Inlägg från: Anonym (Jorden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jorden)

Hur skaffa självrespekt?

Hur skaffar jag självrespekt?

• Svar på tråden Hur skaffa självrespekt?
  • Anonym (Jorden)
    klyban skrev 2016-04-09 22:20:05 följande:

Sluta trycka ner dig?

Eller vad är du ute efter?

Du är trots allt i Missbruk delen, så undrar vad du är ute efter.

Självrespekt är väl annars enkel, du gör saker som du står för.

Tänkte skriva mer, men så osäker på vad du egentligen frågar efter.

Ja precis självrespekt, vara snäll mot sig själv typ inte förminska men gärna tips osv. Hamnade nog lite fel. Men utan självrespekt gör man ju illa sig själv därav la jag den i missbruk
  • Anonym (Jorden)
    klyban skrev 2016-04-09 23:08:32 följande:

Har du blivit nedtryckt under din uppväxt, eller detta nått som du fallit in i vuxen ålder?

Jag är nog så nära tvärtom sig i vad du är.

Med det menar jag inte att jag har en super respekt för mig själv.

Men jag behandlar mig och andra på samma sätt, och på ett sätt som inte innefattar bara negativt.

Måste säga det är ett extremt svårt ämne att prata om, då det är så ofantligt stort i  mitt tycke.

Vore nästan på plats att du ger ett flertal tankefel du gör, som leder till dålig självrespekt.

Är den avsaknaden självrespekten fysisk(där man tänker jag är så ful tex, och inte nått självskadebeteende) eller psykisk, eller båda?

Då inte om du har nån psykisk eller fysisk sjukdom, utan vart du attackerar dig.

När det kommer till utseende "mobbning" av sig själv = komplex tex.

Så brukar detta försvinna när man inte längre är unga och vacker, av någon jävla konstig anledning.

Och " du är dum i huvudet(en själv då)" "mobbningen" av sig själv, den måste man arbeta bort, för annars kan den vara livslång.

Ja, detta var en start i alla fall.

Tror jag har bristande självrespekt i och med att jag alltid säger ja till saker som jag inte vill och kan inte hålla masken för saker, jag berättar om saker jag inte alls vill säga till främlingar som frågar bara för de är nyfikna, men i längden så skadar det ju mig. Varför jag är så givande eller vad jag ska säga vet jag inte alls vad det beror på men har svårt att såra eller säga nej osv så jag blir tillslut helt slut och mår skit o slutändan. Jag kan inge ens dumpa eller så för då sårar jag ju en kille, låter det gå så långt tills han inte är intresserad utav mig.
  • Anonym (Jorden)
    Pappa i Dalarna skrev 2016-04-09 23:53:47 följande:

Du behöver se ditt eget värde. Både ditt värde som människa och det värdefulla du gör.

Värdelösa saker kan man slänga, trasa sönder, skita i, låta bli att respektera. I takt med att du kan se och öka ditt eget värde kommer självrespekten, stoltheten över den du är och det du gör. Börja i det lilla och låt det växa med tiden. Det kommer att ta tid. Månader.

Skaffa hjälp och stöd. Missbruk är skit. Det kommer att försöka dra dig tillbaka in i det som du egentligen vet är destruktivt. Ibland kan det till och med vara bra att låta sig bli inlåst för att inte kunna komma åt drogen om beroendet är stort. På nåt sätt kommer du att behöva hjälp.

Med tid, hjälp och motivation så kan det gå om du har kraften, modet, uthålligheten och turen på din sida.

Oj herregud jag drogar inte!

Menade att det är ett missbruk mot sig själv att inte ha självrespekt, som jag tyvärr har.
Svar på tråden Hur skaffa självrespekt?