Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Föräldraledighet, hur gör man?

Anonym (Kl) skrev 2016-04-18 15:30:04 följande:

Nej, det är mycket smartare att ha gjort det innan barnet kommer i så fall! Bara att ringa familjerätten via kommunens växel och boka en tid. Har vi gjort med alla våra barn.

Är inte möjligt i alla kommuner.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Majbjörn skrev 2016-04-18 15:39:17 följande:

Ok, så du menar att pappan inte kan planera fledigheten innan barnet faktiskt är här? Det verkar ju urbota dumt när det står på FKs hemsida att man ska försöka planera in det, precis som du har gjort, i god tid.

Inkomstuppgifterna tar ju dels lite tid, om man har otur (för mig tog det över en månad), att få ifyllda på jobbet + några dagar innan det kommer fram, och sen gissar jag att det är handläggningstid på FK efter det. Och pappan kommer att ha semester när barnet föds så han får sina 10 dagar först en månad efter BF. Får pappan då inte några Fdagar förens ungen är 2-3 månader? Det lät väldigt orimligt och nu blev jag nog ännu mer förvirrad. Gråter

TF föräldrapeng kan han söka i förväg om jag inte minns fel. Allt detta står ju på försäkringskassans hemsida varför läser ni inte igenom det tillsammans så slipper du oroa dig?

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/10_dagar_barns_fodelse
  • Studentpappa
    Majbjörn skrev 2016-04-18 15:58:42 följande:

Tack! Jättebra sida!Både jag och pappan har olika former av inlärningssvårigheter. I mitt fall ADD och mildare dyslexi. Pappan har det snäppet jobbigare.

Fruktansvärt enerverande när man försöker förstå sig på dylik information. Jag har kopierat ut dom flesta sidorna på FK, läst dom och strukit under allt viktigt. Och jag tycker att jag har läst allt på FKs hemsida 100 ggr, men jag kan inte minnas att jag sett att det står någonstans att pappan inte kan söka om fledighet innan barnet är fött. My guess är att jag har läst det 100 ggr utan att registrera det.

Kan du inte sitta med någon som kan hjälpa dig läsa igenom allting? Jobbigt och vara så orolig som gravid antar jag.

Första gången utgick jag ifrån att det självklart att man kunde ordna allt innan barnet var fött och ringde fk. Men där gick jag minsann på en nit, det fanns ju inget barn att söka för innan det var fött. Men de tio dagarna kan ni som sagt söka om och sedan anmäla när det är skarpt läge så att säga.

Lycka till!
Svar på tråden Föräldraledighet, hur gör man?