Linnis92 skrev 2016-04-18 15:31:50 följande:
Jag är i vecka 35 och varit i samma träsk, så jag tror jag har liite koll.
Är moderskapsintyget skickat och mottaget och alla inkomstuppgifter är fixade så är det bara att börja söka. Du har kommit så långt i din graviditet nu så du borde komma åt "planera och ansök" om föräldraledighet. Detta borde komma upp direkt på mina sidor om du loggar in, det har det gjort för mig. Då väljer du aktuellt barn tex 160630-xxxx (barnets beräknade datum) så går du in i kalendern och kryssar i hur du tänkt vara ledig.
Vad det gäller pappan, så kommer inte han kunna registrera föräldradagar eller de 10 första dagarna förens barnet är fött och registrerat.
Så antingen så väntar ni tills barnet kommit med att skicka alla papper till socialstyrelsen där pappan blir angiven och gemensamvårdnad anges.
Eller så kontaktar du familjerätten på din ort och får detta gjort tidigare, då kommer informationen om att han är pappa registrerar direkt i samband med barnets födsel, för att alla papper redan är förberedda och påskrivna.
Detta är om ni inte är gifta, är ni gifta vet jag inte hur det funkar.
Ett tips är att faktiskt få papprena till socialstyrelsen fixade innan barnet kommer. Skulle det hända något under förlossningen eller den första tiden som papprena inte är fixade, som gör att du rent av inte ens är i livet säger vi, då kommer inte pappan få barnet. Då kommer det vara en jävla massa jobb för honom att få sitt barn och det kommer krävas domstolsbeslut på det.
Detta kan låta jätte drastiskt men det är en bra sak, min sambo var med om att mamman till hans första son dog strax efter förlossningen och hade dom inte fixat det här innan så hade det tagit månader innan han fick sin son. Nu fick han honom på en gång för att pappersbiten var löst.
Åh tack så jättemycket för pedagogisk info! ![Hjärta Hjärta](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
Ja, faderskapsintyget är påskrivet och klart. Och om jag förstod det hela rätt så skulle vi inte behöva skicka in fler papper, utan när barnet väl är fött så registreras han automatiskt som pappa. Men dom sa också att det inte hade något med FK eller fledighet att göra. :O Så därför blev jag så himla förbryllad.
Har ni skickat in hans inkomstdeklaration redan nu eller gör man inte det heller förens barnet är fött? För, som jag skrev till en annan högre upp, det tar ju tid med att få hjälp med att få det ifyllt på jobbet och sen är det handläggningstid på det. Jag hoppades att pappan skulle kunna vara pappaledig ganska omgående efter barnets födelse. ![Obestämd Obestämd](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-undecided.gif)
Ok, kan jag logga in på mina sidor redan nu alltså? Är det bara att ladda ner appen?