Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Så besviken på mina föräldrar angående barnvakt!

Anonym (Taskigt) skrev 2016-04-09 21:21:23 följande:

Men oj så otrevliga människor i den här tråden.

Ts jag hoppas verkligen inte du tar åt dig av vad folk har skrivit.

Jag förstår dig och hade givetvis också blivit besviken och irriterad för bortkastade pengar.
    Vi har också blivit lovade passning av våra barn men när det väl är dags så har det inte blivit.

Varför blev din mamma sur?

Tack för stödet

Jag vet faktiskt inte, hon säger att vi är lata och egoistiska och det är något varken hon eller någon annan i familjen någonsin andats ett ord om. Tvärtom har de istället öst beröm över vår ork och vårt engagemang även om man ibland bara vill ge upp. De har alltid stöttat med ord och tycker bra om våra barn. De nämnde också att "man kan ha saker för sig även om man är pensionär" och att de hade saker inbokade (som tydligen inte var inbokade i fredags när de tog emot dottern). Är orolig över hela situationen för jag förstår den inte :-/

Jag tog också extra illa upp av att vi faktiskt valde att avbryta vår egen helg och sovmorgon för att åka på dotterns simning . Den är såpass viktig för henne att vi inte vill hoppa över den eller lämna den till någon annan men ändå kunde de inte unna oss tid tillsammans ://
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (@) skrev 2016-04-09 21:38:03 följande:
    Ni har ju kunnat ta med barnet o bott på hotell så har ni ju i alla fall utnyttjat det ni betalt för
    Då hoppas jag att du följt med och hjälpt mig bära, dra, lyfta och ge medicin som svar på allergiska reaktioner. Det är ju tungt att vara funktionshindrad jämt, men särskilt på icke handikappanpassade platser.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2016-04-09 21:40:21 följande:
    Jag har en syster som har ett barn med grav funktionsnedsättning. Tänka sig att våra föräldrar hade hand om henne långt innan gemene man sprang omkring med mobiler. Så jag vet ganska bra vad det innebär.

Var skriver TS att hennes föräldrar sällan hjälper till med barnet? Tvärtom skriver TS så här:

Hon har sondmatning pga ett handikapp som kräver lite extra pyssel, något min familj är vana vid och hittills gärna har hjälpt till med när hon är hos dem
    Mina föräldrar umgås ofta med min dotter och alla barnen såklart när vi hälsar på. De är (förutom idag då) som de flesta morföräldrar väldigt förtjusta i sina barnbarn. Dottern har haft sina handikapp sedan hon föddes och de har velat engagera sig i alla hennes hinder genom att läsa på om dem, be oss visa och förklara hur man ger mat bland annat, lärt sig varför hon äter medicinerna och mot vilken åkomma, hjälpt henne gåträna... Allt som de flesta gör även med ett friskt barn alltså. Och vi har aldrig krävt något utom tvärtom har vi börjat skratta allihopa när vi fått hejda dem från att försöka avlasta oss för mycket!

Så visst har de sondmatat tidigare då de VELAT det. Men det betyder inte att de barnvaktat särskilt ofta. Faktiskt mycket sällan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (j) skrev 2016-04-09 21:44:34 följande:
    Eftersom hon också skriver att de väldigt sällan har barn vakt så tolkar jag det som att de hjälper till med sondmatningen när hela familjen är hos mormorn och morfarn. Ungefär som om jag åker till mina föräldrar för att fika en eftermiddag, om min son då behöver gå på pottan så kan min mamma eller pappa hjälpa honom med det. Då skulle jag kunna hävda att mina föräldrar är vana vid att hjälpa till med det...
    Ja precis, jag kanske skrev lite otydligt. De har varit barnvakt åt dottern (och de andra) någon enstaka gång men i ts menade jag som du skriver att de frivilligt varit delaktiga i vården av dottern, velat titta på
    När vi skötte hennes specialgrejer när hon var bebis tex.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (@) skrev 2016-04-09 21:45:32 följande:
    Nä dom tar inte hand om varandra , den äldsta är barnvakt ca 3 Tim om året o inte ens varje år . Du tolkar texten lite som du vill .
    Fast från början hävdade du ju mer eller mindre att barnvakt är djävulens påfund. Och som någon skrev har du plötsligt fler barn och som tämligen trött mamma till 5 varav ett handikappat barn lägger jag inte mer energi på ditt trollande här i min tråd.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2016-04-09 21:45:51 följande:
    Och nu blev det bara en kväll eftersom era påtänkta barnvakter inte kunde av någon anledning. Sådan händer. Ni fick en kväll, nöj er med det.

