Anonym (laban) skrev 2016-05-09 21:11:15 följande:
Tillstånd till vad exakt?
Vad ska en förälder som inte får tillstånd? Lämna kvar barnen på den gamla adressen?
Jag tänkte som så att ngn som kommer och påstår sig veta vad som gäller angående liknande frågor iallafall kan NÅGOT om familjerätt, föräldrabalken osv. Då är tydligen inte fallet här så jag skall försöka vara övertydlig. :D
Ett barn med två vårdnadshavare får inte byta folkvokföringsadress utan att båda föräldrarna skriver under flyttanmälan.
Om den ena föräldern inte skriver under finns lite olika scenarion.
Dels så kommer skatteverket starta en utredning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila.
Om barnet bor växelvis blir barnet folkbokfört hos den förälder som bor närmast barnets skola.
Om föräldern flyttar långt så att boende ändras eller att barnet tex behöver byta skola/förskola så får den andra föräldern stämma på boendet.
Bor den föräldern kvar och barnet är såpass gammalt att det börjat förskoka/skola ses det ofta som barnets bästa att INTE flytta med föräldern som lämnar orten utan bor med den andra föräldern istället. Barnet anses rotat och om de4 dessutom finns en umgängeskrets med släkt och vänner till barnet på den gamla bostadsort ses även det som orsak till att barnet bor kvar.
Anonym (laban) skrev 2016-05-09 22:17:01 följande:
Boendet flyttas inte automatiskt. Umgängesavtalet/boendeavtalet måste ändras först. Antingen genom en övetenskommelse mellan föräldrarna. Eller genom en dom. Man får nämligen inte ändra på avtalat boende/umgänge på egen hand efter eget tycke. Inte till den andra förälderns 'nackdel' i alla fall.
Det har jag inte heller påstått.
Du kanske borde börja läsa vad som skrivs och utgå från det istället för att läsa in egna betydelser . Det hade blivit mycket lättare att diskutera då :)