Inlägg från: Majbjörn |Visa alla inlägg
  • Majbjörn

Föräldraledighet, hur gör man?

Hej! Jag är gravid i vecka 31 och har försökt förstå mig på det här med föräldraledighet. Har varit inne och läst på försäkringskassans hemsida, men vissa saker har jag väldigt svårt att förstå mig på:

1) Jag fick ett gravid/moderskapsintyg från min BM som jag skickade in till FK. Sedan fick jag tillbaka ett papper där jag ska fylla i min inkomst tillsammans med chefen. Det är nu ifyllt och inskickat till FK. Vad är nästa steg för mig? Är jag klar och kan börja ta ut ledighet när bebisen kommer? Obestämd

2) Jag som mamma gjorde ju som jag skrev ovan. Vad ska pappan göra?! Det borde väl vara någon liknande procedur för honom?
    Jag har letat mig blind och skickat frågan via mail till FK men fick bara till svar att "han inte får någon blankett i förväg att fylla i. Utan att han själv anger aktuella uppgifter." Det var verkligen det enda dom skrev. Rynkar på näsan Och det blev jag ju knappast klokare av.
    Vad behöver han fylla i och vart ska det fyllas i? Är det någon som väldigt enkelt och pedagogiskt kan förklara steg för steg vad pappan behöver göra så vore jag supertacksam!

• Svar på tråden Föräldraledighet, hur gör man?
  • Majbjörn
    Anonym (tes) skrev 2016-04-18 15:14:23 följande:

Om ni inte är gifta så är inte han "pappa" förens barnet är fött och han har skrivit på papper att det han han som är far till barnet. Det gör man när barnet är några veckor och man blir kallad dit.

Hej! Vi har skrivit på faderskapsintyg för flera veckor sedan. Så, om jag förstått det hela rätt, så är han lika mycket pappa till barnet som om vi skulle varit gifta.

• Majbjörn
    Anonym (Fl) skrev 2016-04-18 15:25:49 följande:

Om ni inte är gifta vet jag inte hur det funkar innan barnet "finns" på honom. Men de tio dagarna aktiverar man enklast med sms när barnet föds. Så fort han får barnet på "sina sidor" antar jag att han kan söka fl. När han anmäler vab (10 dgr) kommer han antagligen få motsvarande blanketter.

Du kan lägga in om fl-dagar redan nu för att underlätta handläggningen. Är du osäker kan du ju lägga första planeringen en månad efter bf och framåt. Sen komplettera om du vill ta ut dagar tidigare när barnet föds.

Man måste både anmäla fledighet och ansöka om det på "mina sidor". Jag har gjort det i god tid, så iaf några dagar betalas ut i början då det annars kan bli glapp pga handläggning.

Ok, så du menar att pappan inte kan planera fledigheten innan barnet faktiskt är här? Det verkar ju urbota dumt när det står på FKs hemsida att man ska försöka planera in det, precis som du har gjort, i god tid.

Inkomstuppgifterna tar ju dels lite tid, om man har otur (för mig tog det över en månad), att få ifyllda på jobbet + några dagar innan det kommer fram, och sen gissar jag att det är handläggningstid på FK efter det. Och pappan kommer att ha semester när barnet föds så han får sina 10 dagar först en månad efter BF. Får pappan då inte några Fdagar förens ungen är 2-3 månader? Det lät väldigt orimligt och nu blev jag nog ännu mer förvirrad. Gråter

• Majbjörn
    Linnis92 skrev 2016-04-18 15:31:50 följande:

Jag är i vecka 35 och varit i samma träsk, så jag tror jag har liite koll.

Är moderskapsintyget skickat och mottaget och alla inkomstuppgifter är fixade så är det bara att börja söka. Du har kommit så långt i din graviditet nu så du borde komma åt "planera och ansök" om föräldraledighet. Detta borde komma upp direkt på mina sidor om du loggar in, det har det gjort för mig. Då väljer du aktuellt barn tex 160630-xxxx (barnets beräknade datum) så går du in i kalendern och kryssar i hur du tänkt vara ledig.

Vad det gäller pappan, så kommer inte han kunna registrera föräldradagar eller de 10 första dagarna förens barnet är fött och registrerat.

Så antingen så väntar ni tills barnet kommit med att skicka alla papper till socialstyrelsen där pappan blir angiven och gemensamvårdnad anges.

Eller så kontaktar du familjerätten på din ort och får detta gjort tidigare, då kommer informationen om att han är pappa registrerar direkt i samband med barnets födsel, för att alla papper redan är förberedda och påskrivna.

Detta är om ni inte är gifta, är ni gifta vet jag inte hur det funkar.

Ett tips är att faktiskt få papprena till socialstyrelsen fixade innan barnet kommer. Skulle det hända något under förlossningen eller den första tiden som papprena inte är fixade, som gör att du rent av inte ens är i livet säger vi, då kommer inte pappan få barnet. Då kommer det vara en jävla massa jobb för honom att få sitt barn och det kommer krävas domstolsbeslut på det.

Detta kan låta jätte drastiskt men det är en bra sak, min sambo var med om att mamman till hans första son dog strax efter förlossningen och hade dom inte fixat det här innan så hade det tagit månader innan han fick sin son. Nu fick han honom på en gång för att pappersbiten var löst.

