skaffa barn runt 40.
Hej alla.
Jag är ny här,mamma till 2 pojkar-8 och 12 år.
Nu planerar jag och min man en sladdis.
Min man är 43 och jag blir snart 38.
Jag vill gärna att ni delar med er,av för och nackdelar.
Tacksam för svar//Jenny.
Hej alla.
Jag är ny här,mamma till 2 pojkar-8 och 12 år.
Nu planerar jag och min man en sladdis.
Min man är 43 och jag blir snart 38.
Jag vill gärna att ni delar med er,av för och nackdelar.
Tacksam för svar//Jenny.
Åh vilken bra tråd!!
Jag är 38 sambon 34. Har två barn på 2 pch 4 och egentligen har jag nu äntligen kommit i läget att jag inte har sjukt ont längre, barnen börjar bli självgående,snart klart med blöjor osv. Pluggar första av tre år på universitet oxå. MEN suget finns där...längtan...att jag inte känner mig helt klar ännu! Men timingen nu är så dålig att det är skrämmande! Förutom ovanstående så är det oxå så att sambon brakade ihop för 1,5 år sedan och kämpar med att bli ok igen (depression, svårt med adhd och barn osv, jag gör allt Själv). Ska det bli får det bli efter skola när jag fått jobb...och då är jag 40...
Långt detta...Vill bara ventilera lite...orkar mig oxå för risker samt smärtsam grav...Men det mot att "missa" sitt tredje barn och ångra det resten av livet? Jag vet inte...
Åh vilken bra tråd!!
Jag är 38 sambon 34. Har två barn på 2 pch 4 och egentligen har jag nu äntligen kommit i läget att jag inte har sjukt ont längre, barnen börjar bli självgående,snart klart med blöjor osv. Pluggar första av tre år på universitet oxå. MEN suget finns där...längtan...att jag inte känner mig helt klar ännu! Men timingen nu är så dålig att det är skrämmande! Förutom ovanstående så är det oxå så att sambon brakade ihop för 1,5 år sedan och kämpar med att bli ok igen (depression, svårt med adhd och barn osv, jag gör allt Själv). Ska det bli får det bli efter skola när jag fått jobb...och då är jag 40...
Långt detta...Vill bara ventilera lite...orkar mig oxå för risker samt smärtsam grav...Men det mot att "missa" sitt tredje barn och ångra det resten av livet? Jag vet inte...
Åh vilken bra tråd!!
Hej!
Du tror inte det är bättre försöka bli gravid under sista pluggåret så när bäbis kommer är du klar och kan fokusera på familjen om det är så att du är den som drar största lasset? Så behöver du inte oroa dig för hur det ska gå ihop?
Jag vet att man inte kan få barn på beställning när det passar, men kan iaf börja försöka när det skulle passa som bäst och hoppas på att det tar sig? (försöker ju själv sen nyår)
Jag är 39 år och hoppas det inte är för sent, men det är många runt denna ålder och äldre som blir gravida och det går bra. Och om 2 år är din minsta 4 år och ännu mer självgående vilket förenklar ytterligare för dig i vardagen, kanske inte behöver syskonvagn osv.
Jag hade nog tänkt att det är bättre vänta två år men inte ge upp drömmen, men låter som det blir tufft med en liten till just nu..
Säkert inte alls vad du vill höra...
Men när vi funderade på en trea, så frågade jag en massa föräldrar som fått 3 barn och alla intygade att det var absolut inga problem alls. Även om man haft foglossningar osv. med de andra, så behövde det inte alls bli så med trean, och det var inte alls så att kroppen tog direkt stryk av att vara gravid och äldre.
Sen blev jag gravid, hade foglossning from hell, bröts ner totalt. Har nu 3 år efter förlossningen fortfarande dagligt ont på riktigt, kan inte dammsuga ännu, har ont i revben, höfter, svanskotan ska vi inte prata om. Allt som jag sluppit efter förlossningarna förut, har nu hälsat på.
Och NU när jag pratar med äldre mammor som fått mer än 2 barn. så säger de allra flesta: kroppen tog mycket stryk (vissa tillägger "men det var det ju värt"). Problem som nämns är: foglossning som stannar kvar, inkontinens, diffusa ledproblem mm.
Många av dem är de jag rådfrågade!
Och när jag säger att de inte berättade detta före, så säger en del av dem "det är ju inte sådant man vill berätta för en som vill ha fler barn, då vågar ju ingen skaffa fler!" och några tillägger "man vet ju faktiskt inte vad som kan hända, jag har hört talas om en som inte fick några problem alls".
Men jag har inte träffat denna lyckliga person som klarat sig utan problem, men det kryllar säkert av dem här på FL.
Ville bara vara ärlig och berätta det som ingen vågade säga till mej.
Sen kanske jag inte brytt mig om det hela ändå, men jag hade kanske gått till sjukgymnasten mycket fortare och även haft en mer realistisk plan för tiden efter förlossningen med träningsprogram och tid till detta.
Följ hjärtat, men var beredd på att kroppen protesterar. Om inget händer med kroppen, så se det som en rolig bonus!
Lycka till!
Vist kan det bli komplikationer... Men det kan det bli oavsett ålder... Inkontinens tex kan man även få fast man inte fått barn... Utgår jag från mig själv kan jag bara säga att denna (42år) gång var bättre och lättare en förra (27år)... Är också mycket piggare :) Däremot har jag ont i rygg och bak om jag anstränger mig...
Hoppar in och följer
Hej. Här tror jag att jag passar in. 41 år. Har tre pojkar. En 08.a och två 10.or. härliga grabbar. Trodde verkligen inte jag skulle vilja ha fler barn men nu är jag på bim-10 och verkligen hoppas att det kanske är ngt på g i magen min. Jag har testat redan på bim-11. Negativt...så jag kanske inte ska hoppas att turen vänder...men kan inte låta bli...
Hej. Här tror jag att jag passar in. 41 år. Har tre pojkar. En 08.a och två 10.or. härliga grabbar. Trodde verkligen inte jag skulle vilja ha fler barn men nu är jag på bim-10 och verkligen hoppas att det kanske är ngt på g i magen min. Jag har testat redan på bim-11. Negativt...så jag kanske inte ska hoppas att turen vänder...men kan inte låta bli...
Men BIM -10 är ju jättetidigt att testa. Är ju närmare BIM-4 som man kan börja få tidigt plus? Eller menar du att du gått över mensen??
Jag vet. Men testar för att lugna mig lite...för stunden...
Jag plussade på bim-7 förra gången. Så himla tidigt. Så därför började jag testa redan i helgen. Har köpt nya test på nätet. Hoppas de kommer idag. Det är 5 stickor...
Men BIM -10 är ju jättetidigt att testa. Är ju närmare BIM-4 som man kan börja få tidigt plus? Eller menar du att du gått över mensen??
Vi är också i valet och kvalet. Skyddar oss inte men blir inte jätteledsna om det inte blir något. Men jag blir ändå besviken varje gång mensen kommer. Är 42 så känner att det snart dags att avsluta försöken. Precis som du, barnen är större och man har tid att göra annat. Samtidigt hade det varit jätteroligt att få en sladdis.