Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Sthlmsföräldrar, vilka skolor har ni ställt er i kö till?

Mrs Moneybags skrev 2016-05-13 14:50:27 följande:

Det går inte att ställa i kö till gymnasiet, men till grundskolor.

Som du ser ovan finns det flera bra skolor som har högt meritvärde. Leta upp deras hemsidor och sök enligt deras riktlinjer.

Om ni har tänkt flytta till en särskild plats utanför stan kan ni ju titta på skolorna även där och se om det finns någon som passar.

I de bättre områdena (innerstan med flera) finns ju många jättebra kommunala skolor också.

Det finns även toppskolor med särskilt intag, som t ex Lilla Akademien (musikskola med intagningsprov) och Adolf Fredrik (intag från fjärde klass). 

Det låter kanske galet, men det är så det har blivit i Stockholm. Man kan chansa och hoppas på en hyfsad skola eller så kan man bestämma sig för att ens barn ska gå i en skola med andra barn som har medvetna och engagerade föräldrar. Det är föräldrarnas val...

Som du själv skriver så är engagerade föräldrar en nyckel till att barn lyckas i skolan. Så det går nog fint att ha barnen på en alldeles vanlig grundskola också. I högre åldrar kan de "finare" skolorna vara bra särskilt ur ett kontaktbyggarperspektiv tänker jag. Om man planerar att ungarna ska bli ha typ CXO-jobb i framtiden.
  • Butterscotch
    Duckan skrev 2016-05-16 16:19:31 följande:

Butterscotch, det är samma länk som jag bidragit med

Det är klart att vissa skolor är populära och bra år efter år, men det kan ju ske förändringar och ts barn har 6 år kvar innan det är dags.

Oupps, läste visst inte så noga
  • Butterscotch
    Tina81 skrev 2016-05-16 17:09:18 följande:

Tack! Jag som känner mig som en riktgt dålig mamma som inte fixade detta på BB:/

Men snälla nån, nu går det väl för långt...? Det kommer gå fint för era barn ändå ska du se!
  • Butterscotch
    Kasperina skrev 2016-05-16 18:24:44 följande:
    Vi valde bort den kommunala skolan eftersom de har 28 barn per klass i förskoleklass. På 1,5 vuxen.
    Vilken skola var det?
Svar på tråden Sthlmsföräldrar, vilka skolor har ni ställt er i kö till?