Inlägg från: mullemeck |Visa alla inlägg
  • mullemeck

Någon som har varit gravid med barn med kromosomavvikelse 2 ggr?

Ja, jag undrar om det har hänt någon att de blivit gravida med ett barn med kromosomavvikelse 2 ggr?
    Jag har två barn födda 2010 och 2012 som är födda med normal uppsättning kromosomer. 
    2014 blev jag gravid med vårt tredje barn (32 år var jag då) och jag kände från början att någonting inte stämde. Därför gjorde jag KUB-test vilket jag inte hade en tanke på med de andra två. KUB visade 1:63 risk för trisomi 13 och 18 (Pautaus syndrom samt Edwards syndrom). Det var mitt blodprov som indikerade på avvikelsen.
    Vi fick göra Moderkaksprov 3 dagar senare och efter ca 1 vecka fick vi reda på att barnet hade Edwards syndrom. Eftersom detta knappt är förenat med liv och läkaren redan på ultraljudet när jag gjorde moderkaksprovet såg missbildningar valde vi att avbryta graviditeten. Detta gjordes precis i ingången av vecka 17.

Nu är jag gravid igen och om två dagar är det dags för KUB. Jag är orolig så klart för att någonting liknande skall hända igen. 
    Har det hänt någon här att ni blivit gravid med barn som har kromosomavvikelse fler än en gång?

Som sagt var jag nyss fyllda 32 när det hände, ickerökare, lågt BMI, ingenting liknande i någon av min eller min mans släkter.

• Svar på tråden Någon som har varit gravid med barn med kromosomavvikelse 2 ggr?
  • mullemeck

Hej! Jag beklagar att du har fått vara med om samma sak. Usch! 

Min läkare sa till mig att det är ökad risk att det skall hända igen, men att det är så yttepytte liten risk från början att det inte gör så mycket ändå. Vi får hoppas på det bästa!

Jag tänkte också först bara göra moderkaksprov men jag vet inte varför jag ville boka in på kub, för jag kommer antagligen ändå att göra MKP ändå oavsett siffror på KUB.

Lycka till själv!! Hur långt gången är du?

• mullemeck

Jag är i vecka 13 och har BF 27/10. 

Jag får se hur vi skall göra efter imorgon. Jag håller med, väntan är värre än dåligt besked. När vi fick besked att det var trisomi 18 var det på något sätt nästan en lättnad på nåt konstigt vis. Då kunde vi sörja och vara ledsna. Innan dess var det bara vänta och vänta och hoppas. Men jag kände på mig från start att det var någonting som var fel. Kände du på dig någonting?

• mullemeck

Ja, jag vet :(

Läkaren såg ett navelbråck på vår bebis också. Han såg det när han gjorde moderkaksprovet i vecka 13. 
    Vi fick vänta 4 dagar från KUB till moderkaksprov så där var det snabbt jobbat. Jag tror att sköterskan såg att mitt blodprov var helt åt skogen, för hon gick iväg direkt när vi fick 1:63 på KUB och fixade en tid hos överläkaren. 

Sen på MKP gjordes både kortanalys och långanalys. Så klart så ringde läkaren 3-4 dagar efter provet och sa att de inte visst om det var barnet eller moderkakan som hade trisomi 18 (det kan tydligen vara så i supersällsynta fall) så vi fick inget svar på snabbanalysen utan fick vänta några dagar till på "den riktiga". DÅ fick vi veta att det var barnet som hade det. 
    Sen fick jag vänta 10 dagar på att påbörja tvåstagsaborten och sen två dagar till på att göra det avslutande på sjukhuset. Sen möttes vi av den sämsta/kallaste barnmorskan någonsin när jag gjorde aborten. Usch!!

Jag har haft tur med mina två andra barn!! Innan denna graviditet fick jag ett tidigt missfall. Och nu nojar jag över ALLT!

Jag kände på mig att det skulle vara fel så jag blundade när UL gjordes på KUB för jag var heeelt säker på att hon hade dött bebisen. 

Hur upplevde du FVP? Jag trodde att MKP skulle göra jätteont och var helt utom mig av nervositet innan. Men det gick bättre än förväntat! Men tårarna rann hela tiden för jag visste ju att något var fel. Vår bebis var också mindre än förväntat på UL. 

• mullemeck

Tack för ditt svar!
    Galet att det kan hända två gånger. Jag trodde liksom att "det kan aldrig hända mig" men ändå gjorde det det. Hoppas på bättre utgång den här gången :)

Svar på tråden Någon som har varit gravid med barn med kromosomavvikelse 2 ggr?