• Banansugen

Söker ett unikt tjejnamn !!

Söker ett unikt tjejnamn

som passar till namnet

Karma som storasyster heter. Lilltjejen är 5 veckor nu och det är några tusen namn man har lusläst , haha

• Svar på tråden Söker ett unikt tjejnamn !!
  • dreamy
    Sandra8978 skrev 2016-05-14 09:53:34 följande:
    Och jag beundrar de som tänker till lite hur deras barn kommer påverkas av de beslut man fattar.
    Ja visst. Vi kan ju be alla som funderar på namn till barn att höra med dig om du godkänner dem. Så att de inte förstör sina barns liv alltså. För hemska tanke; tänk om någon får för sig att döpa sitt barn till ett namn som det går att göra sig lustig över. Märta och Nora går ju naturligtvis bort då de går att rimma på! Och Tindra och Juni och Milo och Neo finns ju inte med i almanackan, så de är ju bara hittepå, så därför kommer ju dom barnen att bli retade.... Och alla namn som låter internationella? Är de också tabu? Tyvärr, det finns bara kvar typ Anna, Maria, Sara och Karl. Thats it! Tur att du finns Sandra8978! Som ser till att föräldrar som vill ge sina barn något unikt eller nytt namn verkligen tänker om!!

Och återigen; inga andra barn brukar göra sig lustig över ovanliga namn. Bara en del vuxna, t ex du. Kanske något att fundera på? Är det jobbigt med sånt som är unikt och ovanligt tycker du? Fundera på varför du tycker det.

En gång i tiden hette ju alla typ Njord, Halvdan, Asa, Hildur, Inge, Ask osv. Namntrender ändras. Och då får du förfasa dig bäst du vill! ;-P
  • Banansugen

Tack för namn förslagen! Frågade dock inte vad man tyckte om namnet Karma ... Vet att endel höjer på ögonbrynen när det hör hennes namn....

• Sandra8978
    dreamy skrev 2016-05-14 13:22:14 följande:
    Och återigen; inga andra barn brukar göra sig lustig över ovanliga namn. Bara en del vuxna
    Nej du, som någon skrev, vill man som förälder vara unik och kreativ kan man ta sig friheter med sitt egna namn, om det är så viktigt.

Men att på egen hand utse sitt barn till mobboffer, det gör bara en sadist och/eller underbegåvad.
  • dreamy
    Banansugen skrev 2016-05-15 18:30:55 följande:

Tack för namn förslagen! Frågade dock inte vad man tyckte om namnet Karma ... Vet att endel höjer på ögonbrynen när det hör hennes namn....

Tyvärr verkar det härja en del EXTREMT gammelmodiga typer här, som inte riktigt klarar av att alla inte tänker som dom. Och som inte fattar att det kan såra då de "bara vill vara ärliga" med negativa, icke efterfrågade åsikter stup i kvarten *suck*

Tur att barn och de flesta vuxna tycker att det är rätt trevligt med nya och lite annorlunda namn. <3 Tror att ni kommer att hitta ett fint namn till lillasyster och att tjejerna kommer att vara stolta över sina namn <3 Hojta gärna då ni bestämt er
  • ostpaj
    dreamy skrev 2016-05-15 20:53:22 följande:
    Tyvärr verkar det härja en del EXTREMT gammelmodiga typer här, som inte riktigt klarar av att alla inte tänker som dom. Och som inte fattar att det kan såra då de "bara vill vara ärliga" med negativa, icke efterfrågade åsikter stup i kvarten *suck* Tur att barn och de flesta vuxna tycker att det är rätt trevligt med nya och lite annorlunda namn. <3 Tror att ni kommer att hitta ett fint namn till lillasyster och att tjejerna kommer att vara stolta över sina namn <3 Hojta gärna då ni bestämt er

Jag jobbar inom folktandvården. Många asylsökande med namn man inte är van vid. Så öppnar man dörren till väntrummet, står där med pappret i ansiktet och läser högt Aaaaabhdulhlaaaaa-ham-abara? Kul med nya, ovanliga namn. Undra hur länge det tar för personen att ledsna när ingen kan uttala det.
  • LimeOchApelsin
    fluu skrev 2016-05-12 15:19:09 följande:

Unikt kan ju vara lite vad som helst(och behöver inte var ett konstigt eller ens ovanligt namn). På vilket sätt unikt, ts? Vilken stil?

Ovanligt = unikt = one of a kind.

I stil med Karma.

