• Lectin

Funderar på hur jag ska ta mig till förlossningen

Jag har åkt sjukresetaxi båda gångerna och det har gått hur bra som helst. Första gången var min man med och ytterligare en man som skulle på dialys! Han var väldigt tyst hela vägen medan vi stannade upprepade gånger på motorvägen för att jag skulle få spy...

Andra gången hade vattnet gått och jag var själv med chauffören i bilen. Jag bäddade skydd på sätet och satt där bak och fokuserade på mitt medan han babblade på och körde i rasande fart.

• Lectin
    Emroos skrev 2016-05-20 00:10:51 följande:

Vad innebär sjukrestaxi? Vart väldigt nyfiken på det. :)

Det är nog lite olika från län till län hur det funkar. Vi har betalat taxin vid resan men en låg peng. En taxiresa som normalt sett går på 8-900 betalade vi 2011 i Uppsala län 100 kr för om jag minns rätt. Avgiften har säkerligen gått upp sedan dess.
  • Lectin
    frokenkorrekt skrev 2016-05-30 13:49:46 följande:

Nej, ambulans är INGET alternativ såvida mamman inte närmar sig krystvärkar!

MÅNGA kvinnor i Sverige har mer än 45 min till förlossningen så det är inget att oja sig över alls! Ring en taxi och det löser sig. Akuten har inget med förlossningar att göra öht!

Åhjo! Om man bor en bit ifrån, saknar bil och alla taxi är upptagna hänvisar förlossningen alltid till ambulans om man känner att man måste in, oavsett om man börjat krysta eller inte.
  • Lectin
    frokenkorrekt skrev 2016-05-30 14:02:26 följande:

Oj oj oj.....sen när blev ambulans taxi? Lite egenansvar krävs även av födande mammor! Utan att ha nån baktanke vet jag att många många ringer ambulans för att man inte har bil, men man kan bli prio 3 och få vänta 4 timmar på en ambulans. Så var lite förberedda. Det är ALDRIG ok att åka ambulans om man inte har ett medicinskt behov dvs nära förestående förlossning, inte bara att det är dags att åka in för man vill ha smärtlindring. 

Självklart är det aldrig första alternativet och jag utgår från att blivande mammor försöker lösa situationen och inte ringer ambulans före taxi, grannar, vänner etc men i mitt fall sa förlossningen uttryckligen "glöm inte att du kan ringa ambulans om du börjar bli stressad och inte hittar skjuts". En förlossning kan vara enormt nära förestående utan varken krystvärkar eller behov av smärtlindring. Jag tycker du generaliserar på tok för mycket och tror att du bara vill mucka i en gammal tråd.
  • Lectin

Du försöker verkligen vända allt jag säger till raka motsatsen....

Svar på tråden Funderar på hur jag ska ta mig till förlossningen