• Dina1

Båda föräldrar arbetar natt. Hur??

Hej!

Jag och min man planerar barn. Vi båda jobbar natt, jag 75% och han 100%. Jag har funderat fram och tillbaka på hur man löser detta men verkar inte gå.. vi arbetar båda 2 samtidigt max 2 dagar i veckan. Dessa 2 dagar hade ju barnet behövt vara på nattdagis..men sen då? Vi kan ju inte ligga och sova med ett barn hemma..

Någon som har en lösning på detta problem?

• Svar på tråden Båda föräldrar arbetar natt. Hur??
  • Kerubmamman

Ni har rätt att ha barnet på förskola dagtid när ni sover. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Dina1
    Kerubmamman skrev 2016-04-19 00:10:51 följande:

Ni har rätt att ha barnet på förskola dagtid när ni sover. 

Men då hade ju barnet varit på dagis hela natten och hela dagen efter, för att sedan åka tillbaka till dagis samma kväll? Barnet hade ju bott på dagis de dagar vi båda arbetar. Dessutom får man väl inte ha barnet så länge på dagis?

Vi börjar arbeta kl 21, så då skulle barnet behöva lämnas på nattdagis. Sedan slutar vi 08 och sover till 15. Då hade man i princip hämtat kl 15 och lämnat vid 21 för att sedan hämta dagen efter vid 15. Hur?
  • Callo

För de som inte använder nattförskola så hämtas barnen i genomsnitt vid 15-17. Går troligtvis och lägger sig någon gång mellan 19-21, sover till 6-7 och lämnar sedan på förskolan 8. Vilket betyder att föräldrarna och barnet är vakna tillsammans 8 timmar som mest, och 4 timmar som minst. Så ni skulle isåfall vara vakna med ert barn lika länge som de som inte har sitt barn på nattförskola. Då räknat på de som i genomsnitt hämtar sitt barn tidigare och där barnet somnar sent, men betydligt längre än de som endast är vakna 4 timmar tillsammans.

Detta är bara teoretiskt räknat. Men så ser vardagen ut för många som inte har barn på nattförskola.

Reglerna brukar vara annorlunda gällande antal timmar för de som har behov av nattförskola.

Du skriver att det gäller max 2 dgr/vecka, och att ni båda arbetar samma nätter. Så det är inte alla dgr under en vecka.

• Linnis92

Ett alternativ kanske skulle vara en dagmamma? Dom kanske är lite mer flexibla Vad det gäller tiderna.

Vet Att jag gick hos dagmamma när min mamma hade lite svårt att få ihop det och vi sov även där regelbundet. Visserligen var detta -94,95 men kanske inte är så stora förändringar.

• Trippelmamma76

Men man lämnar inte ett litet barn så sent som 21, det bör ju vara innan barnets läggtid och det lär knappast vara så sent då det behöver vakna i rimlig tid (och när övriga barn gör det). Så måste ni jobba precis samma nätter så får barnet vara mest på dagis/nattis då ja. Måste ni verkligen jobba samma dagar?

• Trippelmamma76

Sedan är ju en annan fråga om ni måste fortsätta att ha just dessa jobb.., de flesta brukar ju anpassa sitt liv/sitt arbete till sin familjesituation. Vissa kommuner har inte ens nattdagis. Och på andra ställen är det lång kö. I vår kommun finns ett enda, som är så dåligt (enlig en vän till mig) att de inte stod ut med att lämna barnet där utan var tvungna att ändra sin arbetsförhållanden istället. Och så kan det ju vara, har själv tagit mitt barn ur en vanlig förskola då den inte höll måttet.

• aleydis

Är det möjligt att söka nytt jobb för en av er under föräldraledigheten? Eller anpassa schemat så ni jobbar olika dagar. Heltid natt är väl 4 nätter i veckan, 75 % kan inte vara med än 3 nätter? Har ni stöd av mor/farföräldrar som kan ta en natt i veckan?

• Gabriella 009

Någon som kan komma och sova hos barnen, kommer när Ni går, då hinner Ni lägga och mysa innan och barnen sover hemma och kan vara på dagis när Ni sover, en släkting, bekant som man litar på eller någon som pluggar och behöver x-pengar 

• Holma

Går det inte att styra om någons schema så ni inte jobbar samma nätter ?

Svar på tråden Båda föräldrar arbetar natt. Hur??