Förslag: Luna, Stjärna, Hjärta, Ömma, Älska, Måne, Boo, Lilo, Pax, Loo, Blomma, Fjälla, Lysa, Glimma, Skimra.
  • fluu
    LimeOchApelsin skrev 2016-05-15 21:06:40 följande:
    Ovanligt = unikt = one of a kind.
    I stil med Karma.

Förslag: Luna, Stjärna, Hjärta, Ömma, Älska, Måne, Boo, Lilo, Pax, Loo, Blomma, Fjälla, Lysa, Glimma, Skimra.
    Inte nödvändigtvis. Ts skulle lika gärna kunna mena unikt i en generation eller så.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LimeOchApelsin
    fluu skrev 2016-05-15 21:07:53 följande:

Inte nödvändigtvis. Ts skulle lika gärna kunna mena unikt i en generation eller så.

Köp ett synonymlexikon. Och sluta hänga så mycket i kyrkan. Det är fördummande. Tror du på tomten också!? Seriöst.
  • fluu
    LimeOchApelsin skrev 2016-05-15 21:14:31 följande:
    Köp ett synonymlexikon. Och sluta hänga så mycket i kyrkan. Det är fördummande. Tror du på tomten också!? Seriöst.
    Du är alltid lika trevlig du. Ts kunde mena flera olika kategorier namn och det känns bättre att fråga och kanske pricka rätt än att ösa på med något som är helt fel.
  • LimeOchApelsin
    fluu skrev 2016-05-15 21:16:01 följande:

Du är alltid lika trevlig du. Ts kunde mena flera olika kategorier namn och det känns bättre att fråga och kanske pricka rätt än att ösa på med något som är helt fel.

Det står ju att det ska vara i stil med KARMA. Dvs lite New Age/hippie.
  • Cinnamon02

Problemet är unika namn i sig. Problemet uppstår när föräldrar väljer "unika" namn utan att förstå eller inse vilka associationer namnet väcker. För även om föräldrarna tänker på något fint är språket något som påverkar oss alla på olika sätt.

Om jag skulle brainstorma på Karma skulle jag komma upp med ord som rättvisa, moral, straff, döden, bestraffning. Ord jag inte skulle vilja förknippa med mitt barns namn. Kanske vissa av dem, men problemet med ordet Karma är att det är så mångbottnat på gott och ont.

Syskon till Karma? Oh, i dont know. Välj något mjukt och mer neutralt. Karna är ett gammalt svenskt namn, beroende på hur gammalt barnet är kanske ni kan rädda situationen och ändra m till n? Och döp syster till något som passar till.

• Cinnamon02
    Cinnamon02 skrev 2016-05-15 21:23:22 följande:

Problemet är unika namn i sig. Problemet uppstår när föräldrar väljer "unika" namn utan att förstå eller inse vilka associationer namnet väcker. För även om föräldrarna tänker på något fint är språket något som påverkar oss alla på olika sätt.

Om jag skulle brainstorma på Karma skulle jag komma upp med ord som rättvisa, moral, straff, döden, bestraffning. Ord jag inte skulle vilja förknippa med mitt barns namn. Kanske vissa av dem, men problemet med ordet Karma är att det är så mångbottnat på gott och ont.

Syskon till Karma? Oh, i dont know. Välj något mjukt och mer neutralt. Karna är ett gammalt svenskt namn, beroende på hur gammalt barnet är kanske ni kan rädda situationen och ändra m till n? Och döp syster till något som passar till.

Är "inte" skulle det förstås stå i första meningen.
  • isolande

Jag gillar namnet Blanka, efter Höjdhopperskan Blanka Vlasic som är jävligt cool! Tyvärr gick inte min man med på det, haha! Men det är rätt unikt

• fluu
    LimeOchApelsin skrev 2016-05-15 21:21:04 följande:
    Det står ju att det ska vara i stil med KARMA. Dvs lite New Age/hippie.
    Nej, det står att det ska passa med Karma. Med det kan folk mena precis vad som helst här.
  • fluu
    isolande skrev 2016-05-15 21:26:22 följande:
    Jag gillar namnet Blanka, efter Höjdhopperskan Blanka Vlasic som är jävligt cool! Tyvärr gick inte min man med på det, haha! Men det är rätt unikt
    Åh, det är så vackert! Älskar både det och det lite lika Blenda(som dock fl:are förstört för mig, men ändå ).
Svar på tråden Söker ett unikt tjejnamn !!