• Dina1

Båda föräldrar arbetar natt. Hur??

Hej!

Jag och min man planerar barn. Vi båda jobbar natt, jag 75% och han 100%. Jag har funderat fram och tillbaka på hur man löser detta men verkar inte gå.. vi arbetar båda 2 samtidigt max 2 dagar i veckan. Dessa 2 dagar hade ju barnet behövt vara på nattdagis..men sen då? Vi kan ju inte ligga och sova med ett barn hemma..

Någon som har en lösning på detta problem?

• Svar på tråden Båda föräldrar arbetar natt. Hur??
  • Dina1
    Kerubmamman skrev 2016-04-19 00:10:51 följande:

Ni har rätt att ha barnet på förskola dagtid när ni sover. 

Men då hade ju barnet varit på dagis hela natten och hela dagen efter, för att sedan åka tillbaka till dagis samma kväll? Barnet hade ju bott på dagis de dagar vi båda arbetar. Dessutom får man väl inte ha barnet så länge på dagis?

Vi börjar arbeta kl 21, så då skulle barnet behöva lämnas på nattdagis. Sedan slutar vi 08 och sover till 15. Då hade man i princip hämtat kl 15 och lämnat vid 21 för att sedan hämta dagen efter vid 15. Hur?
  • Dina1

Tack för era svar. Självklart förstår jag att det "lättaste" är att en av oss börjar jobba dag. Jag ville först höra om det fanns andra lösningar. Men det verkar i princip omöjligt att båda arbetar natt..tyvärr.

• Dina1
    mammalovis skrev 2016-04-19 21:42:39 följande:

För det första får ni ju kolla att det finns nattis i er kommun, det är inget krav att ha.

Sedan går väl allt. Frågan är väl mer hur mycket tid ni vill ha med barnet. Jobbar man natt är man ju oftast ledig mer på dagtid och kan saxa föräldraledigheten längre om jag förstått det rätt på ett par där en jobbar dag och den andre natt då nattjobbaren ändå är ledig så mycket på dagtid.

På nattis har de ju regler för när barnet tidigast får hämtas/lämnas. Farmor jobbar på nattis och de har barn som knappt träffar sina föräldrar vid långhelger då föräldrarna som inte firar jul passar på att jobba extra. Jag tror de får hämta vid 7 och lämna vid 19.30 typ.

Jag kollade upp och de har nattdagis i vår kommun. Ja det stämmer att vi är lediga mer än "dagarbetare". Min man jobbar 5 på raden och ledig 5 på raden. Jag är vissa veckor ledig 5 dagar och andra 4. Det händer mellan 0-2 ggr i veckan att vi jobbar samtidigt. Jag tror att det finns möjlughet för mig att justera så att vi aldrig jobbar ihop, men det är svårt att veta när jag inte frågat.

Jag har en fråga till: Kan man jobba natt som gravid? Eller skulle det påverka barnet negativt på något sätt? Jag själv är en nattmänniska och tror att jag själv hade mått bäst av att fortsätta med natt under graviditeten. Jag är som en zombie när jag jobbar dag..
  • Dina1
    straw2008 skrev 2016-04-20 14:50:48 följande:

Jag anser faktiskt att ni båda bör ta dagjobb, era barn kommre behöva er på nätterna. 

Det som blir annars är ju att det blir så väldigt mkt oregelbundna tider för alla, den som jobbar dag kommer förmodligen få dra hela "hemmalasset" 

Jag håller inte alls med. För mig vore det ultimata att en jobbar natt och en dag. Tror inte ni dagarbetare förstår hur mycket man är ledig som nattarbetare. Min man är ledig 5 dagar på raken. Hur många hundraprocentare kan säga det? Hade snarare blivit min man som fått dra största lasset och fått mest tid med barnet.

Dessutom sover barnet när han jobbar och precis kommit från dagis när han vaknar. När han åker till jobb går barnet och lägger dig. Så du har nog fått det om bakfoten. När den ena jobbar natt och andra dag får nattarbetaren definitivt mer tid med barnet.
Svar på tråden Båda föräldrar arbetar natt. Hur??