Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Dotterns pojkvän kör som en galning!!

Henritta skrev 2016-04-27 15:52:46 följande:
    För att han faktiskt ÄR myndig! Hans föräldrar är därför inte längre makt över honom att bestämma hur han ska köra. Det ÄR ett FAKTUM som jag inte bortser ifrån. Jag har ingen aning om hans föräldrar vet om hur han kör eller ej. På min dotter låter det som sagt som att han inte tar emot så mycket råd från dem.
    Det beror på vad du menar med makt. De kan inte bestämma över honom som för en omyndig men kan däremot påverka honom och är han dessutom beroende av dem så har de definitivt fortfarande en viss makt till detta. Betalar de för bilen så kan de dra in det.

Jag antar att du inte helt struntar i vad din dotter gör från den dagen hon fyller 18.

Jag skulle ha tagit ett snack med honom och sagt att det blir inget mer umgänge med dottern om han inte skärper sig och görs detta i närvaro av hans föräldrar ska det mycket till för att han ska strunta i det snarare än att tänka att han inte vill uppleva ett sådant samtal en gång till.

Jag skiter i om folk är 10, 18 eller 100, vissa beteenden accepterar jag bara inte och kan jag inte påverka dem att ändra sitt beteende så håller jag dem ifrån mig. Jag blundar inte och accepterar utan att säga ifrån för att människan är myndig, snarare ska väl det innebära att människan är mer mottaglig för sunt förnuft.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:59:37 följande:
    Det kommer ALLTID finnas folk som kör som galningar!!
    Killen är 19, han är inne i den där perioden då killar vill vara tuffa och köra rally med bilen! Det är bara och inse!
    Det är en förklaring av fenomenet, men ingen ursäkt för att det ska accepteras utan att säga ifrån.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 16:06:54 följande:
    Antagligen för att flickan kommer ana att mamman satt dit honom eftersom mamman redan poängterat detta problem flera gånger! Och det lär ta hus i helvete. Flickan gillar ju inte att mamman tjatar om detta och skulle antagligen bli sjukt arg ifall mamman förstörde för hennes pojkvän.

Lita på dom.
    Låt dom sköta det här.
    Dumheter! Risken att någon gång bli stoppad av en polis om man ständigt kör som en idiot är överhängande och inte avhängt en anmälan från TS.
  • Tom Araya
    Aikido skrev 2016-04-27 16:14:21 följande:
    Intressant prioritering. Förhållandets väl och ve / risken att dottern blir arg smäller högre än risken för eget eller andras liv i trafiken?
    Inte särskilt förvånande, det följer mönstret av de omogna insikter Anomym (?) delat i de flesta av sina inlägg.
  • Tom Araya
    Henritta skrev 2016-04-27 16:23:50 följande:
    Varför utgår du från att de kan påverka honom endast för att de är hans föräldrar?
    Eftersom jag är van vid att det är så.
     Hans föräldrar verkar som sagt inte vara så brydda i vad han gör.
    Hur vet du detta när du aldrig har pratat med dem?
     Han bor hemma ja, MEN han är myndig och att jag vänder mig till hans föräldrar då får det hela bara att verka ännu mer oseriöst. Hans föräldrar hör aldrig av sig till mig, jag hör aldrig av mig till dem. Vi träffas inte. Att jag tar upp hans körande med dem.. det känns bara konstigt och oseriöst.
    Varför skulle det verka oseriöst? Jag tycker det vore seriöst i allra högsta grad.
    Att det känns konstigt kanske har mer med dig att göra än vad som vore en naturlig åtgärd i ett sådant här fall.
     Bilen har han köpt själv och står på han, enligt min dotter.
    Jag skulle inte vara helt säker på de uppgifterna. Betalar han även alla avgifter, bensin mm? Jobbar han? Betalar han för mat och boende hemma?
    Jag kommer alltid bry mig om min dotter, såklart! MEN när hon är 18 ÄR hon myndig och har ansvar över sig själv. Jag kan försöka påverka henne men bara för att jag är hennes mamma innebär det inte att det kommer ha effekt. Vissa personer går inte att påverka alls, oavsett vem som försöker. Måste hålla med Anonym (?) på denna front faktiskt.

