Bo i olika kommuner med barn varannan vecka
Jag tycker absolut det låter som en bra idé att flytta.
Jag bor i en annan kommun än barnens pappa och där de går i skola/förskola. Jag lämnar dem på väg till jobbet då jag åker den vägen varje dag. För oss har det funkat bra och deras vänner får gärna komma hem till oss och föräldrarna har varit villiga hämta barnen även 2,5 mil bort.
Jag vill dock flytta närmare i framtiden när de förväntas bli lite mer mobila själva så de kan ta bussen, mopeden, cykeln osv till kompisar och även att jag får köra mindre. Men just nu har det gått bra känner jag.
Men i ditt fall hade jag nog bott kvar och sen åkt hem oftare i stället för att stanna i stan. Det är ju eg bara du som vinner på att flytta i detta fall, och tänker på att det blir värre för henne när hon blir större att vara den som bor långt bort...den som man kanske inte första hand frågar om den vill leka osv eftersom det blir lite krångligare...
Det är min rädsla och därför kommer jag flytta närmare, nu kör jag mycket.
Det kan bli att man blir borträknad till slut om man är tillgänglig för kompisarna bara varannan vecka. Och vem säger att hon vill ha det så, barnet alltså? Jag tycker det är hemskt tänka på att mina barn måste anpassa sig varje vecka efter våra val i livet, de har liksom inget val. De verkar tack o lov må bra, men jag ser ändå att det blir skillnader när man bor längre i från vännerna osv, går inte spontant leka mm
Det är klart familj o kusiner osv är bra få en fin relation med, men jag tror personligen inte att barnet ser en vinning i att bo långt från skolkamraterna när de blir större...men det är vad jag tycker. Jag svarade TS och tänker inte gå in i en diskussion, jag gav min input till TS och du kan ge din.