• Tazzme

Slå sönder ruta i varm bil med hund...

Nu får det igen blir varmare börjar det (igen) dyka upp videon och tips på nätet om hur man ska göra om man ser en hund inlåst i en varm bil.

Och bara för att genast klargöra, jag är en djurvän själv och anser absolut inte att hundar (eller barn) för den delen, ska lämnas ensamma i en het bil och riskera dö av värmeslag.

Men ja, om det inte är gassande hett så dör ju knappast hunden inom fem-tio minuter? Så om du ser en instängd hund, visst ska man ingripa, men jag tycker att i varenda tips jag sett så är de jävligt snabba med att slå sönder bilrutorna.

För det första tycker jag det är rätt överilat. Kan man liksom inte försöka få tag på ägaren först? Kolla upp ägarens namn, och sen tel.nr, via bilens registernummer. Eller om bilen står parkerad vid ett snabbköp t.ex. gå in och be dom ropa efter "ägaren till bilen med reg.nr xxxxx", eller nåt ens... Nä "om du inte ser ägaren, ring polisen (egen kommentar: som knappast bryr sig eller kan göra särskilt mycket) eller slå sönder en bilruta direkt"

Och för det andra, har man laglig rätt att panga folks bilrutor bara sådär? Kan man inte råka ut för rejäla böter och/eller skadeståndskostnader?

Visst kunde jag tänka mig att själv slå kn en ruta, om läget såg riktigt akut ut. Men nog hade jag fan försökt mitt absolut bästa att få tag på ägaren först. Antagligen är ju ägaren inte heller en medveten djurplågare heller....

• Svar på tråden Slå sönder ruta i varm bil med hund...
  • sportpappa

Om du slår in en ruta och det är för att rädda liv så är det inga problem. Om du däremot gör det utan giltig anledning så får du stå för kostnaden och kanske böter för skadegörelse.

Det är tyvärr lite omständligt att kontakta ägaren till ett fordon och kräver flera steg och då orkar inte folk göra det jobb som krävs.
    Enklare att panga rutan, skriva om det på Facebook och bli hjälte.

Jag tänker att ägaren borde bli mer medveten om riskerna med att lämna hunden i bilen en varm dag och då är det nog bara en sönderslagen ruta som gör att de förstår. Att säga till folk brukar ofta leda till att de käftar emot och tycker att man ska sköta sig själv. De vet bäst. "Kom inte här och mästra mig".

• häxjakt

Jo, det kan faktiskt ta så kort tid som 10-15 minuter innan djuret/barnet får svåra skador eller dör. 
    Det behöver inte heller vara särskilt varmt ute för att det ska bli som en bastu i bilen.
    Det misstaget gör folk ofta i fjällen. Det är ju snö på marken och det blåser kallt tycker dom och lämnar sin hund i bilen och glömmer bort att solen reflekteras på snön och det blir varmt 10 ggr fortare än hemma i stockholm...

Överhettning kan ge stora och omfattande skador på organsystemet och på hjärnan. Även om man inte dör så kan effekterna vara förödande, speciellt för små barn som har en hjärna som ska växa och utvecklas.

En ruta är bara glas och plast, materiella saker. Ett barns hjärna och njurar är en helt annan sak. En liten hunds liv är mer värt än en bilruta också. Hellre en gång fr mycket än en gång för lite och tyvärr så dör ju både hundar och barn i varma bilar varje år trots allt så det sker ju för sällan att folk krossar rutor...

• Mantrasina

Ja, man har rätt att krossa rutan om det handlar om att rädda liv. Dock så ser rättsväsendet helst att en kontaktar polis och informerar om läget INNAN en gör något, alternativt i efterhand. Sen ska en förstås också vara beredd att legitimera sig och förklara situationen om/när ägaren dyker upp.