Jag har två bar och har haft två barnfria kvällar på 15 år. Och det var inga helger.

När man skaffar barn så är man medveten om att man kanske inte får några mera barn fria kvällar eller helger. Går man inte med på det, jag då kan man inte skaffa barn! Så enkelt är det.
    Om de blivit sjuka, hänt en olycka, plötsliga förhinder så absolut. Vi hade hämtar dottern på två röda?

Men av oklar tjurighet så bestämmer man sig för att bryta överenskommelsen? Nej, det är bara ohyfsat.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2016-04-09 21:47:38 följande:
    Då får ni väl ordna så att ni får avlastning till erat barn.
    Vi är erbjudna mycket avlastning som vi inte löser ut för vi vill ungås med vår dotter och vi anser inte att det är helt övermäktigt med hennes handikapp även om det är jobbigt.

Men vi kanske får skaffa avlastning en helg om året via samhället (snart kommer någon vråla om att dottern stjäl era skattepengar) om hennes morföräldrar som hittills alltid vill vara med dottern plötsligt blivit schizofrena och nu bytt personligheter.

Vi är idioter som inte är med dottern jämt
    Vi är idioter som har barnvakt
    Vi är idioter som inte skaffar avlastning
    Vi är idioter som inte räknar med brutna löften
    Vi är idioter som ens har ett handikappat barn känns det som om folk egentligen vill säga ibland
  • Anonym (Mamma)
    hallonhopp skrev 2016-04-09 22:03:07 följande:

Jag har ännu inte haft barnvakt över natten för min dotter som är 4 vilket delvis beror på att vi saknar många av de mest naturliga på samma ort och delvis på att jag inte tyckt det varit nog viktigt att engagera några av de mer avlägsna kandidaterna. Med det sagt förstår jag TS totalt. Om man inte har barnvakt ofta blir det liksom ännu mer viktigt att det funkar men också för att föräldrarna var så konflikträdda. Mina föräldrar lever inte men hade jag varit i samma situation och de bara stängt av mobiler hade jag blivit superförbannad men hade de istället ringt på kvällen eller morgonen och sagt "Ledsen jag känner att vi tagit vatten över huvudet och vi orkar inte vara barnvakt en natt till" hade jag förstått även om det känts surt ändå. 

TS är kortisboende aktuellt för er dotter? I så fall kanske det kunde vara ett sätt att få möjlighet till barnfrihet som ni kan lita på lite mer och kanske att mormor och morfar får vara barnvakt dagtid eller umgås med dottern med er.

Så känner vi också, naturligtvis ska ingen utomstående behöva känna sig helt utmattad bara för att ta hand om vår dotter! Det är ju såklart vårt ansvar. Dottern är inte så svårskött, det är lite pyssel med mat och mediciner på vissa tider men inget som kräver övervakning på högsta nivå dygnet runt, men det är såklart jobbigt stt ta hand in henne, absolut. När man inte är van är det säkert ännu jobbigare också, men mina föräldrar ville ju det här och är väldigt duktiga med dottern... Förstår ingenting.

Nästa år får hon komma
    Till korttids om hon vill Vi har tänkt börja titta närmare på det i vilket fall som helst. Tror hon skulle trivas
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2016-04-09 22:27:54 följande:
    Om ditt barn får allargiska reaktioner titt som tätt så kanske ni borde se över vad ni ger henne i sonden? Något är det ju hon inte tål.

