• pyssel

    Misstänker adhd på min son. Hjälp!

    Jag hade kontaktat Bup (för stöd och /eller utredning) eller om förskola är knuten till ngn kommunal resursenhet som gör pedagogiska utredningar (som kan föregå en utredning på Bup). Det är mkt möjligt att hyperaktiviteten och okontrollerad frustration beror på ADHD. eller så kan det vara sekundärt, som följd av annan grundproblematik. Jag reagerar mer på det du skriver om språkutveckling, automatisering av vardagsgrejer som kan ha både med motorik att göra eller att "se" hur ngt ska vara eller kunna rätta till det själv istället för att bli frustrerad när kalsongerna blir fel. Vidare att sådana svårigheter (eller annat sätt att funka i) samspel och fantasilekar hade fått mig att fundera över autism eller en språkstörning som ger konsekvenser och frustration i samspelet.


    Alla hästar hemma
  • pyssel

    Sorry missade att ni blivit nekade utredning innan han fyller fem.


    Alla hästar hemma
  • pyssel
    AnkiC skrev 2016-05-15 01:23:42 följande:

    Man kan få professionell hjälp utan diagnos. Koka ihop egna har jag aldrig sagt. Nej man tränar inte annorlunda om man har en diagnos. Svårigheterna blir ju inte olika för att man sätter ett namn på dem.


    Man bemöter olika både vad gäller krav, träning och anpassningar beroende på den bakomliggande orsaken. I alla fall om man vill att bemötandet ska lyckas.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    AnkiC skrev 2016-05-19 19:57:14 följande:

    Man bemöter olika på alla barn givetvis och man gör det som man ser behövs och som får det att funka. Det fungerar utmärkt utan diagnos i de allra flesta fall. Det är min erfarenhet grundad på egna barn och elever och de lyckas väldigt bra.


    För att "se vad som behövs" kan behövas just att veta varför ett barn är frustrerat, oroligt, hyper, oändligt frågvist, rymmer, inte kan turtagning, är sent, inte pratar osv. Ett litet barn med adhd säger inte "jag behöver mer struktur fast med muntlig prompt + korta pauser under vår kommande utflykt annars får jag ett utbrott" och ett barn med autism säger inte "jag kommer få ett utbrott på utflykten om du inte visar en bild på vart vi ska innan, annars tror jag vi ska till en annan park jag varit i innan som jag älskar". Inte ens de /nästan/ vuxna jag jobbar med förmedlar tydligt sina behov - de håller på att lära sig att vara sina egna advokater. Vissa, inte.alla.

    Diagnoser ger givetvis en anvisning om hur man bör tänka och vad en professionell och erfaren person kan prova för bemötande och vilka frågor som bör ställas för att kunna "finjustera" sitt sätt gentemot en individ. Självklart upphör man inte att agera utifrån sina kunskaper (om just alternativa bakomliggande förklaringar) om barnet inte har en diagnos och vanligt förnuftsbaserat bemötande inte går hem. Behoven styr, men de bottnar inte alla i samma saker. Du kanske är en duktig praktiker och brukar lyckas i ditt bemötande, men ibland behöver man också kunna teoretisera kring sin praxis. Om ens kollega t.ex ska jobba med samma barn och envist "inte fattar varför barnet inte fattar det som alla andra gör".
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    AnkiC skrev 2016-05-20 03:02:20 följande:

    Min erfarenhet är att man lär sig snabbt vilket slags insats just detta barnet behöver vid tex en utflykt. Man provar ju sig fram tills man hittar ett fungerande sätt. Det hinner man göra långt innan en utredning är klar. Dessutom fungerar inte alla barn med adhd på samma sätt ändå så bara för att man kallar barnets sammanlagda svårigheter för adhd får man inte ett färdigt recept. Man måste ändå gå in på de enskilda svårigheterna som barnet har iallafall och bygga upp ett individuellt bemötande. Vissa barn med adhd behöver bildstöd, vissa muntlig struktur osv. Jag anser ändå att diagnostisering är onödig i de flesta fall. Finns några undantag dock.


