mammalovis skrev 2016-04-19 21:42:39 följande:
För det första får ni ju kolla att det finns nattis i er kommun, det är inget krav att ha.
Sedan går väl allt. Frågan är väl mer hur mycket tid ni vill ha med barnet. Jobbar man natt är man ju oftast ledig mer på dagtid och kan saxa föräldraledigheten längre om jag förstått det rätt på ett par där en jobbar dag och den andre natt då nattjobbaren ändå är ledig så mycket på dagtid.
På nattis har de ju regler för när barnet tidigast får hämtas/lämnas. Farmor jobbar på nattis och de har barn som knappt träffar sina föräldrar vid långhelger då föräldrarna som inte firar jul passar på att jobba extra. Jag tror de får hämta vid 7 och lämna vid 19.30 typ.
Jag kollade upp och de har nattdagis i vår kommun. Ja det stämmer att vi är lediga mer än "dagarbetare". Min man jobbar 5 på raden och ledig 5 på raden. Jag är vissa veckor ledig 5 dagar och andra 4. Det händer mellan 0-2 ggr i veckan att vi jobbar samtidigt. Jag tror att det finns möjlughet för mig att justera så att vi aldrig jobbar ihop, men det är svårt att veta när jag inte frågat.
Jag har en fråga till: Kan man jobba natt som gravid? Eller skulle det påverka barnet negativt på något sätt? Jag själv är en nattmänniska och tror att jag själv hade mått bäst av att fortsätta med natt under graviditeten. Jag är som en zombie när jag jobbar dag..