Jävla tonåring!
Djurvän03 skrev 2016-05-08 11:48:51 följande:
Nu är det såhär att jag är bonusmamma till min sambos dotter som är 18 år. Den här månaden har varit väldigt tufft ekonomiskt för oss, och vi har ju fortfarande kvar massa utgifter. Jag och sambon väntar vårat första barn och jag är gravid i 7 månaden. Eftersom vi har det så tufft ekonomiskt just nu och ändå behöver köpa bebisens prylar, barnvagn, spjälsäng, skötbord, kläder mm så tänkte vi ta lite från dotterns sparade pengar till det. Men då hade hon bokat en Londonresa för tre dagar!! Så hon hade inte jättemycket sparade pengar på sitt kort som vi tänkte ta till bebben. Ok att det är hennes sparade pengar att hon får göra vad hon vill med dem, men man tycker ju att bor hon hemma fortfarande så kunde hon köpt något till sitt nya syskon. Och sen frågar man sina föräldrar om det är ok att man bokar resan när man går i skolan. Inte för att jag är hennes "riktiga" mamma, men blir ändå förbannad över att hon bara bokar en resa sådär. Den här dottern har varit väldigt bortskämd som barn fram tills hon började sommarjobba när hon var 14. Så en del av de sparade pengarna är faktiskt hennes föräldrar som har sparat, och lite har hon sommarjobbat för själv. Jag tycker hon ska få inblick i vad saker faktiskt kostar innan man hux flux bokar en resa till London på tre dagar. Hon ska få följa med och kolla på vad en barnvagn kostar till exempel, men känner jag henne rätt kommer hon att sura och säga att vi ska köpa en begagnad. Det vägrar jag. Hur hade ni reagerat om eran tonåring hade bokat en resa hux flux?1) Dottern, din bonus, bad aldrig att få ett syskon
2) Du har ingen rätt att kräva eller tillgå hennes pengar alls, för att ni har det dåligt ekonomiskt och bebis är på väg
3) Dottern, din bonus, har ingen skyldighet att ge pengar till er bara för att hon bor hemma hos er.
Dessutom är det bara osmakligt att läsa hel ditt inlägg i hur du resonerar. Dottern, din bonus, bad aldrig om att bli född och vara då "tacksam" för att hon bor hemma hos er är bara så otroligt smaklöst att läsa. Din man hennes biopappa och hennes biomamma skall försörja dottern tills hon gått ut gymnasiet. Och hon har SAMMA rättigheter till sin pappas hem som du har till det hemmet så länge som föräldrarna är lagfest försörjningsskyldig.
Du borde faktiskt skämmas att du anser att dottern, din bonus, "borde ge något till sitt nya syskon". Om ni skaffar bebis och ni har en ekonomisk kris så skyll er själva, men ta inte ut det på dottern, din bonus, hon bad inte att ni skulle pippa till er ett barn ihop.