Anonym (Jorden) skrev 2016-04-09 23:47:28 följande:
Tror jag har bristande självrespekt i och med att jag alltid säger ja till saker som jag inte vill och kan inte hålla masken för saker, jag berättar om saker jag inte alls vill säga till främlingar som frågar bara för de är nyfikna, men i längden så skadar det ju mig. Varför jag är så givande eller vad jag ska säga vet jag inte alls vad det beror på men har svårt att såra eller säga nej osv så jag blir tillslut helt slut och mår skit o slutändan. Jag kan inge ens dumpa eller så för då sårar jag ju en kille, låter det gå så långt tills han inte är intresserad utav mig.
En del handlar om, att du i grund och botten inte låter dina egna intressen vara dina handlingar.
Hur löser man sånt, ja, det är en svår fråga.
Det handlar om att du får ta ett princip beslut, att du agerar jag utifrån mig själv och mina intressen.
Vilket inte betyder du ska bli tvärtom alla andra.
Då jag faktiskt stött på en som gjorde detta princip beslut, från en rätt blek till en rätt otrevlig och dum människa.
Kanske jag bara vet om denna person, då det är den enda jag vet om gjort detta.
Jag menar inte du skulle bli sån, utan att du får ha detta i tankarna.
Om du nu en dag tar steget,.
Börja med säga nej till nått du inte tycker om, om nu det inte är nått viktigt för någon mycket nära vän eller släkt.
För man måste ibland göra saker man hatar också(tyvärr).
Sen om du väljer att ljuga eller inte om nej, det är nått du får överväga.
Men det smartaste vore säga, en lätt vit lögn eller sanningen.
Jag orkar faan inte, eller vad det nu kan vara.
Och människor som bara dyker upp när dom vill ha nått, dessa kan du säga nej till jämt.
Du kanske kan fråga dessa, varför kommer ni bara när ni vill jag ska göra nått och aldrig annars.
Alternativt, fråga om en tjänst tillbaka.
Och gärna flera gånger om det kommer massa nej hela tiden.
Och efter par nej, så är det dax för dig säga nej och använda samma "ursäkter".
Och STÅ FÖR DET.
Är detta lätt, nej, det är det inte.
Men vill du ha en förändring, så måste man göra det svåra också.