Inlägg från: Pappa i Dalarna |Visa alla inlägg
  • Pappa i Dalarna

Hur skaffa självrespekt?

Du behöver se ditt eget värde. Både ditt värde som människa och det värdefulla du gör.

Värdelösa saker kan man slänga, trasa sönder, skita i, låta bli att respektera. I takt med att du kan se och öka ditt eget värde kommer självrespekten, stoltheten över den du är och det du gör. Börja i det lilla och låt det växa med tiden. Det kommer att ta tid. Månader.

Skaffa hjälp och stöd. Missbruk är skit. Det kommer att försöka dra dig tillbaka in i det som du egentligen vet är destruktivt. Ibland kan det till och med vara bra att låta sig bli inlåst för att inte kunna komma åt drogen om beroendet är stort. På nåt sätt kommer du att behöva hjälp.

Med tid, hjälp och motivation så kan det gå om du har kraften, modet, uthålligheten och turen på din sida.

• Pappa i Dalarna
    Anonym (Jorden) skrev 2016-04-10 00:02:41 följande:
    Oj herregud jag drogar inte!

Menade att det är ett missbruk mot sig själv att inte ha självrespekt, som jag tyvärr har.
    Förlåt om jag uttryckte mig plumpt, det var inte meningen.

Missbruk är ofta sammankopplat med beroende. Beroende yttrar sig i att man mår dåligt när man inte "får sin grej", att man mår bättre när man får det, och att man behöver ökade doser för att må bra. Missbruk är när beteendet får negativa konsekvenser.

Om du inte har något inslag av beroende så är det så. Men varför säger du då ja? Bristande självrespekt, OK men varför har du fått det?? Det kan man säkert grubbla på under lång tid. Läser gärna ditt svar.

Men du kan redan idag börja jobba på förändringen - även om du inte vet varför du hamnat fel. Du kan redan idag börja jobba på att höja ditt värde och säga NEJ. Du är för värdefull för att trampas på och slitas sönder.
Svar på tråden Hur skaffa självrespekt?