• Anonym (j)

Så besviken på mina föräldrar angående barnvakt!

Anonym (@) skrev 2016-04-09 17:00:19 följande:
    Ja du tyck vad du vill men vi har vuxentid trots 4 barn vi
    Fast du måste ju förstå att det är skillnad när man har ett barn med funktionshinder. Ett barn som är 11 år utan funktionshinder skulle säkerligen kunna sova över hos vänner och då hade TS kunnat få egentid med sin man men med tanke på bl a sondmatningen så är det förmodligen inte så lätt att hitta vänner vars föräldrar känner sig bekväm med att ta hand om detta. 

Var är era barn när ni har vuxentid? 
  • Anonym (j)
    Anonym (@) skrev 2016-04-09 18:26:59 följande:
    Våra barn sover faktiskt på nätterna tex , o vet du vad , vi har en son med svår EP som kräver tillsyn dygnet runt så jag vet vad det handlar om .
    Men vad bra för er! Då har ju ni löst det på ett sätt som fungerar för dig, din man och er familj i övrigt. Varför ska det vara så svårt att vara empatisk och förstå att andra kanske behöver lösa det på ett annat sätt? TS kanske inte har barn som sover så bra på nätterna. Vad tycker du att de ska göra då? 

Sen handlar ju givetvis TS frustration i att man avtalar något med sina föräldrar och att de bryter det löftet (utan några till synes legitima skäl). Jag, som inte har något barn med funktionshinder, skulle också bli ledsen om mina föräldrar gjorde så därför att om jag och min sambo har bett om barnvakt så har vi gjort det av en anledning. Skulle de däremot bli sjuka eller om barnet blir sjukt så får vi givetvis ställa in våra planer.
  • Anonym (j)
    RebeckaS skrev 2016-04-09 21:29:03 följande:
    Förstår mig verkligen inte på sånna som dig?

Bara för att man skaffar barn ska det inte behöva utesluta egentid med sin partner?

Jag har två barn som jag älskar väldigt mycket ÄVEN fast jag och min man någon/några gånger i veckan låter en nanny ta hand om våra barn så vi kan få egentid som t.ex bio eller en natt på Grand! Alla småbarns föräldrar behöver egentid och lite lyx i vecka.
    Personen ifråga som du kommenterade var ironisk. Om du läser inläggen som Anonym(@) hara gjort så ser du snart att det är denne som inte anser att det är OK att skaffa barnvakt åt sina barn...
  • Anonym (j)
    Anonym (Mycket präktigare än du!) skrev 2016-04-09 21:40:43 följande:
    Hm, kolla in den jag citerade och hens inlägg genom hela tråden så kanske du förstår mitt inlägg bättre...
    Haha, här gick jag in för att försvara dig...:)
  • Anonym (j)
    Anonym (?) skrev 2016-04-09 21:40:21 följande:
    Jag har en syster som har ett barn med grav funktionsnedsättning. Tänka sig att våra föräldrar hade hand om henne långt innan gemene man sprang omkring med mobiler. Så jag vet ganska bra vad det innebär.

Var skriver TS att hennes föräldrar sällan hjälper till med barnet? Tvärtom skriver TS så här:

Hon har sondmatning pga ett handikapp som kräver lite extra pyssel, något min familj är vana vid och hittills gärna har hjälpt till med när hon är hos dem
    Eftersom hon också skriver att de väldigt sällan har barn vakt så tolkar jag det som att de hjälper till med sondmatningen när hela familjen är hos mormorn och morfarn. Ungefär som om jag åker till mina föräldrar för att fika en eftermiddag, om min son då behöver gå på pottan så kan min mamma eller pappa hjälpa honom med det. Då skulle jag kunna hävda att mina föräldrar är vana vid att hjälpa till med det...
  • Anonym (j)
    Jag har en syster som har ett barn med grav funktionsnedsättning. Tänka sig att våra föräldrar hade hand om henne långt innan gemene man sprang omkring med mobiler. Så jag vet ganska bra vad det innebär.

