Inlägg från: Anonym (Hella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hella)

Föräldraledighet, hur gör man?

FK utreder din mans SGI i samband med att han söker ersättning.
    Så nej, det går inte att förbereda mig veterligt vilket är jättedumt. Det vore väl kalas om hans SGI var fastställd och klar av alla inblandade (hans arbetsgivare+ FK) när bebisen kommer så kan han bara gå in och söka ersättning?

Sen kan ni även kolla upp (ni kanske gjort det redan) om någon av er har någon ersättning från arbetsgivaren under ledigheten? Och i så fall om det är just arbetsgivaren som betalar ut den eller om det ska ansökas om ersättning någonstans ifrån (AFA försäkring eller liknande).

• Anonym (Hella)
    Majbjörn skrev 2016-04-18 16:08:42 följande:

Ok, så han behöver inte skicka in några papper om inkomst alls? Va smidigt för honom isf. Och va dumt att mamman måste krångla med det. Pappret var ju inte det lättaste att fylla i. Obestämd

Jamen ,precis, jag antog att det var så. Att han måste fylla i och skicka in precis som jag gjort i förväg så att han bara behövde, som du säger, gå in och börja söka ledigt.

Tack för tipset! Min arbetsgivare kom faktiskt och sa det till mig att jag skulle få det helt random för någon dag sedan utan att jag ens frågat. Jag bara antog att det inte gällde mig som bara jobbat 60%. Ska be min fästman fråga på hans jobb också. För vanligvis måste man tydligen fråga själv.

En bra arbetsgivare ska informera om alla olika sorters förmåner som finns. Där jag jobbar betalas det ut per automatik direkt någon ansöker om ledighet för ett nyfött barn i lönesystemet. OM personen har arbetat minst ett år sammanhängande innan hen går på ledighet. Det är den gräns som finns. Sen om hen jobbat 100% eller 60% spelar ingen roll, så länge anställningen varat sammanhängande.
    På andra ställen vet jag att man har försäkringen i och med sin anställning men att man måste söka pengarna själv. Fast även där är det ju arbetsgivaren som ska informera om det!

Vore väldigt synd om folk gick hemma föräldralediga och inte visste om att de hade ersättning att få!!

Svar på tråden Föräldraledighet, hur gör man?