Föräldraledighet, hur gör man?
Hej! Jag är gravid i vecka 31 och har försökt förstå mig på det här med föräldraledighet. Har varit inne och läst på försäkringskassans hemsida, men vissa saker har jag väldigt svårt att förstå mig på:
1) Jag fick ett gravid/moderskapsintyg från min BM som jag skickade in till FK. Sedan fick jag tillbaka ett papper där jag ska fylla i min inkomst tillsammans med chefen. Det är nu ifyllt och inskickat till FK. Vad är nästa steg för mig? Är jag klar och kan börja ta ut ledighet när bebisen kommer?
2) Jag som mamma gjorde ju som jag skrev ovan. Vad ska pappan göra?! Det borde väl vara någon liknande procedur för honom?
Jag har letat mig blind och skickat frågan via mail till FK men fick bara till svar att "han inte får någon blankett i förväg att fylla i. Utan att han själv anger aktuella uppgifter." Det var verkligen det enda dom skrev. Och det blev jag ju knappast klokare av.
Vad behöver han fylla i och vart ska det fyllas i? Är det någon som väldigt enkelt och pedagogiskt kan förklara steg för steg vad pappan behöver göra så vore jag supertacksam!