Men om du är övertygad om att det inte går att påverka (utan att ens ha försökt) så har du bara två möjligheter:
    1. Förbjuda din dotter att fortsätta umgås med killen.
    2. Strunta i hela grejen.

Har funderat på att prata med Rasmus själv men min dotter skulle hata mig efteråt om jag förbjöd dem att träffas. Det är inte heller förbud från att ses som jag är ute efter. Vill bara att han ska sakta ner farten men han försökt prata med min dotter men hon vill inte lyssna.

Om nu grabben har så svårt att ta till sig uppmaningar från andra vuxna så måste de våga ställa ultimatum.

Hennes kärlek till sin pojkvän är störst av allt.

Verkligen? Är inte din kärlek och dina band till din dotter större?

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 16:27:41 följande:
    Ditt resonemang är vridet och du lyssnar inte på vad vi säger till dig!! INGEN säger här att det inte går att FÖRSÖKA påverka grabben!! Du är så naiv, hur gammal är du ens?? Vi låtsas som att mamman skulle ta ett snack med grabben om att han måste sakta ner farten, annars får inte hans dotter åka med honom längre. Vi säger att han skulle göra det för ett tag, men hur ska mamman veta sen när dottern får börja åka med honom igen hur han kör? Hon kan inte ha uppsikt över hans bilförande hela tiden, säkert inte ofta alls. Det hon har sett är säkert få gånger eller hört av dottern!

Inse nu bara att han kommer fortsätta köra fort och leka racer med sin bil ett tag till. Det är bara o vänta tills den perioden är över! Annars får du väl isolera din dotter så får du väl se hur glad hon kommer va på dig sen!
    Om TS inte på något sätt fått reda på att killen har ett vårdslöst körsätt på regelbunden basis så är hela TS ärende i denna tråden en icke-fråga.
  • Tom Araya
    Henritta skrev 2016-04-27 16:48:43 följande:
    Ja, du utgår från ditt eget perspektiv. Hans föräldrar har inte något med hans körande av bil att göra och det måste jag faktiskt stå fast vid. Det angår inte dem och därför tänker jag inte kontakta dem. Han är myndig och är då alltså vuxen, oavsett hur omogen han är i frågan när det gäller att köra bil. Jag anser att hans föräldrar inte kommer kunna göra mycket mer än mig än någon annan. De kan prata med honom och försöka avråda honom från att köra fort, men inte mycket mer än så. Pojken är snäll och har inga andra problem med honom. Bilen är hans och han har köpt den, det tror jag faktiskt på. Han går sista året på gymnasiet, tar studenten i år. Min dotter går fortfarande i nian. Jag vet inte vad han betalar för hemma faktiskt, tror han har en lägenhet på gång.

Funderar på att prata med killen men är bara rädd att det hela ska bli ännu värre då. + jag vet att min dotter kommer bli FÖRBANNAD på mig, vilket kommer resultera till att hon bosätter sig hos honom ett tag framöver för att visa sin ilska. Har inga problem med att hon bor där egentligen, bara att hon tar det på det här viset.

Min kärlek till min dotter är otroligt stor. Det största. Det har jag aldrig sagt något om. MEN jag vet att hon sätter sin pojkvän först av allt.

Jag utgår från att det jag försöker kan fungera tills jag är överbevisad, medans du har rakt motsatt inställning och med den kommer du ingen vart i något problem som rör andra människor, oavsett i vilket sammanhang.

Går han sista året i gymnasiet är han knappast självförsörjande och den som hjälper till att försörja honom har därmed makt att påverka, om de bara vill.

Jag förstår inte denna avighet till att ta kontakt med hans föräldrar, att man har kontakt med sina barns närmsta vänners och pojk-/flickväns föräldrar är den naturligaste saken i världen, även om det inte är obligatoriskt. Det handlar till största del om ditt eget val.

Jag är övertygad om att han tar detta på större allvar om hans föräldrar är med när du pratar med honom.
    Väljer du att prata med honom enskilt så kan du försöka få honom att lämna din dotter utanför detta.

