Inlägg från: annieh897 |Visa alla inlägg
  • annieh897

Föräldraledighet, hur gör man?

Majbjörn skrev 2016-04-18 15:58:42 följande:

Tack! Jättebra sida!Både jag och pappan har olika former av inlärningssvårigheter. I mitt fall ADD och mildare dyslexi. Pappan har det snäppet jobbigare.

Fruktansvärt enerverande när man försöker förstå sig på dylik information. Jag har kopierat ut dom flesta sidorna på FK, läst dom och strukit under allt viktigt. Och jag tycker att jag har läst allt på FKs hemsida 100 ggr, men jag kan inte minnas att jag sett att det står någonstans att pappan inte kan söka om fledighet innan barnet är fött. My guess är att jag har läst det 100 ggr utan att registrera det.

Det är väldigt dålig info på fkassans hemsida om hur pappan går tillväga vid föräldrapenning, jag har också letat som en tok. Min sambo mejlade fkassan och frågade om han kan anmäla sin SGI innan eftersom han aldrig haft med dom att göra förut så finns inga uppgifter. Om jag förstått det hela rätt kan pappan anmäla SGI innan barnet är fött, men han kan inte ansöka om föräldrapenning förrän barnet är fött, registrerat och har fått ett personnummer.
  • annieh897
    Anonym (Hella) skrev 2016-04-18 15:56:15 följande:

FK utreder din mans SGI i samband med att han söker ersättning.

Så nej, det går inte att förbereda mig veterligt vilket är jättedumt. Det vore väl kalas om hans SGI var fastställd och klar av alla inblandade (hans arbetsgivare+ FK) när bebisen kommer så kan han bara gå in och söka ersättning?

Skumt, det var inte den info vi fick av fkassan... Dom hänvisade till en blankett som min sambo kunde lämna till arbetsgivaren för att fastställa SGI före barnets födelse.
Svar på tråden Föräldraledighet, hur gör man?