    Det handlar fortfarande inte om dig utan barnet. Jag tycker du har för snäv fokus. Det är inte bara du runt eleven i skolan. Behov styr i skolan, inte diagnoser, det är jag mkt medveten om. Diagnoser erbjuder förklaringsmodeller och gör att du bättre kan ligga steget före med elever du inte känner. Inte minst erbjuder det förklaringar till kolleger, släkt mfl som envisas med att de minsann "vet vad barn behöver". Så att de slutar veta bäst.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    AnkiC skrev 2016-05-20 14:21:27 följande:

    Hm nej jag håller inte med. Jag vet inte vad ett barn behöver bara för att jag får veta hens diagnos. Jag måste alltid lära känna eleven först samt prata med vårdnadshavare om svårigheterna. Jag tycker också att man kan komma med förklaringsmodeller om svårigheter utan att utgå från en diagnos precis så som jag gör med alla de elever som inte uppfyller kravet för diagnos fast de har många av samma svårigheter som den diagnostiserade. Diagnosen talar ju bara om för oss hur många svårigheter barnet har, inte exakt vilka, hur de yttrar sig och vilken insats som fungerar för just det enskilda barnet.


    Jag tror faktiskt att du missförstår - ingen menar att diagnoser är ett facit för bemötande utan en fingervisning för pedagogen om möjliga symtom och grunden till dessa, om vi nu talar skola. Och det utan att ens ha träffat eleven, vilket gör det möjligt att planera för resurser i form av kunskap och personaltäthet. Du förstår väl att kunskap om t.ex ett väldigt annorlunda sätt att tolka och bearbeta information hos ett barn utan diagnos men som utredd skulle hamna inom ASD, grundar sig på våra kunskaper om utredda barn och ASD? Det är ganska naturligt att "leta" i både sina praktiska erfarenheter och sin teoretiska kunskap om ADHD när man möter ett barn med ADHD-liknande symtom, diagnos eller ej. En person utan kunskap letar övervägande i sina erfarenheter och kunskaper om fostran. Det hjälper barn mer om det finns teoretiserad kunskap och ett visst mått av vetenskap kring beteendeproblem, än bara "människokännare", annars blir det väldigt personberoende.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    AnkiC skrev 2016-05-21 18:26:40 följande:

    Jag säger inte att det aldrig behövs diagnoser. I många svårare fall kan det vara en nödvändighet, absolut. Jag säger bara att i många fall behövs det inte. Jag tror också att det i många fall kan vara negativt att få en diagnos. Man har idag rätt till hjälp och stöd i skolan för sina svårigheter med eller utan diagnos men jag vet att alla kommuner inte efterlever det. Det är beklagligt. Det är ju förskräckligt om man ska behöva utreda och diagnostisera varenda barn som behöver stöd!


    Skola kräver mkt riktigt ingen diagnos, vi arbetar behovsstyrt när vi följer lagen (även om jag vet att det felar alltför ofta), men andra instanser kräver det. Det andra vi diskuterar här är stigmat vs förståelsen i skolan. Att diagnosen Tourette's finns kanske jag tycker jag ger förklaringar och leder till större acceptans och du tycker den stigmatiserar(?).
    AnkiC skrev 2016-05-21 00:01:02 följande:

    Den där teoretiserade kunskapen och vetenskapen kring beteendeproblem bör användas på alla barn med beteendeproblem anser jag. Det barn som inte uppfyller kraven för diagnos hamnar annars i kläm eftersom dessa barn anses som ouppfostrade istället. Det är ett stort problem. De som inte har teoretiska kunskaper kring beteendeproblem kommer då göra skillnad på barn med diagnos och de utan. Naturligtvis håller jag med om att det behövs teori, vetenskap och forskning kring beteendeproblem men det är inte förenat med att sätta diagnos.


    Att vi använder vår kunskap om bemötande av barn med "x"-liknande symtom och inte låter dem stå utan kompetent bemötande om de saknar en psykiatrisk (eller annan) diagnos är vi nog ganska ense om. Jag menar dock att stor del kunskapen bottnar i teoretisk kunskap om olika beteenden och svårigheter med "etiketter" eller "stämplar". Teoretisk kunskap ur andras praktik. Annars skulle ju varenda en som jobbar med detta och saknar erfarenhet börja som kunskapsmässigt blanka blad förutom en portion sunt förnuft med sig. Det är snarare de väldigt okunniga om diagnoser som i sin okunskap inte ger barn utan diagnos, fast med beteendeproblem, annat än "uppfostran". Tvärtom mot vad du tror att skillnaden blir på kunskap och okunskap.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Misstänker adhd på min son. Hjälp!