Inlägg från: stigmatiserad |Visa alla inlägg
  • stigmatiserad

Hur säkert är New York idag?

Är New York lika illa att resa i som förr eller kan man åka på s.k. weekendresa dit och utan att bli mördad eller rånad?

• Svar på tråden Hur säkert är New York idag?
  • stigmatiserad
    glutten skrev 2016-04-14 12:02:29 följande:

Va? Du kan lugnt åka till New York. Du kan väl undvika de mest utsatta delarna av staden, men det gäller ju vilket resmål som helst.

Utsatta delarna? Typ Harlem?
  • stigmatiserad
    flygrl skrev 2016-04-14 16:12:01 följande:

NYC e en skön stad man kan känna sig trygg i. Känner mig tryggare där än i Sthlm även om jag inte har koll på alla delar av stan. Det e poliser i varje gathörn och på T-bane stationerna som både känns respektingivande & hjälpsamma om man typ behöver fråga om vägen ;)

Harlem e lugnt numera även om jag undvek promenera omkring där senare på kvällen. Det finns förstås ruffigare delar av stan men jag har inte vart i nån av dom. Normal försiktighet och koll e väl alltid och renommendera när man rör sig i främmande storstäder.

Men som sagt det e en väldigt säker stad.

Jag minns att mamma varnade mig specifikt för New York när jag var yngre och de 80-tals filmer man sett så framstår det som väldigt ruffigt. Men ville bara vara säker. Har bara mellanlandat i Newark så var aldrig inne i staden. Minns bara att det var en sjujäkla säkerhetskontroll och immigrationskontrollen var cynisk (av fförståeliga skäl).

Men man hör om folk som gör weekendresor dit... hur fan orkar man det? När jag åkt åt det hållet blir jag däckad och jetlaggad i flera dagar efteråt...
  • stigmatiserad

Känner mig lite klokare nu iaf.

Har för mig att Brooklyn är lite som tja... jag vet att Super Mario kommer därifrån i alla fall. Lite ruffigare, men inte som att åka ut till Tensta eller nått. Stockholm i sig är ganska kusligt efter sena timmen. De gånger man ser en polis eller väktare blir man nästan nervös istället, typ "här har det hänt nått".

Jag såg nån film om nån ruffig kille som sa att han vuxit upp i Bronx, vilket på den tiden (90-talet) ska ha varit väldigt otrevligt.

Svar på tråden Hur säkert är New York idag?