Slå sönder ruta i varm bil med hund...
Nu får det igen blir varmare börjar det (igen) dyka upp videon och tips på nätet om hur man ska göra om man ser en hund inlåst i en varm bil.
Och bara för att genast klargöra, jag är en djurvän själv och anser absolut inte att hundar (eller barn) för den delen, ska lämnas ensamma i en het bil och riskera dö av värmeslag.
Men ja, om det inte är gassande hett så dör ju knappast hunden inom fem-tio minuter? Så om du ser en instängd hund, visst ska man ingripa, men jag tycker att i varenda tips jag sett så är de jävligt snabba med att slå sönder bilrutorna.
För det första tycker jag det är rätt överilat. Kan man liksom inte försöka få tag på ägaren först? Kolla upp ägarens namn, och sen tel.nr, via bilens registernummer. Eller om bilen står parkerad vid ett snabbköp t.ex. gå in och be dom ropa efter "ägaren till bilen med reg.nr xxxxx", eller nåt ens... Nä "om du inte ser ägaren, ring polisen (egen kommentar: som knappast bryr sig eller kan göra särskilt mycket) eller slå sönder en bilruta direkt"
Och för det andra, har man laglig rätt att panga folks bilrutor bara sådär? Kan man inte råka ut för rejäla böter och/eller skadeståndskostnader?
Visst kunde jag tänka mig att själv slå kn en ruta, om läget såg riktigt akut ut. Men nog hade jag fan försökt mitt absolut bästa att få tag på ägaren först. Antagligen är ju ägaren inte heller en medveten djurplågare heller....