Det här handlar egentligen inte bara om dig och din dotter utan även om allas säkerhet och allas plikt att medverka till ett tryggt samhälle, vilket du kanske ska förmedla till din dotter.

Slutligen...ja, tonåringar blir arga på sina föräldrar ibland, men är det verkligen en så stor grej i jämförelse med det ärende du tar upp i trådstarten?

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 19:54:02 följande:
    Det har hon väl antagligen fått reda på på nåt sätt??
    Då kan vi anta att hon kommer att få reda på det även i fortsättningen, eller hur!?
  • Tom Araya
    Henritta skrev 2016-04-27 19:52:41 följande:
    Det jag INTE vill göra är att ta kontakt med hans föräldrar i DENNA fråga. Det blir ingen bra början till att bygga upp en relation med hans föräldrar. Min dotter och hennes pojkvän har inte varit tillsammans länge alls och därför har jag och hans föräldrar inte riktigt hunnit träffats, men självklart kommer vi träffas så småningom och vi får väl se hur vi ''klickar'' då.
    Okej. Ta då snacket med honom och säg att den här gången har du valt att inte blanda in någon annan (hans föräldrar) utan detta är något mellan dig och honom. Ställ ultimatum och säg också att du inte vill höra något gnäll från din dotter om att du pratat med honom, alltså medverka till att detta inte blir en konflikt mellan dig och din dotter samt att du kanske kommer att känna dig tvungen att tala med hans föräldrar eller t.o.m. polisen om detta om det inte blir någon bättring. Du måste få det till att han väljer själv vilka konsekvenser han vill ta och att ansvaret ligger på honom.
    Henritta skrev 2016-04-27 19:52:41 följande:
    Säkert hjälper hans föräldrar till att försörja honom på något plan, men han verkar vara en självständig kille och han är inte hemma mycket. De kan _försöka_ påverka hans bilkörande, ja, men det är ingenting de _måste_. Två helt olika saker, eftersom han nu enligt lagen är sedd som vuxen.
    Inget måste som i föräldrars måsten för minderåriga barn, men ansvaret att reagera på ett brottsligt beteende har vi alla och troligen har föräldrarna något de kan använda för påverkan som inga utomstående har, exempelvis ekonomi. Det är dessutom fullt naturligt att föräldrar och barn har samtal kring sådana beteenden, även om barnet fyllt 18.

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 20:34:35 följande:
    Nej, eftersom att hon inte kan ha sett hans körande särskilt ofta. Hur ska det ens ha gått till? Använd din hjärna, om den nu existerar! Vid få tillfällen kan hon notera, ja, men han kommer fortfarande kunna köra och hålla på utan att hon vet om det. Tror du verkligen han kommer sluta köra 200 för att hon klagar på det
    Hur ska du ha det? Har TS vetskap om detta i den grad att hon ens har ett ärende att diskutera eller är det bara en enskilt tillfälle som inte är något att haka upp sig på?
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 21:06:32 följande:
    Ja hur ska jag veta? Hur ska DU veta?
    Läs om mitt inlägg #62 då.
  • Tom Araya
    Henritta skrev 2016-04-28 16:36:08 följande:
    Hade inte möjlighet att svara på allting pga var inne via mobilen och det var så konstigt då, men nu går det bättre att skriva. Och jag tycker inte att man ska vara ageistisk och säga att unga människor inte kan veta nåt om kärlek då det är helt individuellt. Du kan vara vuxen och inte veta nåt om kärlek.

Jag velar för att jag har några anledningar till att göra det. Du får väl läsa mina andra inlägg och se!  

Pappan och jag är skilda sen måånga år tillbaka, han har jag så lite kontakt med som möjligt.. tror det räcker att jag säger så!
    Du har rätt i att betydligt äldre människor inte nödvändigtvis har så mycket kunskap om kärlek, livet och allt annat livet innehåller, men vad det gäller väldigt unga människor (som en 15-åring är i sammanhanget) är de individuella skillnaderna mindre eftersom de helt enkelt inte hunnit uppleva mer och haft möjlighet att skaffa sig de erfarenheter som är jämförbara med betydligt äldre.
Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!