Funderar på hur jag ska ta mig till förlossningen
Vi ska precis till att flytta och det kommer att bli drygt 5 mil till förlossningen och jag grubblar just nu en hel del på hur vi ska ta oss dit och vill gärna ha lite input.
Problemet är att vi ännu inte har bil och vill helst vänta något år till innan vi köper en för att slippa den extra utgiften och kunna spara maximalt på föräldradagarna första året. För att klara vardagen kommer vi inte behöva någon bil, det är nära till affär/skola/pendeltåg till jobb och stor stad.
Är alternativet alltså taxi? Har läst att man kan åka sjukresetaxi?
Men känns det verkligen ok att sitta 45 min eller vad det nu tar med värkar i en bil med en främling? (Eller kan det vara rent utav positivt att ens partner inte behöver koncentrera sig på bilkörande utan kan sitta bredvid en och vara ett stöd?).
Eller kan man hitta på något annat kreativt?
Långtidshyra en bil? (Veckan efter BF får vi låna en kompis bil en vecka dock).
Känna igen tidiga tecken på att förlossningen är igång och ta kollektivtrafik och ta in på hotell i väntan på att det kommer igång på allvar?
Låta min fru ta tåget och hämta en bilpools-bil när förlossningen tycks vara på gång och hyra den ett dygn? (Men vill jag verkligen vara ensam när förlossningen är på g, kommer ju ta minst dryga 30 min (tåg+gång mellan hem och tåg och tåg och bil) + ca 45 min med bil för att komma hem igen, tänk om förlossningen går jättesnabbt?
Ett kompispar som kommer att bo nära ska passa storasyster när det är dags. De är dock bortresta en vecka, veckan efter BF och då är planen att storasyster får följa med i bilen in till stan där vi lämnar henne hos någon kompis några timmar tills svärföräldrarna kommer och hämtar henne och tar hand om henne tills vi är hemma igen (de behöver några timmar på sig för att resa hit).
Denna vecka kommer vi i alla fall att ha tillgång till bil - men är det okej att åka ca 45 min med värkar tillsammans med en sexåring- kommer jag att skrämma henne med min smärta eller kan det gå bra?
Min största förlossningsrädsla är att inte hinna in i tid och att någonting ska gå snett och vi inte kan rädda bebisen. Tänkte inte riktigt på det när vi bestämde oss för att flytta dock?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-06 11:35
Kan ju lägga till att det var min fru som födde storasyster, så jag är förstföderska.