• Anonym (undrande)

Är matintaget okej?

Frukost: oftast ingenting

Lunch: en rödspättafilé och en potatis och en klick majonnäs

Mellanmål: en limpmacka med en ostskiva

Middag: två koldolmar och en liten potatis

Kvällsmål: lite kräm och mjölk + litet glas oboy

Sådär brukar det ungefär se ut. Så vad tror ni, bör jag äta mindre för att kunna gå ner i vikt? Vågen rör sig nämligen inte. Ska tillägga att jag rör på mig mycket på jobbet också, cyklar och springer i trappor. Har ni några tips på saker att äta utan mycket kalorier men som mättar?

• Svar på tråden Är matintaget okej?
  • klyban
    Cadencee skrev 2016-04-21 07:08:17 följande:
    De tror inte jag på. Speciellt inte eftersom jag gått utbildning i näringslära. Är man inte hungrig på morgonen så är det bättre att äta ett ägg tex än inget alls. Efter många timmar utan mat på natten även om man inte är aktiv behöver kroppen näring på morgonen om så bara något litet. Även för blodsockrets skull.

Och för de som inte äter mat som ökar blodsockret nämnvärt då?
    Måste de då äta kolhydrater, för höja sitt blodsocker?

• Anonym (.......)
    Cadencee skrev 2016-04-21 07:08:17 följande:

De tror inte jag på. Speciellt inte eftersom jag gått utbildning i näringslära. Är man inte hungrig på morgonen så är det bättre att äta ett ägg tex än inget alls. Efter många timmar utan mat på natten även om man inte är aktiv behöver kroppen näring på morgonen om så bara något litet. Även för blodsockrets skull.

Det spelar ingen roll vad du påstår dig ha gått för utbildning. Alla behöver t.ex inte äta på morgonen och man ska inte tvinga sig att äta om man inte är hungrig. Det är stor skillnad mellan att vara hungrig och att vara sugen. Har man inte problem med blodsockret så behöver man absolut inte käka som du påstår och det är en myt att kroppen behöver frukost.
  • Anonym (.......)
    Anonym (idiot) skrev 2016-04-21 12:07:54 följande:

Snälla säg att du skämtar...äter verkligen någon sån här skit och förstår inte själv att det är fel???

Vad är så fel? Fisk, potatis, kåldolmar osv är bra mat. Visst kan ts äta mer frukt och grönt men maten är det inget fel på.
  • klyban
    Anonym (.......) skrev 2016-04-21 18:11:08 följande:
    Vad är så fel? Fisk, potatis, kåldolmar osv är bra mat. Visst kan ts äta mer frukt och grönt men maten är det inget fel på.

Det är väl oboy och kräm som jag skulle säga var mindre bra.
    Sen beror ju det på vilket diet man väljer, i hur man gör.
    Den dieten hon har där, så handlar väl det att jaga fett istället.
    Då den är relativt kolhydrat berikad.

Men i övrigt är väl det knappast fel på rödspätta och kåldolmar.

• Anonym (.......)
    klyban skrev 2016-04-21 18:30:03 följande:

Det är väl oboy och kräm som jag skulle säga var mindre bra.

Sen beror ju det på vilket diet man väljer, i hur man gör.

Den dieten hon har där, så handlar väl det att jaga fett istället.

Då den är relativt kolhydrat berikad.

Men i övrigt är väl det knappast fel på rödspätta och kåldolmar.

Tänkte väl det. :) Ett litet glas oboy och osötad kräm någon gång är inte heller något problem. Sen gå Ts ner bra i vikt. Man brukar säga att ett halvt kilo i veckan är en bra takt för att inte gå ner för snabbt.
  • Anonym (S)
    Anonym (undrande) skrev 2016-04-19 17:41:39 följande:

Frukost: oftast ingenting

Lunch: en rödspättafilé och en potatis och en klick majonnäs

Mellanmål: en limpmacka med en ostskiva

Middag: två koldolmar och en liten potatis

Kvällsmål: lite kräm och mjölk + litet glas oboy

Sådär brukar det ungefär se ut. Så vad tror ni, bör jag äta mindre för att kunna gå ner i vikt? Vågen rör sig nämligen inte. Ska tillägga att jag rör på mig mycket på jobbet också, cyklar och springer i trappor. Har ni några tips på saker att äta utan mycket kalorier men som mättar?

Jag skulle säga att du äter för lite och för dåligt. 
    Ät mer protein och inte så mycket bröd.

Ägg/ kvarg (utan tillsatt socker)/ chiapudding/ havregrynsgröt fungerar bra som frukost/kvällsmål/mellanmål.
  • Anonym (Mnm)
    Anonym (.......) skrev 2016-04-21 18:34:15 följande:

Tänkte väl det. :) Ett litet glas oboy och osötad kräm någon gång är inte heller något problem. Sen gå Ts ner bra i vikt. Man brukar säga att ett halvt kilo i veckan är en bra takt för att inte gå ner för snabbt.

Det är inte alltid det man äter utan det man INTE äter som kan ställa till problem. TS exempel på hur en dag kan se ut är innehåller inte på långa vägar vad hon behöver näringsmässigt.
  • klyban
    Anonym (.......) skrev 2016-04-21 18:34:15 följande:

Nu måste du väl förstått om det var nått vi skulle klanka ner på nått, så var detta i så fall.
    Sen kan man diskutera om smörgåsar, men här tycker jag det kan vara lugnt.
    Det skulle väl vara om man vräker i sig smörgåsar.
    Sen bara för krämen är osötad, är inte samma som sockerfri.

• Anonym (S)
    klyban skrev 2016-04-21 18:54:54 följande:

Nu måste du väl förstått om det var nått vi skulle klanka ner på nått, så var detta i så fall.
    Sen kan man diskutera om smörgåsar, men här tycker jag det kan vara lugnt.
    Det skulle väl vara om man vräker i sig smörgåsar.
    Sen bara för krämen är osötad, är inte samma som sockerfri.

Det jag tycker talar emot smörgåsar i TS fall är just att det är så lite annan bra mat i vettig mängd. 

Annars tycker jag absolut att man kan ta en smörgås då och då :) 

• Anonym (.......)
    Anonym (Mnm) skrev 2016-04-21 18:52:00 följande:

Det är inte alltid det man äter utan det man INTE äter som kan ställa till problem. TS exempel på hur en dag kan se ut är innehåller inte på långa vägar vad hon behöver näringsmässigt.

Vad behöver hon då enligt dig? Hon har beskrivit vad hon äter och det verkar vara väldigt varierat och hon går ner i en bra takt så jag förstår inte varför du påstår att Ts inte får i sig den näring hon helger. Vad saknas? Smör, bacon och grädde? ;)
Svar på tråden Är matintaget okej?