• Majbjörn

Föräldraledighet, hur gör man?

Hej! Jag är gravid i vecka 31 och har försökt förstå mig på det här med föräldraledighet. Har varit inne och läst på försäkringskassans hemsida, men vissa saker har jag väldigt svårt att förstå mig på:

1) Jag fick ett gravid/moderskapsintyg från min BM som jag skickade in till FK. Sedan fick jag tillbaka ett papper där jag ska fylla i min inkomst tillsammans med chefen. Det är nu ifyllt och inskickat till FK. Vad är nästa steg för mig? Är jag klar och kan börja ta ut ledighet när bebisen kommer? Obestämd

2) Jag som mamma gjorde ju som jag skrev ovan. Vad ska pappan göra?! Det borde väl vara någon liknande procedur för honom?
    Jag har letat mig blind och skickat frågan via mail till FK men fick bara till svar att "han inte får någon blankett i förväg att fylla i. Utan att han själv anger aktuella uppgifter." Det var verkligen det enda dom skrev. Rynkar på näsan Och det blev jag ju knappast klokare av.
    Vad behöver han fylla i och vart ska det fyllas i? Är det någon som väldigt enkelt och pedagogiskt kan förklara steg för steg vad pappan behöver göra så vore jag supertacksam!

• Svar på tråden Föräldraledighet, hur gör man?
  • Anonym (tes)

Om ni inte är gifta så är inte han "pappa" förens barnet är fött och han har skrivit på papper att det han han som är far till barnet. Det gör man när barnet är några veckor och man blir kallad dit.

• Anonym (tes)

Jag tror att det har med det att göra, han har iaf rätt till sina 10 första dagar men vet inte hur det går till.. jag kanske inte är rätt person att svara då jag fick barn för 12 år sedan och det kan ju ha ändrats.

• Anonym (Fl)

Om ni inte är gifta vet jag inte hur det funkar innan barnet "finns" på honom. Men de tio dagarna aktiverar man enklast med sms när barnet föds. Så fort han får barnet på "sina sidor" antar jag att han kan söka fl. När han anmäler vab (10 dgr) kommer han antagligen få motsvarande blanketter.

Du kan lägga in om fl-dagar redan nu för att underlätta handläggningen. Är du osäker kan du ju lägga första planeringen en månad efter bf och framåt. Sen komplettera om du vill ta ut dagar tidigare när barnet föds.

Man måste både anmäla fledighet och ansöka om det på "mina sidor". Jag har gjort det i god tid, så iaf några dagar betalas ut i början då det annars kan bli glapp pga handläggning.

• Majbjörn
    Anonym (tes) skrev 2016-04-18 15:14:23 följande:

Om ni inte är gifta så är inte han "pappa" förens barnet är fött och han har skrivit på papper att det han han som är far till barnet. Det gör man när barnet är några veckor och man blir kallad dit.

Hej! Vi har skrivit på faderskapsintyg för flera veckor sedan. Så, om jag förstått det hela rätt, så är han lika mycket pappa till barnet som om vi skulle varit gifta.

• Anonym (Kl)

Nej, det är mycket smartare att ha gjort det innan barnet kommer i så fall! Bara att ringa familjerätten via kommunens växel och boka en tid. Har vi gjort med alla våra barn.

Anonym (tes) skrev 2016-04-18 15:14:23 följande:

• Linnis92

Jag är i vecka 35 och varit i samma träsk, så jag tror jag har liite koll.

Är moderskapsintyget skickat och mottaget och alla inkomstuppgifter är fixade så är det bara att börja söka. Du har kommit så långt i din graviditet nu så du borde komma åt "planera och ansök" om föräldraledighet. Detta borde komma upp direkt på mina sidor om du loggar in, det har det gjort för mig. Då väljer du aktuellt barn tex 160630-xxxx (barnets beräknade datum) så går du in i kalendern och kryssar i hur du tänkt vara ledig.

Vad det gäller pappan, så kommer inte han kunna registrera föräldradagar eller de 10 första dagarna förens barnet är fött och registrerat.

Så antingen så väntar ni tills barnet kommit med att skicka alla papper till socialstyrelsen där pappan blir angiven och gemensamvårdnad anges.

Eller så kontaktar du familjerätten på din ort och får detta gjort tidigare, då kommer informationen om att han är pappa registrerar direkt i samband med barnets födsel, för att alla papper redan är förberedda och påskrivna.

Detta är om ni inte är gifta, är ni gifta vet jag inte hur det funkar.

Ett tips är att faktiskt få papprena till socialstyrelsen fixade innan barnet kommer. Skulle det hända något under förlossningen eller den första tiden som papprena inte är fixade, som gör att du rent av inte ens är i livet säger vi, då kommer inte pappan få barnet. Då kommer det vara en jävla massa jobb för honom att få sitt barn och det kommer krävas domstolsbeslut på det.

Detta kan låta jätte drastiskt men det är en bra sak, min sambo var med om att mamman till hans första son dog strax efter förlossningen och hade dom inte fixat det här innan så hade det tagit månader innan han fick sin son. Nu fick han honom på en gång för att pappersbiten var löst.

• Studentpappa
    Anonym (Kl) skrev 2016-04-18 15:30:04 följande:

Nej, det är mycket smartare att ha gjort det innan barnet kommer i så fall! Bara att ringa familjerätten via kommunens växel och boka en tid. Har vi gjort med alla våra barn.

Är inte möjligt i alla kommuner.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Linnis92

Jag såg nu att du skrev att faderskapet är fixat, bra! :) då kommer han kunna ansöka så fort barnet är fött. Men inte innan :)

• Majbjörn
    Anonym (Fl) skrev 2016-04-18 15:25:49 följande:

Om ni inte är gifta vet jag inte hur det funkar innan barnet "finns" på honom. Men de tio dagarna aktiverar man enklast med sms när barnet föds. Så fort han får barnet på "sina sidor" antar jag att han kan söka fl. När han anmäler vab (10 dgr) kommer han antagligen få motsvarande blanketter.

Du kan lägga in om fl-dagar redan nu för att underlätta handläggningen. Är du osäker kan du ju lägga första planeringen en månad efter bf och framåt. Sen komplettera om du vill ta ut dagar tidigare när barnet föds.

Man måste både anmäla fledighet och ansöka om det på "mina sidor". Jag har gjort det i god tid, så iaf några dagar betalas ut i början då det annars kan bli glapp pga handläggning.

Ok, så du menar att pappan inte kan planera fledigheten innan barnet faktiskt är här? Det verkar ju urbota dumt när det står på FKs hemsida att man ska försöka planera in det, precis som du har gjort, i god tid.

Inkomstuppgifterna tar ju dels lite tid, om man har otur (för mig tog det över en månad), att få ifyllda på jobbet + några dagar innan det kommer fram, och sen gissar jag att det är handläggningstid på FK efter det. Och pappan kommer att ha semester när barnet föds så han får sina 10 dagar först en månad efter BF. Får pappan då inte några Fdagar förens ungen är 2-3 månader? Det lät väldigt orimligt och nu blev jag nog ännu mer förvirrad. Gråter

Svar på tråden Föräldraledighet, hur gör man?