Om du inte vill bära, dra och lyfta, tror du dina föräldrar vill det en hel helg då? Sedan hade du väl en man, dvs ni är två om ansvaret?!

Varför skaffar ni inte avlastning i form av korts eller liknande till eran dotter så slipper ni "untnyttja" familjen när ni vill ha ledigt?!
    Hon är inte födoämnesallergiker.

Vårt hem är handikappanpassat och utrustad med luft, hiss och andra hjälpmedel.

Ja, jag har en man som lär slita lika mycket som jag om vi nu skulle ta med dottern på hotell (vilket vi inte gjorde på grund av ovan anledning).

Korttids är hon för ung för och assistent behöver hon inte då vi som sagt fått hem och utrustning anpassad. Vi "utnyttjat" mormor och morfar 2 dagar om året och jag tvivlar på att detta skulle sluta ut dem såpass mycket att de säger upp kontakten.

Gick inte så bra med påhoppen för dig.
  • Anonym (Mamma)
    fjonkelina skrev 2016-04-10 06:31:12 följande:

Slutar med att vi blir osams och jag tar med dottern hem, det blir dålig stämning och min man ger mig nu skulden för att vår weekend blev förstörd. 

Varför lägger din man skuld på dig i denna situation? Räcker det inte med att dina föräldrar ställer till det?

Han har bett om ursäkt och lugnat ner sig nu, men han tyckte att jag skulle ha åkt därifrån utan dottern och sagt till mina föräldrar att om de inte kan ge någon seriös anledning till att ställa in så får de helt enkelt hålla sitt löfte. Jag sa det, men kunde ju inte lämna dottern när vi var osams. Då skulle de ju verkligen ha fått vatten på kvarnen om att vi är lata :-/

När jag ringde och meddelade att jag varit tvungen att ta med dottern hade min man precis packat klart våra väskor, så jag förstår att han blev riktigt irriterad.
  • Anonym (Mamma)
    Ego Lovers skrev 2016-04-10 00:29:48 följande:
    Bry dig inte om bitterfittorna på familjeliv, det är lördag. Fredag och lördag är sämsta dagen att starta en seriös tråd på då alla experter och duktiga mammor dricker för mycket bag-in-box vin medan de hånar andra mammor och klappar sig själv på axeln om hur jäsra duktiga de är medan de fyller upp ytterligare ett glas och går in i dimman för att glömma sitt egna patetiska liv dör de mer än gärna har barnen 1-2 timmar mer på förskolan än de behöver för de måste få shoppa ostört då förskolan är den enda godkända barnvakten i deras värld. Jag utesluter bara vinet och hånar de helyllepräktiga kärringarna på måndag lämnar jag barnen på dagis och åker och shoppar
    Ja, det inte helt osannolikt det du skriver! Har varit medlen här i många år och jag tycker trollandet är detsamma, men folk verkar totalt socialt inkompetenta på ett sätt som inte varit förut. Blir matt när jag tänker på att många av dem är lärare och förskollärare. Har man översittargenen i sig så kommer den fram på
    Arbetet också, garanterat. Skulle ha startat tråden på en vardag istället!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (???) skrev 2016-04-10 06:36:09 följande:
    Riktigt dålig stil av dina egoistiska föräldrar och jag hade berättat för dom exakt vad jag anser om deras beteende och hur ledsen jag blev.

Vad gäller kortis är det konstigt att hon är för ung. Jag jobbar med yngre barn än 11 år som har kortis ibland varannan helg. En pojke på 8 år tex. Hur kommer det sig att din dotter anses för ung vid 11år? Tycker ni ska överklaga det beslutet. Ni har rätt till avlastning helt klart och jag förstår att ni behöver det. Eftersom jag själv jobbar med barn med olika handikapp och kan förstå hur tufft det är för deras föräldrar.
    Jag vet inte, när hon är 12 får hon komma på korttids enligt kommunen. Innan dess kan hon få avlastningsfamilj vid behov.

