• Tina81

Sthlmsföräldrar, vilka skolor har ni ställt er i kö till?

Vi har en 3-månaders och har nu fått höra att vi är sent ute att ställa henne i kö till grundskola och gymnasium om vi ska få en "bra" skola!

Men vilka skolor är bra? Hur har ni andra föräldrar gjort? Anmälde ni redan från BB?

Vi vet ju inte var i Sthlm vi bor när vår tjej börjar skolan. Kanske har vi flyttat till hus (bor i innerstan nu). Hur ska vi tänka?

Så tacksam för alla tips jag kan få, fick lite lätt panik nu:/

• Svar på tråden Sthlmsföräldrar, vilka skolor har ni ställt er i kö till?
  • Duckan

Butterscotch, det är samma länk som jag bidragit med

Det är klart att vissa skolor är populära och bra år efter år, men det kan ju ske förändringar och ts barn har 6 år kvar innan det är dags.

• Butterscotch
    Duckan skrev 2016-05-16 16:19:31 följande:

Butterscotch, det är samma länk som jag bidragit med

Det är klart att vissa skolor är populära och bra år efter år, men det kan ju ske förändringar och ts barn har 6 år kvar innan det är dags.

Oupps, läste visst inte så noga
  • Tina81

Tack! Jag som känner mig som en riktgt dålig mamma som inte fixade detta på BB:/

• Butterscotch
    Tina81 skrev 2016-05-16 17:09:18 följande:

Tack! Jag som känner mig som en riktgt dålig mamma som inte fixade detta på BB:/

Men snälla nån, nu går det väl för långt...? Det kommer gå fint för era barn ändå ska du se!
  • Duckan

Ts, det var lite överdrivet och nästan ett hån mot oss dönickar som nöjde oss med kommunal skola för våra barn

• Tina81

Haha inser det med :) kommunal skola blir fint bara rädd art det inte kommer finnas plats på ngn bra där vi nu kommer bo:)

• Kasperina

Jag har ställt mina barn i kö till Franska skolan, Engelska skolan, Carlssons skola, Enskilda gymnasiet, Vittra och så ett gäng skolor i närheten av där vi bor (närförort). De är nu 3 och 7 och har stått i kö i tre år (då jag insåg att det behövdes om de ska kunna välja när de blir större). Förskoleklass var kört för båda redan då, men högstadiet borde de kunna ha en chans till.

Om ni funderar på att flytta ut från stan så fundera på vilka områden som är aktuella och titta på vilka skolor som finns där.

• Kasperina
    Duckan skrev 2016-05-16 17:32:53 följande:

Ts, det var lite överdrivet och nästan ett hån mot oss dönickar som nöjde oss med kommunal skola för våra barn

Vi valde bort den kommunala skolan eftersom de har 28 barn per klass i förskoleklass. På 1,5 vuxen.
  • Kasperina

För att inte tala om en rektor som med tårar i ögonen bad alla föräldrar att tala gott om skolan inför barnen så att de har en chans att trivas där "trots allt" Obestämd

• Butterscotch
    Kasperina skrev 2016-05-16 18:24:44 följande:
    Vi valde bort den kommunala skolan eftersom de har 28 barn per klass i förskoleklass. På 1,5 vuxen.
    Vilken skola var det?
  • LaFontaine

Vi har inte fått än, men tänkte oss Campus Manilla, Carlssons och Franska skolan. Den sistnämnda gick jag själv på, dock bara gymnasieåren, men intrycket är ändå mycket gott.

Och ja, vi kommer ha datorn med oss till BB

• Duckan

Skälvklart skulle de privata vara toppen, inte tu tal om det. Bara så svårt med plats för alla.

• Kasperina
    Butterscotch skrev 2016-05-16 19:05:10 följande:
    Vilken skola var det?
    En skola i Haninge. Jag har vänner i flera olika förorter både norr och söder om stan och det ser ungefär likadant ut överallt.
  • emmagazemma
    LaFontaine skrev 2016-05-16 20:31:37 följande:

Vi har inte fått än, men tänkte oss Campus Manilla, Carlssons och Franska skolan. Den sistnämnda gick jag själv på, dock bara gymnasieåren, men intrycket är ändå mycket gott.

Och ja, vi kommer ha datorn med oss till BB

Carlssons har börjat skicka breven med könummer för barn födda 2016. Har ni fått något och vilket nummer har ni? Vi gjorde också en anmälan på BB men är bortresta nu, det ska bli spännande att se vilket könummer vi fått. 
  • LaFontaine
    emmagazemma skrev 2018-03-05 19:10:01 följande:
    Carlssons har börjat skicka breven med könummer för barn födda 2016. Har ni fått något och vilket nummer har ni? Vi gjorde också en anmälan på BB men är bortresta nu, det ska bli spännande att se vilket könummer vi fått. 
    Vi hoppade just Carlssons.
Svar på tråden Sthlmsföräldrar, vilka skolor har ni ställt er i kö till?