MadHatter skrev 2016-05-21 12:11:56 följande:
Så i din idealvärld skulle det göras utredningar av exvis BUP och kartläggningar av orsaken till att personen fungerar annorlunda men just själva diagnossättande skulle försvinna?
Jag antar att att sätta diagnosen underlättar för vården i sina system, att individen får rätt hjälpinsatser. Det handlar ju också om vilka samhälleliga insatser man har rätt till som LSS tex. Så diagnossättandet underlättar ju där och är väl också ett stöd för att skattemedel används korrekt och att varje instns inte behöver göra en ny utredning för att veta individens rätt till stöd (vilket också kan bli dyrt).
Men för personen som har tex Asperger är nog det viktogaste att få en förklaring till varför man upplever saker och ting annorlunda än andra och har svårt för saker som andra inte har svårt för. Och det är klart att man skulle kunna utreda och få besked om att man tex har brister i automatiseringen osv utan att gå hela vägen och sätta diagnosen Asperger, men då blir ju diagnosen istället flera stycken som "brister i automatiseringen" som exempel.
När läkare utreder sätter de ju diagnoser, det hör ju till själva området. Det är klart att en läkare kan se att en person behöver laga benet utan att sätta diagnosen "brutet ben", men det underlättar säkert med diagnoser för hela systemet som sådant, säkra behandlingar och för kostnadseffektivitet.
Jag säger inte att det aldrig behövs diagnoser. I många svårare fall kan det vara en nödvändighet, absolut. Jag säger bara att i många fall behövs det inte. Jag tror också att det i många fall kan vara negativt att få en diagnos. Man har idag rätt till hjälp och stöd i skolan för sina svårigheter med eller utan diagnos men jag vet att alla kommuner inte efterlever det. Det är beklagligt. Det är ju förskräckligt om man ska behöva utreda och diagnostisera varenda barn som behöver stöd!