Åh tack så jättemycket för pedagogisk info! Hjärta
    Ja, faderskapsintyget är påskrivet och klart. Och om jag förstod det hela rätt så skulle vi inte behöva skicka in fler papper, utan när barnet väl är fött så registreras han automatiskt som pappa. Men dom sa också att det inte hade något med FK eller fledighet att göra. :O Så därför blev jag så himla förbryllad.

Har ni skickat in hans inkomstdeklaration redan nu eller gör man inte det heller förens barnet är fött? För, som jag skrev till en annan högre upp, det tar ju tid med att få hjälp med att få det ifyllt på jobbet och sen är det handläggningstid på det. Jag hoppades att pappan skulle kunna vara pappaledig ganska omgående efter barnets födelse. Obestämd

Ok, kan jag logga in på mina sidor redan nu alltså? Är det bara att ladda ner appen?

• Majbjörn
    Studentpappa skrev 2016-04-18 15:34:40 följande:

Följ denna guide så blir det svårt att misslyckas. www.foraldrapenning.se/nar-barnet-fods/

Tack! Jättebra sida!
    Studentpappa skrev 2016-04-18 15:44:08 följande:
    TF föräldrapeng kan han söka i förväg om jag inte minns fel. Allt detta står ju på försäkringskassans hemsida varför läser ni inte igenom det tillsammans så slipper du oroa dig?

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/10_dagar_barns_fodelse
    Både jag och pappan har olika former av inlärningssvårigheter. I mitt fall ADD och mildare dyslexi. Pappan har det snäppet jobbigare.
    Fruktansvärt enerverande när man försöker förstå sig på dylik information. Jag har kopierat ut dom flesta sidorna på FK, läst dom och strukit under allt viktigt. Och jag tycker att jag har läst allt på FKs hemsida 100 ggr, men jag kan inte minnas att jag sett att det står någonstans att pappan inte kan söka om fledighet innan barnet är fött. My guess är att jag har läst det 100 ggr utan att registrera det.

• Majbjörn
    Anonym (Hella) skrev 2016-04-18 15:56:15 följande:

FK utreder din mans SGI i samband med att han söker ersättning.
    Så nej, det går inte att förbereda mig veterligt vilket är jättedumt. Det vore väl kalas om hans SGI var fastställd och klar av alla inblandade (hans arbetsgivare+ FK) när bebisen kommer så kan han bara gå in och söka ersättning?

Sen kan ni även kolla upp (ni kanske gjort det redan) om någon av er har någon ersättning från arbetsgivaren under ledigheten? Och i så fall om det är just arbetsgivaren som betalar ut den eller om det ska ansökas om ersättning någonstans ifrån (AFA försäkring eller liknande).

Ok, så han behöver inte skicka in några papper om inkomst alls? Va smidigt för honom isf. Och va dumt att mamman måste krångla med det. Pappret var ju inte det lättaste att fylla i. Obestämd

Jamen ,precis, jag antog att det var så. Att han måste fylla i och skicka in precis som jag gjort i förväg så att han bara behövde, som du säger, gå in och börja söka ledigt.

Tack för tipset! Min arbetsgivare kom faktiskt och sa det till mig att jag skulle få det helt random för någon dag sedan utan att jag ens frågat. Jag bara antog att det inte gällde mig som bara jobbat 60%. Ska be min fästman fråga på hans jobb också. För vanligvis måste man tydligen fråga själv.

• Majbjörn
    annieh897 skrev 2016-04-18 16:30:20 följande:
    Det är väldigt dålig info på fkassans hemsida om hur pappan går tillväga vid föräldrapenning, jag har också letat som en tok. Min sambo mejlade fkassan och frågade om han kan anmäla sin SGI innan eftersom han aldrig haft med dom att göra förut så finns inga uppgifter. Om jag förstått det hela rätt kan pappan anmäla SGI innan barnet är fött, men han kan inte ansöka om föräldrapenning förrän barnet är fött, registrerat och har fått ett personnummer.

Ja, jag tycker fortfarande inte att jag hittar någon information, tros att så många här försökt förklara! Jag hitta ingenstans där det står att pappan inte kan söka fledighet innan barnet är fött Inte heller något som säger att anmälan om e 10 dagarna är det som startar processen så pappan sedan kan söka fledighet. Det står inte heller om han kan eller inte kan anmäla SGI i förväg.

Nä, jag får nog försöka ringa och be dom förklara hur det går till..

• Majbjörn
    Studentpappa skrev 2016-04-18 20:02:04 följande:
    Kan du inte sitta med någon som kan hjälpa dig läsa igenom allting? Jobbigt och vara så orolig som gravid antar jag.

Första gången utgick jag ifrån att det självklart att man kunde ordna allt innan barnet var fött och ringde fk. Men där gick jag minsann på en nit, det fanns ju inget barn att söka för innan det var fött. Men de tio dagarna kan ni som sagt söka om och sedan anmäla när det är skarpt läge så att säga.

Lycka till!
    Jo, jag får nog göra det. Ja, det är framförallt frustrerande när man inte förstår. Ska försöka ringa FK och be dom försöka förklara också.

Jomen precis så trodde jag. Jag ville ha allt klart innan bebisen kommer så man slipper tänka på det. Vi vet ju redan hur vi ska lägga ledigheten. Just dom tio dagarna är det enda vi är osäkra på då bebisen kanske kommer när pappan har semester (industrisemester, så han måste vara ledig en viss period) och i så fall måste vi lägga dom efter hans semester. Vilket man kunde göra enligt FK.
Svar på tråden Föräldraledighet, hur gör man?