Det finns två boenden i vår kommun, ett som är inriktat på barn med neuropsykiatriska hinder, där vet jag att det går nioåringar minst. Sen ett boende för funktionshindrade (psykiska o fysiska) som ska vara från 12 år om man inte har särskilt behov av just ett boende som avlastning. Ska kolla upp det igen, det var några månader sen vi kollade alternativ sist.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2016-04-10 12:16:38 följande:
    Uppenbarligen är det någotingen hon inte tål om du tvingas ge mediciner mot allergiska reaktioner dagligen. Det är inte normalt.

Nej, hon är inte förliten för korts. Hon är 11 år. Kortids tar dessutom barn från drygt 2 år...

Påhopp? Så du tycker enkla påståenden är påhopp.
    Klart vi inte ger allergimediciner dagligen, var läser du det?! Det får du visa mig. Jag har enbart skrivit att hon har daglig medicinering . Syftet med ditt förra inlägg var enbart att antyda att vi inte tar hand om dottern och ja, jag svarar upp mot det med rena fakta.

Jo, hon är för ung för korttids i vår kommun eftersom vi saknar "tillstånd" att lämna henne där. Vi är däremot erbjuden avlastningsfamilj.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2016-04-10 13:32:51 följande:
    Det skriver du i inlägg 85...

Syftet med mitt förra inlägg (och mina andra inlägg) var inte att antyda att ni inte tar hand om er dotter. Vart får du det ifrån?

Så varför tar ni inte emot avlastningsfamilj?
    Eh, nej? Jag skriver att den anonyma som skäller på mig hela tiden för att vi har barnvakt kan följa med och ge medicin mot allergiska reaktioner. Hur du kan få det till att dottern ska ha allergimedicin varje dag är inget jag begriper. Läs vad som står och inget annat.

Vill inte gå in på varför hon inte har avlastning.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2016-04-10 16:34:08 följande:
    Har ni haft dottern på en ordenltig utredning? Att få allergiska reaktioner som kräver läkemedel varje dag är inte normalt! Som förälder hade Iallfall inte jag lämnat bort ett barn som får allergiska reaktioner varje dag!

Jag börjar förstå varför inte dina föräldrar orkar cara barmvakter mer än en dag. Obegripligt att inte DU förstår det!
    Tror du vi är beviljade assistans från samhället utan ordentlig utredning? Ja med så många hinder som hon har är ligger allt under ständig utvärdering. Det är viktigt att allt funkar optimalt.

Men hon får inte allergiska reaktioner varje dag, mycket sällan faktiskt! Du tjatar på om att hon får reaktioner varje dag som en hackig skiva! NEJ, hon får inte det varje dag, en gång i veckan, inte ens en gång i månaden!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mycket präktigare än du!) skrev 2016-04-11 11:06:53 följande:
    I vilket inlägg skriver TS att hennes dotter behöver akutmedicin för allergi varje dag?
    Inte i något, anonym har hittat på det
  • Anonym (Mamma)

Har pratat återigen med mina föräldrar utan att egentligen ha fått något riktigt svar. Se var väldigt övertrevliga (nästan fjäskiga) och det var tydligt att de hade dåligt samvete. Jag och min man förklarade lugnt utan att bli osams med dem att oavsett vilken orsaken var till deras agerande så ska de inte behöva vakta dottern mer. Tog också upp hur mycket det förstörde våra planer och då bad de om ursäkt. Vi sa att vi heller inte känner oss trygga med en barnvakt vi tidigare kunnat lita blint på men som nu inte svarar i telefon eller är tillgänglig som utlovat. Då blev de lite sura och tyckte vi förstorade upp allt men det märktes att de verkligen började tänka efter kring sitt beteende innerst inne. Så vi är inte osams på något sätt men vi har markerat att deras sätt inte var okej.

Svar på tråden Så besviken på mina föräldrar angående barnvakt!