Inlägg från: Haskel |Visa alla inlägg
  • Haskel

Slå sönder ruta i varm bil med hund...

Moderno skrev 2016-05-14 12:10:54 följande:

Eftersom hunden är lös egendom (lösöre, antar jag), så är det tveksamt att man får slå sönder en bil (som kan medföra betydligt större kostnader än hundens värde), men å andra sidan avbryter man ju ett djurplågeri så det kanske är befogat i vissa fall (det brukar också anges som ett skolboksexempel att man straffritt får slå sönder en ruta för att rädda en hund). Jag är dock något tveksam om det bör vara tillåtet om det sker innan man verkligen uttömt alla möjligheter samt fått klartecken från polisen via telefon t.ex.

Handlar det om barn, däremot, uppmanar jag alla att genast krossa rutan om man misstänker att det finns någon fara för barnets hälsa. Allt sådant beteende måste stävjas.

Ja, men en hund är ju dyrare än ett barn???
    En hundvalp kostar ca 10-15000 kr. Ett barn kostar väl bara ett samlag...
    Vilket jävla resonemang!

Dessutom kostar sällan en ruta 10-15000 kr, om du ändå tycker det är viktigt.
  • Haskel
    häxjakt skrev 2016-05-14 12:23:40 följande:
    Ja men ett barn räknas inte som egendom dock i juridisk mening.

Dock så får man begå brott för att förhindra brott. Man får till exempel stjäla bilnycklarna av någon som man är säker på kommer att köra rattfull. Djurplågeri är ett brott som kan ge fängelse, skadegörelse är ett ringare brott.
    Om en hund/djur, enbart vore enskild egendom. Skulle det inte finnas något som hette "djurplågeri".
  • Haskel
    häxjakt skrev 2016-05-14 13:02:55 följande:
    Jo, faktiskt så är det så invecklat i juridiken (no pun intended...) att djur räknas som lös egendom (alltså en "sak") men att de också är skyddade via våra riktigt bra djurskyddslagar. Om man jämför med många andra länder så är det verkligen stort att vi har det så i sverige.
    En hund är alltså en "sak" som du äger men som du inte har rätt att bruka och behandla exakt så som du själv behagar. 

Ett barn är en egen person och således inte föräldrarnas egendom. 
    Vilket är ganska precis, vad jag menar. Det är inte ENBART lös egendom, då man inte har rätt att behandla den som man behagar.

Hunden skyddas med andra ord av lagar. Vi andra medborgare har rätt att begå brott, för att hindra att brott mot hunden sker.
  • Haskel
    häxjakt skrev 2016-05-14 16:27:57 följande:
    Fast ett hus är en egendom, en sak du köpt och fastän du äger huset så får du inte göra exakt vad du vill med det. Det finns (vad det känns som) elvatusen lagar som styr hur du får behandla det. Ett K-märkt hus är det ännu värre med, det får du knappt ens byta glödlampor i (överdrift) fastän du äger det.
    Trots det så är huset bara ett hus, en ägodel.
    En hund är en ägodel i lagens ögon. Inget mer. För oss som äger hundar är de betydligt mer än ägodelar dock, men det bryr sig inte lagen om.
    Så ja, hundar är ENBART lös egendom, det faktum att det finns lagar som kontrollerar ägandet av dem gör dem inte till mer än egendom. 

Men det är OT. För att återgå till tråden så kan det gå oerhört fort innan stora skador eller död uppstår och bara det är skäl nog att agera fort. Sedan så ska man också veta att bara för att djuret/barnet kommit ut ur bilen så är inte faran nödvändigtvis över. Har det gått för långt så behöver djuret/barnet hjälp att kylas ned, kroppstemperaturen kan fortsätta att stiga fastän det är ute ur bilen.
    Ett hus, är mig veterligen inte lös egendom, utan fast egendom. 

I övrigt är det helt betydelselöst, vad en hund kallas rent juridiskt. 
  • Haskel

Jag är själv hundägare, och ska erkänna att jag lämnat hunden ett par minuter när det varit varmt ute.

Visst hade jag tyckt det varit överdrivet, om någon krossat min ruta när jag då kom ut. Men dock inte förbannad. Om inte hunden verkar dålig så kan man vänta några minuter och se om ägaren kommer. Om hunden flämtar enormt, så behöver man inte vänta. En ruta är lätt att byta.

Svar på tråden Slå sönder ruta i varm bil med hund...