Var skriver TS att hennes föräldrar sällan hjälper till med barnet? Tvärtom skriver TS så här:

Hon har sondmatning pga ett handikapp som kräver lite extra pyssel, något min familj är vana vid och hittills gärna har hjälpt till med när hon är hos dem
    Men om du nu har sådan insyn i hur dina föräldrar hade det med din syster. Kan du då inte känna att det hade varit skönt för dem om de NÅGON GÅNG, alltså inte varannan helg eller en gång i månaden utan någon gång per år hade fått avlastning? Hade du missunnat dina föräldrar det?
  • Anonym (j)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-09 21:53:27 följande:
    Det är ju heller inget man kan kräva av andra tycker vi, att de ska vilja slabba med sondmaten Sedan gör dotterns förståndshandikapp att hon tyvärr inte kan umgås med sina kompisar "på det sättet". Hon har flera vänner i grupper för barn med liknande handikapp och hon är väldigt social, älskar andra barn! Men det här med att sova över kanske inte blir aktuellt nånsin, eller i alla fall inte förrän hon är vuxen/tonåring.
    Det är ju precis det jag menar. Tankesättet att man ska ta hand om sina barn om man har skaffat dem håller ju möjligtvis om man får barn utan funktionshinder. Då kommer ju de flesta att någon gång sova över hos vänner och lyckas man då som förälder planera så att alla barn sover borta samma kväll så fixar man ju egentid "av sig självt" men med ett funktionshindrat barn kommer den tiden kanske aldrig. Eller iallafall inte innan de flyttar till eget boende i vuxen ålder.
  • Anonym (j)
    Semesterfamiljen skrev 2016-04-10 06:06:33 följande:

Hej ts! Jag kan knappt fatta hur galna 90 % av svaren i din tråd är. Folk, ni borde skämmas för alla otrevliga svar.

Dessutom är det många som läser in saker som ta aldrig har skrivit. (Har ni kanske sniffat för långt ner i flaskan?)

I min värld har du all rätt att vara besviken. Och förbannad! Dina föräldrar har betett sig märkligt, helfel och respektlöst. Jag hade haft svårt för att förlåta ett sådant beteende och dragit ner kontakten rejält. Jag behöver inte svikare och energitjuvar i mitt liv.

Har man lovat så har man. Om det sen händer saker såsom att man blir sjuk, skadar sig, barnet bryter ihop och behöver sina föräldrar eller något annat som gör att man behöver avbryta är det ju en helt annan femma. Men här är det ju bara morföräldrarnas lättja. De lovade och svek. Usch.

Jag har en bekant som har ett barn med funktionshinder. Barnet är hos en avlastningsfamilj var tredje helg och har varit sedan ungefär 5-6 årsålder. Det gör att föräldrarna och syskonen orkar att fungera som "vanliga" familjer. De älskar inte sitt barn mindre för det och de älskar inte sina barn utan funktionshinder mindre för att de resten av tiden lägger mycket energi på det sjuka barnet. Avlastningen ger ny energi och en fungerande vardag.

Åter igen, ts, du har all rätt att vara besviken. För jävligt att bete sig så. Och fullständigt jävligt av din man att lägga det på dig.

I ditt läge hade jag tagit en stund för mig själv och reflekterat över mina närmaste. Ibland kan man behöva sortera sina känslor och skaffa nya infallsvinklar.

Och släpp alla otrevliga svar här i tråden. Om de är representativa för mänskligheten har vi riktiga empatiproblem.

