Inlägg från: Anonym (Alltså...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alltså...)

Förlorar på att praktisera jämfört med att bara gå hemma...

Ja, du har en ganska unken människosyn faktiskt. Du tycker att du går till socialen "omgiven av missbrukare och kriminella" utan en tanke på att de du är omgiven av många gånger är i precis samma situation som DU?

Dessutom tacka nej till timvik? Ärligt, när vi gick på socialen hade jag ett timvik, jag jobbade LÅNGT mer än 50% vissa månader och soc drog givetvis av alltihop. Men min inställning är att soc FYLLER UPP, inte att de är den huvudsakliga försörjningen. Din inställning är att "soc DRAR AV".

Alltså jobabr du inte "gratis" utan att "tjäna något" för du tjänar din lön, och sedan fyller soc upp. Dessutom vet du tydligen inte de nya reglerna, att har du arbetat tillsammans med socialbidrag i 6 månader, så kommer du sedan få behålla 25% av din lön. Så tacka nej till jobb är ju hur dumt som helst.

Har du soc så behöver du dessutom inte betala ditt busskort, för det gör dem. Så resorna förlorar du inte på.

Sluta se praktiken som praktik, för du skriver ju att du arbetstränar? Du måste se det långsiktigt - du var sjuk och nu börjar du bli friskare, och du arbetstränar för att kunna få ett jobb sedan, och få bättre betalt. Hade du bara gått hemma hade du aldrig fått det bättre utan legat strax under dina 10 000 resten av livet...

• Anonym (Alltså...)
    Livetskamp skrev 2016-04-20 12:22:32 följande:
    Jag kan naturligtvis inte uttala mig om varenda kotte i väntrummet, men vid de två senaste ansökningstillfällena noterade jag hur en äldre herre högt och ljudligt skröt om hur han några dagar tidigare hade stulit ett par skor för 1000 kronor, andra pratar öppet om drogproblem, "snuten" och skulder hos fogden... Folk ser härjade ut och pratar med hes "rökröst", jag vill ogärna bli förknippad med dem. Det må låta unket, men så känner jag. Har kämpat hårt för att ta mig dit jag är idag, med bevisligen en lång väg kvar att vandra.

Med kompletterande försörjningsstöd har jag inte rätt till busskort, nej. De hänvisar till FK som ger mig 300 i ersättning. Kortet kostar 800 eftersom jag till skillnad från en student eller förtidspensionär måste betala fullt pris.

Hade det rört sig om en deltids- eller visstidsanställning för motsvarande summa som jag erhåller idag, skulle jag valt jobb före bidrag. Idag arbetar jag ju ändå "gratis". Är numera så självgående på min arbetsträning att det nästan är i nivå med ett riktigt jobb.

Ska se över reglerna för timvikariat, tack för upplysningen.
    Du vet fortfarande inte deras historia. Du vet inte varför de måste ha bidrag. Det finns många helt vanliga personer som går på soc också, precis som du. De kanske tänker lika om dig? Enda anledningen om du blir förknippad med dem är om folk tänker som du, men de flesta gör inte det.

Det låter konstigt att du inte får busskort, det har vi fått när vi gått på soc, och det ska inte spela roll om man startar från 0 kr och har fullt försörjningsstöd eller om man får pengar någon annanstans ifrån också. Överklaga. Du borde ha rätt till de extra 500 kr som tillkommer.

Jag jobbade "gratis" som du säger i 6 år så det känns väldigt provocerande att det finns folk som väljer bidrag före jobb. När jag väl fick riktigt jobb fick vi mindre pengar än vad soc hade gett oss men valde att inte söka den extra tusenlappen då vi ville bli helt självförsörjande.

Är du självgående nu så sök jobb och säg upp praktiken, då? Som sagt, tänk att soc FYLLER UPP och inte att de DRAR AV. Lön först. Soc är bonus. Inte tvärtom.

• Anonym (Alltså...)
    Livetskamp skrev 2016-04-20 12:47:35 följande:
    Jobbade du gratis i sex år, varför? Hur kommer det sig att du inte kunde bli erbjuden en riktig anställning under så lång tid?

Där har du fel. De flesta ser ner på socialbidragstagare, folk vet ju normalt inte ens att det kallas försörjningsstöd numera. Den här gruppen som vi utgör är ju stigmatiserande av en anledning...

Jag är självgående, inte självförsörjande. Eller missförstod vi varandra nu? Har inte beslutat mig angående praktiken ännu, därav denna tråd. Trivs lite för bra för att säga upp mig innan jag lyckats ta reda på ett bättre (mer lönsamt) alternativ.
    Jag jobbade inte gratis. Jag var timvikarie och fick givetvis lön.

Däremot kunde vi som familj inte leva på min lön, så vi hade socialbidrag också. Vilket innebar att hur lite eller mycket jag än jobbade så hade vi samma summa i slutändan. MEN att jobba och tjäna egna pengar och inte leva på samhället är det viktigaste för mig. Tydligen inte för dig, då du anser att det är att "jobba gratis".

DU ser ner på socialbidragstagare.

Jag har inte skrivit att du är självförsörjande, jag skrev också självgående, du måste läst fel.
  • Anonym (Alltså...)
    Livetskamp skrev 2016-04-20 12:40:27 följande:
    Ok, rättelse: jag får betalt men kan inte behålla pengarna jag tjänar.
    Nu får du skärpa dig!

Om du har att välja mellan

Soc = 7000 kr

eller

lön = 4000 kr och soc = 3000 kr

så visst, det är samma summa, men det är inte så att du "inte får behålla dina pengar", men du gör å andra sidan rätt för dig, får känna att du bidrar med något och lever inte på samhället när du inte behöver.

Har du ingen moral? Som sagt, tänk att lönen går först. Du FÖRLORAR inte 4000 i socialbidrag om du får 4000 i lön, utan du FÅR 3000 i socbidrag.

Det är så du ska tänka. Du jobbar inte gratis. Du jobbar för lön, och du får behålla den. Att soc skjuter till är en bonus vi ska vara tacksamma att det ens finns!
Svar på tråden Förlorar på att praktisera jämfört med att bara gå hemma...