Någon som har varit gravid med barn med kromosomavvikelse 2 ggr?
Ja, jag undrar om det har hänt någon att de blivit gravida med ett barn med kromosomavvikelse 2 ggr?
Jag har två barn födda 2010 och 2012 som är födda med normal uppsättning kromosomer.
2014 blev jag gravid med vårt tredje barn (32 år var jag då) och jag kände från början att någonting inte stämde. Därför gjorde jag KUB-test vilket jag inte hade en tanke på med de andra två. KUB visade 1:63 risk för trisomi 13 och 18 (Pautaus syndrom samt Edwards syndrom). Det var mitt blodprov som indikerade på avvikelsen.
Vi fick göra Moderkaksprov 3 dagar senare och efter ca 1 vecka fick vi reda på att barnet hade Edwards syndrom. Eftersom detta knappt är förenat med liv och läkaren redan på ultraljudet när jag gjorde moderkaksprovet såg missbildningar valde vi att avbryta graviditeten. Detta gjordes precis i ingången av vecka 17.
Nu är jag gravid igen och om två dagar är det dags för KUB. Jag är orolig så klart för att någonting liknande skall hända igen.
Har det hänt någon här att ni blivit gravid med barn som har kromosomavvikelse fler än en gång?
Som sagt var jag nyss fyllda 32 när det hände, ickerökare, lågt BMI, ingenting liknande i någon av min eller min mans släkter.