför butiken. Men om ni inte ska köra över stock och sten så tror jag inte skillnaden är så stor.

    Har du läst på www.barnvagnsblogg.com? Hon har jämfört massa vagnar och brukar testköra dem i skogen.


    Tyvärr får vi inte göra det, utan bara i butik och det säger ju absolut ingenting egentligen.


    Ja jag har kollat där, men tycker det är bra att höra från så många som möjligt. Vi var inne nu i helgen igen och kollade men jag är fortfarande så otroligt osäker.


    Lillflickan skrev 2016-05-18 11:02:22 följande:

    Jag har nitro och den är inte alls bra i terräng eller snö. Därför köpte vi en billig citycross begagnad för att ha det underredet vid dessa tillfällen. Det vi inte tänkte på när vi köpte nitron är att den inte alls är dämpad som citycrossen. Vilket gör att det skumpar väldigt på tex grövre grus. Det har inte så mycket med låsta hjul eller inte(lite gör det såklart) utan mer på att dämpningen är så mycket sämre. Jag har inte låst hjulen för när jag har försökt har det inte gått. För mycket smuts i vägen. Jag skulle tro att dessa problem kvarstår även för super nitron, men den har jag inte testat.

    Nitron är smidig i stan och i affärer. Vi bor centralt och där fungerar den bra på asfalt, plattor och i affärer.

    Om jag skulle gå mycket grusväg eller stigar skulle jag ta citycrossen. Den är betydligt bättre dämpad. Den är lite mer trögsvängd men inga problem att gå på stan med den heller. Den är också liten och nätt.

    Lycka till!


    Du menar att det åker upp smuts inne i själva låset som gör att det inte fungerar till slut? Det är ju definitivt en sak att ta med i beräkningarna i så fall.


    Min sambo är mest inne på city cross, så skulle ju faktiskt kunna köra på det och sedan försöka leta upp ett begagnat super nitro-chassi om jag känner att det blir för tungt.


    Vi bor i ett bebyggt område utanför stan, så här finns ju både grus-, skogs- och asfaltvägar och vi vet ju inte var vi kommer spendera mest tid =P. Men skönt att city crossen går bra i stan för det är det jag är lite orolig för, att det ska bli tungt när den är lastad med bebis och andra saker.


    BuoBä skrev 2016-05-18 11:08:05 följande:

    Håller med om att fjädringen på Nitron kunde vara bättre.


    Anonym (Pärla) skrev 2016-05-22 00:00:35 följande:

    Har en supernitro från 2014, tycker den är super! Kör utmärkt på grus, i slask, och inne i stan. Vi är ute och går mycket på olika underlag, det enda som varit kämpigt har varit mycket och lös sand (alltså typ grustag eller strand).



    Ok, och grustag ska vi nog kunna undvika tror jag ;) 



    Det är så många bud att jag blir inte klokare, haha. 

  • Maddi

    Jag tycker swivel funkar helt ok på olika underlag, en smidig vagn. Men stänkskydden fram på hjulen fastnar det snö så man får ta bort när det inte är skottat eller när det töar som är väldigt irriterande och det får man göra ofta under promenaden. 

  • Skjortan
    Maddi skrev 2016-05-22 16:30:30 följande:

    Jag tycker swivel funkar helt ok på olika underlag, en smidig vagn. Men stänkskydden fram på hjulen fastnar det snö så man får ta bort när det inte är skottat eller när det töar som är väldigt irriterande och det får man göra ofta under promenaden. 


    Det om snön har jag också läst. Går det att plocka bort stänkskydden?
  • Lillflickan

    Ja, det samlas smuts vid låset och det går inte lossa. Kanske kan avhjälpas med bättre rengöring. Vi har inte testat. Vi har inte känt behovet av att låsa hjulen eftersom vi byter chassit i stället.
    Det är ju lite mer hävande med city-crossen men tycker inte det är så farligt tungt. Och den är liten och smidig och kommer in på de flesta ställen. I vår lilla hiss gick nitron in men inte citycrossen. Men tror inte supernitron skulle gå in heller.

  • Maddi
    Skjortan skrev 2016-05-22 16:37:18 följande:
    Det om snön har jag också läst. Går det att plocka bort stänkskydden?
    Nej de går inte att ta bort. Däremot om man sågar av stänkskydden så förstör man ju chassit, vilket inte är så roligt. Men min teori då blir istället om det fastnar istället där man sågat av. 

    Det är jättedrygt varje vinter när det blir så, men man ska också komma ihåg att det inte blir så alla dagar. Utan de är ju just när de töar och är modd men jag blir irriterad varje gång.
  • Skjortan
    Maddi skrev 2016-05-24 08:34:13 följande:
    Nej de går inte att ta bort. Däremot om man sågar av stänkskydden så förstör man ju chassit, vilket inte är så roligt. Men min teori då blir istället om det fastnar istället där man sågat av. 

    Det är jättedrygt varje vinter när det blir så, men man ska också komma ihåg att det inte blir så alla dagar. Utan de är ju just när de töar och är modd men jag blir irriterad varje gång.
    Ja alltså det känns ju som en sån där sak som man inte ens vill behöva tänka på. Det lutar faktiskt mer åt en city cross nu, även om jag nog personligen kommer sakna de svängbara hjulen. Men lite för många detaljer talar emot super nitron nu, bland annat snön, att det blir grus i låset och att försäljaren sa att de har fått in några vagnar där låsmekanismen faktiskt gått sönder.
Svar på tråden Hur stabil är Emmaljunga Super Nitro?