• Anonym (Styvmor)

Kan han flytta?

Min pojkvän vill flytta till mig, han har två små barn sedan tidigare. Grejen är den att jag bor i annan kommun men att barnen skall gå kvar i skola/dagis precis som idag, enda skillnaden blir en ca 30min bilresa. Barnen är skrivna hos mamman som bor kvar. Dem har gemensam vårdnad.

Måste mamman godkänna hans flytt??

• Svar på tråden Kan han flytta?
  • Brumma

Hej

Nej, mamman behöver inte godkänna hans flytt iockmed att barnen skall fortsätta vara skrivna hos mamman.

Hade barnen varit skrivna hos honom och han Tånkte flytta med deras folkbokföring hade mamman däremot behövt godkänna.

• Anonym (Styvmor)

Det låter bra. Hittar bara om man som boendeförälder flyttar.

Vilket jag är i min kommun.

• Anonym (laban)
    Brumma skrev 2016-05-09 18:58:53 följande:

Hej

Nej, mamman behöver inte godkänna hans flytt iockmed att barnen skall fortsätta vara skrivna hos mamman.

Hade barnen varit skrivna hos honom och han Tånkte flytta med deras folkbokföring hade mamman däremot behövt godkänna.

Vuxna människor behöver aldrig andra människors godkännande för att flytta.

Sedan krävs det inget godkännande för att flytta på barn heller. Det enda som det krävs godkännande för är ändringar av umgänget.
  • Anonym (Men)
    Anonym (laban) skrev 2016-05-09 19:10:29 följande:

Sedan krävs det inget godkännande för att flytta på barn heller. Det enda som det krävs godkännande för är ändringar av umgänget.

Jo det krävs tillstånd av den andra föräldern om man har delad vårdnad.
  • Anonym (Styvmor)

Vet att om man som boende förälder flyttar med barnen så måste den andra godkänna eller tingsrätt avgöra för barnens bästa. Men jag hittar inget när det just är umgänges föräldern som vill flytta.

• Brumma
    Anonym (laban) skrev 2016-05-09 19:10:29 följande:

Du behöver nog läsa på om det där lite...

Har man gemensam vårdnad krävs båda föräldrarnas tillstånd.

Jag skrev inte att pappan behövde tillstånd.
  • Brumma
    Anonym (Styvmor) skrev 2016-05-09 19:26:45 följande:

Vet att om man som boende förälder flyttar med barnen så måste den andra godkänna eller tingsrätt avgöra för barnens bästa. Men jag hittar inget när det just är umgänges föräldern som vill flytta.

Umgängesföräldern får flytta som den vill. Boendeföräldern också men inte ta med barnen - tex kan boendet då flyttas till umgängesföräldern.
  • Anonym (laban)
    Brumma skrev 2016-05-09 19:57:49 följande:

Du behöver nog läsa på om det där lite...

Har man gemensam vårdnad krävs båda föräldrarnas tillstånd.

Jag skrev inte att pappan behövde tillstånd.

Båda föräldrarnas tillstånd till vad?
  • Brumma
    Anonym (laban) skrev 2016-05-09 20:13:48 följande:

Båda föräldrarnas tillstånd till vad?

Du skrev att det inte behövs något tillstånd för att flytta på barnen. Vilket är fel. Båda föräldrarnas tillstånd behövs vid gemensam vårdnad.
  • Anonym (laban)
    Brumma skrev 2016-05-09 20:22:04 följande:

Du skrev att det inte behövs något tillstånd för att flytta på barnen. Vilket är fel. Båda föräldrarnas tillstånd behövs vid gemensam vårdnad.

Tillstånd till vad exakt?

Vad ska en förälder som inte får tillstånd? Lämna kvar barnen på den gamla adressen?
Svar på tråden Kan han flytta?