Bo i olika kommuner med barn varannan vecka
Jag har en flicka som börjar i förskoleklass efter sommaren. Just nu bor vi båda två centralt i samma stad och vi jobbar här båda två men jag har under flera år längtat hem till grannkommunen ca 4 mil bort. Jag och hennes pappa kommer väldigt bra överens och har inga samarbetssvårigheter eller konflikter med varandra. Jag trivs inte i den här stan och har inga vänner förutom mina arbetskamrater. För att hämta energi måste jag åka hem till min familj i grannkommunen. Mitt ex kommer också därifrån så vår dotter har alla sina mor- och farföräldrar, kusiner, mostrar, fastrar...you namne it i grannkommunen. Vi har som sagt båda våra jobb och karriärer i staden där vi bor nu men jag har sedan 8 veckor varit sjukskriven pga utmattningssyndrom. Jag känner att jag aldrig får återhämtning ifrån jobbet eftersom att jag jobbar så mycket de veckor hon är hos sin pappa, jag har ju liksom inget annat att göra då jag inte umgås med någon annan än mina arbetskamrater. Och jag saknar hela tiden min familj och mina vänner där hemma. Om jag skulle flytta hem igen så skulle min dotter få åka med mig till och från skolan 4 mil enkel resa, ca 30 min enkel resa. Är det för mycket? Jag vill ju att hon ska få samma kontakt med mormor, morfar, farmor och farfar som hennes kusiner. Jag har inte prata med hennes pappa om mina tankar än men jag är övertygad om att han skulle ställa upp för att det skulle fungera så bra som möjligt. Kommer hon att sakna sin klasskompisar när hon är hos mig? Någon som har erfarenhet här?