Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Dotterns pojkvän kör som en galning!!

Henritta skrev 2016-04-27 14:43:27 följande:

Min dotter är 15 och har en pojkvän som är 18.
    Hennes pojkvän har körtkort och bil
    men han kör som en fullständig idiot!
    Jag vill inte att min dotter ska åka med honom längre!

Han kör oftast väldigt fort, som en galning.
    Vad jag vet har han krockat 2 gånger förut. 
    Ingen blev skadad eller nåt och min dotter var inte med då,
    men det är ju bara en tidsfråga innan det händer något riktigt allvarligt!!
    Han brukar ofta hämta min dotter från skolan, skjutsa henne dit när hon sovit hos honom och ja, dem är väldigt ofta med varandra och då åker de alltid runt i bilen.

Har sagt till min dotter att det är farligt att hålla på och leka med bilen och att man inte kan köra som en galning! Har sagt att jag inte vill att hon ska åka med honom längre men hon skriker bara att det är jag som är galen. Hon säger att det är kul att åka fort och att Rasmus (hennes pojkvän) inte kommer låta nånting hända.

Nu ska dem dessutom i helgen bila till Stockholm, över 100 mil ska hon åka med honom och man kan ju undra hur han kommer köra..

Vad ska jag göra??
    Är alltid så orolig när hon åker med honom!

Snacka med grabben istället, kanske även hans föräldrar.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 14:50:47 följande:
    Vad har hans föräldrar med saken och göra dock? Killen är ju myndig.
    Spelar ingen roll. Han bor troligen fortfarande hemma och hans föräldrar är troligen fortfarande en viktig del i hans liv. Att man är myndig innebär inte att omgivningen ska låta bli att påverka till ett bättre beteende.

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 14:59:08 följande:
    Att han fortfarande bor kvar hemma (om han nu gör det), har inte alls något med saken att göra. Vet inte vart du får det ifrån. Såklart ingen förälder vill att ens barn ska köra som en tok, men finns inte mycket du som förälder kan göra åt det. Tyvärr! Han vet väl om att det finns stora risker med att köra som en galning, inte som att hans föräldrar kan ändra på det. Va inte så naiv.
    Det påståendet är lika dumt som att säga att man inte kan/ska/får påverka en vän, ett syskon eller andra nära släktingar i hur de beter sig för att de är myndiga, klart man kan göra det.

Med tanke på hans ålder kanske han inte ens klarar alla utgifter själv för bil och bilkörning och är det så att någon annan är med och betalar så kan ju den personen påverka hur grabben sköter sig i trafiken.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:15:29 följande:
    Har inte sagt nånting om att hans föräldrar inte kan försöka prata med honom om det. Det jag säger är att det troligen inte kommer fungera eftersom att han vet att dom inte har den makten över honom längre att bestämma hur han ska göra!
    Är han bara 18 så klarar han sig troligen inte helt själv än och då har föräldrarna fortfarande en viss makt att påverka hans beteende.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:20:30 följande:
    Nej, det har dom inte. Dom har inget ansvar till att göra det.
    En 18 åring är myndig. Spelar ingen roll om han har problem eller liknande. Vill han ta emot hjälp av föräldrar osv så får han det, men han har absolut ingen skyldighet att lyssna på dom när det gäller hans liv.
    Såklart de har ansvar, de är hans föräldrar. Annars så skulle man ju sparka ut dem att få klara sig helt själva så fort de fyllt 18.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:28:52 följande:
    Ni är verkligen töntar!
    För att man vill sätta dit någon som kör som en galning?
    Är du grabben TS skriver om?
  • Tom Araya

Jag skulle ha kontaktat föräldrarna och bett om ett möte där grabben och hans föräldrar är med. Förklara läget och hur du ser på saken för honom medan hans föräldrar sitter brevid och hör på, det biter nog bra om det inte grabben är utom räddning och föräldrarna helt saknar moral.

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:36:17 följande:
    Om hon vill förstöra relationen till sin dotter, visst!
    Varför skulle hon förstöra relationen med sin dotter om grabben åker dit? Det lär ju knappast vara så att polisen säger att "din flickväns mamma tycker du kör som en galning, därför sätter vi dit dig".
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:36:17 följande:
    Nej, jag är inte den grabben. Däremot vet jag att det är vanligt att unga killar håller på och leker med sina bilar vid denna ålder. Det går över efter ett tag, herregud.
    Tro mig, det gjorde jag med, dock utan att riskera andras liv. Jag körde gamla slöa Volvo-bilar som inte gick så fort och jag höll mig rätt bra i skinnet på vägar med trafik, men visst sladdades det en del på tomma industriparkeringar om vintrarna. Det är skillnad på lek och lek i sammanhanget.
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2016-04-27 15:40:25 följande:
    Han kommer inte köra ihjäl sin egen flickvän fattar ni väl!
    ...som att det aldrig händer...
  • Tom Araya
    Henritta skrev 2016-04-27 15:39:13 följande:
    Känner som sagt inte hans föräldrar. Aldrig träffat, aldrig pratat med. Har ingen lust att kontakta hans föräldrar eftersom jag känner att det inte riktigt angår dem. Det låter även som att han gör exakt vad han vill, han är ju myndig men hans föräldrar verkar inte göra så mkt
    Varför angår det inte dem? Varför vill du inte kontakta dem i ett ärende som är viktigt för dig? Vet de ens om detta?
Svar på tråden Dotterns pojkvän kör som en galning!!