Livetskamp skrev 2016-04-20 12:08:42 följande:
Andra regler gäller för oss som uppbär kompletterande försörjningsstöd vid sjukskrivning/rehabilitering. Jag får inte frångå det övre satta tidstaket p.g.a. mitt sköra psyke, men vill ingenting hellre än att komma ut mer i arbetslivet. Under förutsättning att det blir skillnad i plånboken, vill säga. Tror att man inom (M) pratat om att ändra på dessa löjliga regler, dock osäker på hur det faktiskt gick med den saken. Befängt att inte fler reagerar.
Jag har varit i en liknande situation som du och vet hur frustrerande det är att jobba "gratis" (fast till skillnad från dig tackade jag ja till jobb även om jag inte "tjänade" på det).
Om reglerna är "löjliga" eller inte är en värderingsfråga och beror på vilken grundsyn man har på arbete, skatter, bidrag, incitament etc.
Men hur som helst, reglerna ser ut så som de gör. De kan ändras men tills dess behöver du förhålla dig till de nuvarande på något sätt. Det bästa enligt mig är att du tar dem för vad de är, håller dig till dem och gör det bästa utav din situation med de förutsättningar som råder.
Mitt bästa tips är att du satsar på dig själv och bli så frisk och stark som du bara kan bli så du förhoppningsvis slipper bidragsberoendet. Det gjorde jag. Lyckades med det och har idag ett lönejobb på den ordinarie arbetsmarknaden.
Lycka till.