Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Ska inte en familjerätt stötta?

Jag och exet är väldigt oense om saker.

Gång på gång bryter han mot scheman från Tingsrätten, gör som han vill, kommunicerar inte alls. Barnet blir drabbat och får inga rutiner.

Jag förklarar läget hos FR som bara sitter och daltar med exet?

Är det verkligen meningen?

Trodde man gick till fr för att få stöd och hjälp?

Exet beter sig riktigt illa, FR gör ingenting.

Bara daltar..

Vad är då vitsen att gå dit när han fortfarande kan bete sig hur han vill?

• Svar på tråden Ska inte en familjerätt stötta?
  • Anonym (Suck)
    katrinp skrev 2016-04-17 11:19:15 följande:

Var i precis samma situation. FR gjorde absolut ingenting OH tyckte att jag skulle ställa upp på precis allt som exet sa. Han för sin del blev så omhuldad så. Han var ju tvungen att vara en fantastisk pappa som träffat sin son mer än två gånger på ett år. Men ställa krav kunde han. Nej fyfan för dem!

Då vet du hur jag känner alltså!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2016-04-17 19:23:14 följande:

Enligt trådstarten så följer han inte schemat från Tingsrätten.

Men du behöver inte oroa dig för att någon över huvud taget skulle tro att de som jobbar på familjerätten skulle stå på mammans sida. Det är otroligt tydligt att de står på pappans sida oavsett hur pappan beter sig.

Om jag hade fått bestämma så hade de istället stått på barnens sida...

Precis! Han följer inte något schema....

Varken det från Tingsrätten eller familjerätten.....
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-17 19:52:29 följande:

Varför följer han inte schemat? Vad har han för ursäkt? Hur gammalt är barnet?

Ja varför följer han inte schemat?

För att han är korkad? Jag vet inte...

Han kan både läsa och skriva och följa instruktioner så vitt jag vet...

Han har ingen ursäkt. Aldrig...

"det råka visst bli så" "va inte meningen"

3 år..

Han är arbetslös och har all tid i världen.

Tycker inte att det hör till barnets bästa och leka pappa när det duger och är kul...
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-17 20:10:00 följande:

Du skriver att ni är väldigt oense om saker. Om han nu struntar i umgänge så borde du väl vara glad och nöjd?

Ja egentligen. Han får mer än gärna hålla sig borta för evigt.

Sen vi gick isär blev han en helt annan person som sket i allt inkl barnet..

Bla va han okontaktbar i 8 månader en period, sen lekte han pappa ett litet tag för att försvinna igen i 4 månader...

Men det får man ju inte säga högt....

Men nu är ju problemet att pappan åker till dagis och plockar upp barnet och sedan vägrar att återlämna och hänvisar till att han har umgänge i si och så många dagar och där står jag sedan utan barn och ett ex som hotar med både det ena och det andra när jag hör av mig....

Vad gör familjerätten? Ingenting... Det är tydligen okej att bete sig som en jäkla åsna för han leker ju pappa för stunden.....
  • Anonym (Suck)

Han hade inget umgänge utan hittar på egna idéer...

När han väl har umgänge så hämtar han flera timmar för tidigt trots tider står klart och tydligt.

Jag har inga problem att ändra och anpassa mig.

Men jag kan inte läsa tankar... Nog för jag önskar jag kunde det.

Kan inte heller ändra på mig med några timmars varsel jämt.

T.ex vi ska på kalas/middag osv på söndag kl 15:00.

Pappan skickar sms klockan 10:00 och vill lämna kl 17:00 trots att vi gjort upp att lämning ska ske kl 13:00.

Jag får säga nej då vi ska bort och som vanlig ordning är jag den elake fan som aldrig ställer upp...

Men framförhållning och planering är ett ord han aldrig förstått.

Dessutom har han ALDRIG ställa upp för mig en endaste gång när jag bett..

Eller jo... Han har lovat många gånger

Men han har ALDRIG dykt upp..

• Anonym (Suck)
    Anonym (Mm) skrev 2016-04-18 13:59:49 följande:

Jag har all erfarenhet av sådana här problem. Jag råder dig att spela in och dokumentera allt. Det finns inget annat som hjälper. När ni är i rätten nästa gång (jo, ni kommer dit) så är det avgörande att kunna redogöra ordentligt. Prata med förskola för dom kan också skriva ner och hjälpa på olika sätt. Fam rätt kommer inte att kunna göra något för dig och barnet. Det är den tråkiga verkligheten. Det är oerhört viktigt att barnet får en trygg uppväxt och på det du beskriver så får inte barnet det. Rätten gör inte heller så mycket. Du kan få vårdnad men umgänge kommer han att ha. Umgänge kan dock se ut på olika sätt genom Skype tex. Men jag vill säga dig att om hot m.m blir för allvarligt så kan du flytta. Om han hotar att skada dig så be polis att prata med soc om skyddat boende och så går du den vägen. Finns olika slags skyddade boende och det bästa är där där man bor i egen lgh med sitt barn. Men oftast är det väntetid och man tvingas bo med andra kvinnor i liknande sits. Nu har du inte skrivit något om vad för slags hot det förekommer men om det är illa så har du lite råd nu. Lycka till

Tack för tips.

Dokumenterar precis allt! Spar sms, mail osv.

Har gjort det i över 2 år.
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-18 14:26:39 följande:

Så ni har inte dom gällande vilka tider umgänget ska vara? Att du tycker att han ska lämna kl 13 en söndag låter väldigt tidigt. Varför utgår ni inte från att han ska ha hela söndagarna?

För att han själv ville lämna senast kl 14:00.

För mig är det bättre ju tidigare han lämnar då det tar flera timmar innan barnet lugnar ner sig efter umgänget..
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2016-04-18 16:21:21 följande:

Ur barnets perspektiv är det bättre att pappan följer domen, alltså borde tom de som jobbar på fr försöka uppmuntra pappan till att följa domen istället för att dalta med honom.

Precis lite så jag menar..

Tack för du tog orden jag inte kunde komma på själv.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-19 09:46:20 följande:

Jag är inte helt övertygad om det. TS VILLE att barnet skulle lämnas 13. PPPAN ville ha kvar barnet till senare. Att Ts tycker att happy accepterade hennes krav kan vara att han inte ville bråka inför barnet.

Nej. Kom inte med saker du har total noll koll om!

Pappan ville själv lämna tidigt pga han hade andra viktiga saker att göra! Så har det ofta sett ut!

Har jag då planerat något annat lite senare då våran ÖVERENSKOMMELSE säger kl 13:00 så kan han ju inte plötsligt få en impulsiv handling och lämna senare för det just passar honom....

Jag kan visst kompromissa osv, men jag vill se framförhållning och planering. Inte göra en kompromiss med väldigt kort varsel jämt pga att han inte kan planera!

Så kom inte med saker du har noll koll på.

Tänker inte ens bemöta mig att svara på dina frågor mer då du tydligen "vet" hur jag tänker!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Soc) skrev 2016-04-19 09:50:26 följande:

VAD jag tycker har du ingen aning om. Ts ÄR INTE flexibel så du kan sluta spekulera.

Men läs igen! Vad är det du inte fattar?

Herregud....

Förlåt men är din läsförståelse lika med noll?
Svar på tråden Ska inte en familjerätt stötta?