• Anonymajessy

Behöver råd!

Hej! Jag behöver råd. Jag vet inte vart jag ska ta mig till.

Jag och några kollegor till mig har under en längre tid nu blivit mobbade, utfrysta och åsidosatta av ledningen. Det är alltifrån arga lappar till skitsnack bakom ryggen. Vi är helt enkelt inte önskvärda utan de vill försöka bli av med oss så att dom kan anställa andra. (Vi är gammal personal på företaget och ledningen är ny)

Det är verkligen inte så att jag är dålig på mitt jobb, jag är tvärtom ganska duktig på det jag gör.

Mitt självförtroende är nu helt kört i botten och jag gråter varje dag. Jag är dessutom gravid i v10, vilket de inte vet om. Den här graviditeten kom väldigt lägligt då jag sedan har tid att leta efter annat jobb under föräldraledigheten. Men just nu lär det ju inte vara någon som vill ha mig. Att plåga mig igenom dessa månader som är kvar känns hopplöst.

Jag orkar inte en dag till i detta helvetet.

Så vad hade ni gjort? Plågat er igenom? Försökt bli sjukskrivna? Jobba på något annat sätt dessa månader som är kvar?

Berätta! Jag är desperat....

• Svar på tråden Behöver råd!
  • Ramborg

Jag skulle kontakta facket om jag var du.

Det där är inte ok.

Om man kan bevisa att de försöker få er att sluta självmant så är det lika illa som att säga upp någon utan skäl, rent arbetsrättsligt, och då kan de få betala skadestånd.

De där situationerna brukar dock vara svåra att bevisa. Men ring och prata med ditt fackförbund. De kan i allafall påkalla en förhandling och så att säga syna korten - få ledningen att känna att de har ögonen på sig.

Och om de är så dumma så de säger upp dig pga graviditeten så har de ett diskrimineringsmål på halsen också, det kan bli väldigt dyrt och långdraget för arbetsgivaren oavsett hur det går i slutändan.

42.
  • Lisasmor

Vänta ett par veckor tills du har gjort UL och vet att det ser bra ut med bebisen i magen. Sen skulle jag förhandla med ledningen: berätta om graviditeten och att du under föräldraledigheten funderar på att byta jobb. Erbjud dig sen att säga upp dig mot att du får betalt de sista 4-5 månaderna av graviditeten utan att du behöver jobba. Mycket bättre för ledningen att hitta en permanent ersättare för dig istället för en vikare när de inte vet om du kommer tillbaka. Och mycket bättre för dig : )

OBS att det är viktigt att kolla med försäkringskassan gällande SGI så det inte blir några problem om du är arbetslös innan barnet kommer. Avtalet med företaget får självklart anpassas utifrån detta. Jag kan inte reglerna här.

• Isola80

Nej säg inte upp dig för Guds skull!!! Väldigt bra att ha en anställning när man söker nytt. Jag hade stått ut och sedan sökt nytt när jag var hemma.

• Anonymajessys

Tack snälla för att ni tog er tid att svara!

Jag tror dock inte att de tänker säga upp mig pga graviditeten. Däremot har de sedan början gått den fula vägen genom att göra arbetsplatsen jävlig för oss så att vi självmant ska vilja gå därifrån.

Svårt att förklara men de har lyckats få bort 5 st på 1 år redan.

I grund och botten är jag en ganska envis människa som hade kunnat stå ut några månader nu, är ju semester och allt tack o lov. Men jag är så psykiskt utmattad att jag blir orolig för både mig själv och barnet :/

Ska gå med i facket till att börja med iallafall.

Svar på tråden Behöver råd!