Träff i stockholm barn med autism
Vi bor i Solna. Har en son på 5 år med autism. Har även en granne som har en 2 åring som just fått diagnosen autism.
Vi bor i Solna. Har en son på 5 år med autism. Har även en granne som har en 2 åring som just fått diagnosen autism.
Min son har aldrig haft svårt med ögonkontakt eller kroppskontakt. Han vill inte att människor han inte känner väl tar på honom. Inte ens en klapp på huvudet men han har inget problem med oss i familjen mormor och andra nära. Han tar lång tid på sig innan han bryr sig om någon ny. Morfar tex som vi träffar ganska sällan har inte accepterats av sonen. Han är inte elak mot morfar bara allmänt ointresserad helt enkelt. Morfars lilla ögonsten är vår yngsta dotter(3år) som är sjukt duktig framåt pratar massor och är väldigt glad öppen och social. Hon har inte autism i alla fall. Jag har nämligen en äldre dotter också med autism/adhd sonen och dottern är dock väldigt olika trots att dom har samma diagnos. Hon(äldre dottern) är 7,5 år. Har 4 barn allt som allt.
Min son har aldrig haft svårt med ögonkontakt eller kroppskontakt. Han vill inte att människor han inte känner väl tar på honom. Inte ens en klapp på huvudet men han har inget problem med oss i familjen mormor och andra nära. Han tar lång tid på sig innan han bryr sig om någon ny. Morfar tex som vi träffar ganska sällan har inte accepterats av sonen. Han är inte elak mot morfar bara allmänt ointresserad helt enkelt. Morfars lilla ögonsten är vår yngsta dotter(3år) som är sjukt duktig framåt pratar massor och är väldigt glad öppen och social. Hon har inte autism i alla fall. Jag har nämligen en äldre dotter också med autism/adhd sonen och dottern är dock väldigt olika trots att dom har samma diagnos. Hon(äldre dottern) är 7,5 år. Har 4 barn allt som allt.
Va bra att ni tycker att hjälpen ni fått från autismcenter är bra och att dom är duktiga. Känns bra och tryggt, nu vet jag inte hur framtiden kommer se ut men att ha bra hjälp är a och o tycker jag. Åh va synd att hans resurs slutade och att nu få en resurs som inte visar samma engagemang. Det låter inte alls bra, han måste ha någon som han trivs med för hur annars ska han då kunna fortsätta att utvecklas och må bra.
Min dotter är dålig med ögonkontakt men bra med kroppskontakt, hon gillar kramar och pussar. Min dotter är också lite så att hon väljer att vara social med vissa och mindre med andra. Vi kan ha vänner över som hon fullständigt struntar i och sen så kan hon vara jättesocial med t.ex en läkare.
På tal om vänner , hur har andra i er omgivning varit innan/och efter er sons(och dotters) diagnos? Jag har haft det jättejobbigt, vissa som man trodde var ens vänner visade sig vara så elaka med sina kommentarer." Varför pratar hon inte, alla 2 åringar pratar" , " Pratat hon fortfarande inte"
Va skönt att både har normal intelligens.
Just nu vet jag inte vad diagnosen kommer bli på henne, dom säger just nu att hon är ju fortfarnde så liten för att kunna göra en utvecklingsbedömning.
Min dotter är mitt första barn
Jag jobbar med autistiska barn också. Har jobbat med det i ganska många år nu så kanske var därför jag kände igen "tecknen"
på sonen innan han fick diagnosen bekräftad?
Nu pekar han men som mindre nej. Han kommer också och hämtar oss när han vill visa något. Men nu när han kan prata har det hänt massor vad gäller att göra sig förstådd. Han är inte lika frustrerad längre när vi inte förstår honom. Vi märker att han mår bra(ja förutom detta med resursen då) men i övrigt har det verkligen hänt massor. Är som en helt annan unge. Han var inte så intresserad av världen runt honom som bebis. Bara låg och log och var nöjd hela tiden haha.
Sonen var också tidig motorisk. Satt vid 4mån gick vid 11mån. Han började säga buss och bil vid 18 mån men sen försvann allt och han började med ett eget språk. "Babi" "biba" "babiba" "veppaveva" och andra påhittad ord. Lät så kul när han "pratade"
Du kanske ska börja med tecken? Tecken som stöd är ett bra hjälpmedel för barn som inte pratar på annat vis. Man kan också använda pex med bilder. Finns massa sätt att visa vad man vill utan att använts talat språk.
Haha gulligt med egetspråk
Ja pecs tror jag kan vara något då jag märkt att min dotter förstår bättre i bild.
Teckenspråk får jag nog vänta med tills remiss med hab tror jag, det var vad vår bup psykolog sa.
Men med pecs kan jag nog ta bildern på hennes favorit saker och använda dom.
Går din son på en vanlig förskola eller en förskola för autistiska barn?
Min dotter kommer börja på en förskola(vanlig) nu tills augusti. Jag har varit i kontakt med förskolechefen och berättat om min dotter och vår situation.
Lät bra och tryggt att veta att dom har under åren haft autistiska barn som gått hos dom. Och hon sa också att dom har ett sammarbete med habiliteringen och senare när min dotter får en diagnos så kommer någon av deras pedagog alt anställa en ny pedagog för att hjälpa henne med träningen.
Kändes tryggt och bra , kanske lite orolig men vilken förälder är inte det när ens barn börjar förskola.
Jag tycker att det skulle vara bra för henne att gå i en vanlig förskola då hon kommer se andra barn och lära sig av dom.