Henritta skrev 2016-04-27 16:23:50 följande:
Varför utgår du från att de kan påverka honom endast för att de är hans föräldrar?
Eftersom jag är van vid att det är så.
Hans föräldrar verkar som sagt inte vara så brydda i vad han gör.
Hur vet du detta när du aldrig har pratat med dem?
Han bor hemma ja, MEN han är myndig och att jag vänder mig till hans föräldrar då får det hela bara att verka ännu mer oseriöst. Hans föräldrar hör aldrig av sig till mig, jag hör aldrig av mig till dem. Vi träffas inte. Att jag tar upp hans körande med dem.. det känns bara konstigt och oseriöst.
Varför skulle det verka oseriöst? Jag tycker det vore seriöst i allra högsta grad.
Att det känns konstigt kanske har mer med dig att göra än vad som vore en naturlig åtgärd i ett sådant här fall.
Bilen har han köpt själv och står på han, enligt min dotter.
Jag skulle inte vara helt säker på de uppgifterna. Betalar han även alla avgifter, bensin mm? Jobbar han? Betalar han för mat och boende hemma?
Jag kommer alltid bry mig om min dotter, såklart! MEN när hon är 18 ÄR hon myndig och har ansvar över sig själv. Jag kan försöka påverka henne men bara för att jag är hennes mamma innebär det inte att det kommer ha effekt. Vissa personer går inte att påverka alls, oavsett vem som försöker. Måste hålla med Anonym (?) på denna front faktiskt.
Men om du är övertygad om att det inte går att påverka (utan att ens ha försökt) så har du bara två möjligheter:
1. Förbjuda din dotter att fortsätta umgås med killen.
2. Strunta i hela grejen.
Har funderat på att prata med Rasmus själv men min dotter skulle hata mig efteråt om jag förbjöd dem att träffas. Det är inte heller förbud från att ses som jag är ute efter. Vill bara att han ska sakta ner farten men han försökt prata med min dotter men hon vill inte lyssna.
Om nu grabben har så svårt att ta till sig uppmaningar från andra vuxna så måste de våga ställa ultimatum.
Hennes kärlek till sin pojkvän är störst av allt.
Verkligen? Är inte din kärlek och dina band till din dotter större?