Det är egentligen bara ett par som är otrevlig anonym(@) och någon mer. Mycket präktigare än du kan uppfattas som otrevlig men ger bara svar på samma sätt till anonym (@) som denne har gjort till TS. Majoriteten, skulle jag säga, har full förståelse för TS känslor. Men visst blir man beklämd över att det ens finns någon som inte tycker att man ska få känna sig besviken över att en barnfri helg (på 6 år) har blivit förstörd!
  • Anonym (j)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-10 07:40:52 följande:
    Ja, det inte helt osannolikt det du skriver! Har varit medlen här i många år och jag tycker trollandet är detsamma, men folk verkar totalt socialt inkompetenta på ett sätt som inte varit förut. Blir matt när jag tänker på att många av dem är lärare och förskollärare. Har man översittargenen i sig så kommer den fram på
    Arbetet också, garanterat. Skulle ha startat tråden på en vardag istället!
    Fast just förskollärarna kan du nog vara säker på inte lämnar sina barn en sekund extra på förskolan. De är ganska noga med tiderna, enligt de trådar jag har läst... ;)

Själv är jag förresten lärare och tycker att jag har försvarat dig ganska mycket.
  • Anonym (j)
    Anonym (@) skrev 2016-04-10 08:18:13 följande:
    Nä jag skriver att det är fånigt att sitta på familjeliv o sura när man redan fått en kväll/ natt o inte får en till
    Men det är ju inte det som är problemet, snälla människa!

Problemet är att de har blivit lovade två nätter och således gjorde planer för vad de skulle göra två kvällar och två nätter. Då blir man ju såklart besviken om planerna sedan ändras. Det kan väl ändå inte vara så konstigt? Får man inte var besviken om planer inte blir som man först trodde?

Ni som använder ert äldsta barn som barnvakt, vilket absolut inte är fel. Skulle inte ni bli besvikna om ni ska gå ut och äta och efter förrätten måste gå för att er äldsta har ändrat sig vad gäller att hjälpa er med barnvakt? Självklart åker ni hem, era barn går först men visst hade ni blivit besvikna? Eller hade du sagt att det är inget att sura för, ni fick ju äta förrätt?
  • Anonym (j)
    Anonym (@) skrev 2016-04-10 08:33:49 följande:
    Nä skulle inte bli så besviken så jag skriver på fl o anser min barnvakt är idiot nä .
    Det är mitt / mina barn o då har jag huvudansvaret o åker hem o tar det .
    Varför lägga negativ energi på nå sånt ?
    Jaha, så det är där skon klämmer?

Men nu är det ju så att man på familjeliv får starta vilka trådar man vill. Du får givetvis svara i alla dessa om du vill.

TS tog också sitt föräldraansvar och hämtade sitt barn. Där är ni lika.
    Hon blev besviken, det hade inte du blivit. Där är ni olika.

Att vara empatisk handlar om att kunna sätta sig in i en annan persons känslor. Det behöver inte betyda att man håller med dem om det de känner. Jag tycker att du ska försöka träna på din empatiska förmåga.
  • Anonym (j)

Det var detta citat jag reagerade på men när jag tryckte visa endast på dina inlägg så inser jag att jag måste missförstått detta inlägg. Ber om ursäkt för det.
  • Anonym (j)
    Anonym (@) skrev 2016-04-10 08:55:37 följande:
    Skon klämmer var ?
    Att du inte tycker att man ska sitta på familjeliv och gnälla.
  • Anonym (j)
    Anonym (@) skrev 2016-04-10 09:05:49 följande:
    Nä men att man ska lägga massa negativ energi på struntsaker
    Det kan jag hålla med om men det som är en struntsak för dig är det förmodligen inte för någon annan.
  • Anonym (j)
    Pink06 skrev 2016-04-10 15:25:48 följande:

Ts:

Borde inte du ta hand om din dotter istället för att sitta här i tråden och uppdatera 24/7?

TS tre sista inlägg har kommit 07:43, 12:51 och 15:17. Knappast att sitta och uppdatera 24/7 eller? 

Sluta försöka provocera, det blir bara pinsamt.
Svar på tråden Så besviken på mina föräldrar angående barnvakt!