Hur säkert är New York idag?
Är New York lika illa att resa i som förr eller kan man åka på s.k. weekendresa dit och utan att bli mördad eller rånad?
Är New York lika illa att resa i som förr eller kan man åka på s.k. weekendresa dit och utan att bli mördad eller rånad?
Va? Du kan lugnt åka till New York. Du kan väl undvika de mest utsatta delarna av staden, men det gäller ju vilket resmål som helst.
Va? Du kan lugnt åka till New York. Du kan väl undvika de mest utsatta delarna av staden, men det gäller ju vilket resmål som helst.
NYC e en skön stad man kan känna sig trygg i. Känner mig tryggare där än i Sthlm även om jag inte har koll på alla delar av stan. Det e poliser i varje gathörn och på T-bane stationerna som både känns respektingivande & hjälpsamma om man typ behöver fråga om vägen ;)
Harlem e lugnt numera även om jag undvek promenera omkring där senare på kvällen. Det finns förstås ruffigare delar av stan men jag har inte vart i nån av dom. Normal försiktighet och koll e väl alltid och renommendera när man rör sig i främmande storstäder.
Men som sagt det e en väldigt säker stad.
Jag har varit där två ggr. Kom "hem" 1 på natten en dag. Nu i efterhand kan jag tänka att det inte var så smart. Jag besökte alla delar av nyc. Mannen jag bodde med hade en bror som blivit rånad nyligen. Jag var var även på brottsplatsen när den där snubben sköt poliser och sedan sig själv i slutet av 2014.
Jag var aldrig rädd men fick råd om vilka områden jag inte skulle gå till, att jag inte skulle stämma träff med okända killar, att jag inte skulle följa med okända killar från klubben osv.
Tycker fortfarande inte jag fått svar på frågan vilka områden som man bör undvika idag...
Jag var i New York vecka 12, vi var lite överallt. Harlem, Brooklyn, Upper East Side, East Village, Upper West Side, mfl (bodde i East Village) och jag kände mig inte orolig eller osäker någonstans.
Ja, New york kan du åka till. Det är säkert. Men rånad kan du ju bli exakt överallt så, var extra försiktig bara om dina värdesaker.
Jag har varit där två ggr. Kom "hem" 1 på natten en dag. Nu i efterhand kan jag tänka att det inte var så smart. Jag besökte alla delar av nyc. Mannen jag bodde med hade en bror som blivit rånad nyligen. Jag var var även på brottsplatsen när den där snubben sköt poliser och sedan sig själv i slutet av 2014.
Jag var aldrig rädd men fick råd om vilka områden jag inte skulle gå till, att jag inte skulle stämma träff med okända killar, att jag inte skulle följa med okända killar från klubben osv.
Tycker fortfarande inte jag fått svar på frågan vilka områden som man bör undvika idag...
Självklart kan man råka illa ut i NYC och det finns områden man gärna ska undvika (ofta sk. projects). Men jag va ofta ute sent och åkte också tunnelbana nattetid utan nånsin uppleva det som hotfullt.
Bodde i Midtown och rörde mig sent på kvällen/efter midnatt över hela Manhattan upp till där Harlem började. Kändes mycket tryggare än centrala Sthlm samma tid på dygnet. Till skillnad från Sthlm fanns fotpatrullerande poliser överallt och det skapar trygghet.
Självklart ska man va försiktig med okända killar och sånt.
Kan tillägga att jag dagtid/tidig kväll också rörde mig i Brooklyn och som sagt Harlem utöver Manhattan söder om Harlem. Åkte också T-bana från Newark till Midtown som e en bra bit typ halv två på natten och hur lugnt som helst. Såg inga gäng under hela tiden jag va där.
Antar hen läser det jag skrivit även om jag svarade lite på ditt inlägg. Ungefär som när man snackar om nåt irl. Sorry jag besvärade dig.
Whatever.
Känner mig lite klokare nu iaf.
Har för mig att Brooklyn är lite som tja... jag vet att Super Mario kommer därifrån i alla fall. Lite ruffigare, men inte som att åka ut till Tensta eller nått. Stockholm i sig är ganska kusligt efter sena timmen. De gånger man ser en polis eller väktare blir man nästan nervös istället, typ "här har det hänt nått".
Jag såg nån film om nån ruffig kille som sa att han vuxit upp i Bronx, vilket på den tiden (90-talet) ska ha varit väldigt otrevligt.
Känner mig lite klokare nu iaf.
Har för mig att Brooklyn är lite som tja... jag vet att Super Mario kommer därifrån i alla fall. Lite ruffigare, men inte som att åka ut till Tensta eller nått. Stockholm i sig är ganska kusligt efter sena timmen. De gånger man ser en polis eller väktare blir man nästan nervös istället, typ "här har det hänt nått".
Jag såg nån film om nån ruffig kille som sa att han vuxit upp i Bronx, vilket på den tiden (90-talet) ska ha varit väldigt otrevligt.