• Moderno

Eftersom hunden är lös egendom (lösöre, antar jag), så är det tveksamt att man får slå sönder en bil (som kan medföra betydligt större kostnader än hundens värde), men å andra sidan avbryter man ju ett djurplågeri så det kanske är befogat i vissa fall (det brukar också anges som ett skolboksexempel att man straffritt får slå sönder en ruta för att rädda en hund). Jag är dock något tveksam om det bör vara tillåtet om det sker innan man verkligen uttömt alla möjligheter samt fått klartecken från polisen via telefon t.ex.

Handlar det om barn, däremot, uppmanar jag alla att genast krossa rutan om man misstänker att det finns någon fara för barnets hälsa. Allt sådant beteende måste stävjas.

• Nyfikna72

Sen vet man ju inte hur länge barnet eller djuret suttit där heller..........Jag tycker man ringer polisen som steg ett, kan inte de komma direkt eller om man väntat mer än en kvart så gör man vad som krävs.

• Haskel
    Moderno skrev 2016-05-14 12:10:54 följande:

Eftersom hunden är lös egendom (lösöre, antar jag), så är det tveksamt att man får slå sönder en bil (som kan medföra betydligt större kostnader än hundens värde), men å andra sidan avbryter man ju ett djurplågeri så det kanske är befogat i vissa fall (det brukar också anges som ett skolboksexempel att man straffritt får slå sönder en ruta för att rädda en hund). Jag är dock något tveksam om det bör vara tillåtet om det sker innan man verkligen uttömt alla möjligheter samt fått klartecken från polisen via telefon t.ex.

Handlar det om barn, däremot, uppmanar jag alla att genast krossa rutan om man misstänker att det finns någon fara för barnets hälsa. Allt sådant beteende måste stävjas.

Ja, men en hund är ju dyrare än ett barn???
    En hundvalp kostar ca 10-15000 kr. Ett barn kostar väl bara ett samlag...
    Vilket jävla resonemang!

Dessutom kostar sällan en ruta 10-15000 kr, om du ändå tycker det är viktigt.
  • häxjakt
    Haskel skrev 2016-05-14 12:17:49 följande:
    Ja, men en hund är ju dyrare än ett barn???
    En hundvalp kostar ca 10-15000 kr. Ett barn kostar väl bara ett samlag...
    Vilket jävla resonemang!

Dessutom kostar sällan en ruta 10-15000 kr, om du ändå tycker det är viktigt.
    Ja men ett barn räknas inte som egendom dock i juridisk mening.

Dock så får man begå brott för att förhindra brott. Man får till exempel stjäla bilnycklarna av någon som man är säker på kommer att köra rattfull. Djurplågeri är ett brott som kan ge fängelse, skadegörelse är ett ringare brott.
  • Haskel
    häxjakt skrev 2016-05-14 12:23:40 följande:
    Ja men ett barn räknas inte som egendom dock i juridisk mening.

Dock så får man begå brott för att förhindra brott. Man får till exempel stjäla bilnycklarna av någon som man är säker på kommer att köra rattfull. Djurplågeri är ett brott som kan ge fängelse, skadegörelse är ett ringare brott.
    Om en hund/djur, enbart vore enskild egendom. Skulle det inte finnas något som hette "djurplågeri".
  • Furstinna

Jag kan tycka att man bör uppmuntra till att slå sönder rutorna. Då kanske djurägaren undviker att sätta djuret i bilen med rädsla av att få bilden förstörd, djuret bryr dom sig uppenbarligen inte om.

• häxjakt
    Haskel skrev 2016-05-14 12:43:56 följande:
    Om en hund/djur, enbart vore enskild egendom. Skulle det inte finnas något som hette "djurplågeri".
    Jo, faktiskt så är det så invecklat i juridiken (no pun intended...) att djur räknas som lös egendom (alltså en "sak") men att de också är skyddade via våra riktigt bra djurskyddslagar. Om man jämför med många andra länder så är det verkligen stort att vi har det så i sverige.
    En hund är alltså en "sak" som du äger men som du inte har rätt att bruka och behandla exakt så som du själv behagar. 

Ett barn är en egen person och således inte föräldrarnas egendom. 
Svar på tråden Slå sönder ruta i varm bil med hund...