Inlägg från: isolande |Visa alla inlägg
  • isolande

Leka med kompisar, hur funkar det?

Min stora är snart 5 och har lekt hos en och samma dagiskompis sen hon var 2,5 ungefär. På kompisens initiativ oftast, och inte särskilt frekvent. Någon gång ibland. Vid ett tillfälle har hon varit hos en annan dagiskompis. Jag har följt med henne en gång, sedan fick jag inte vara med mer Drömmer. Ibland följer kompisen med oss till parken efter dagis och så lämnar vi henne hemma hos sig när vi ska gå hem.

Min yngsta är precis 3 och han har oxå en specifik dagiskompis som han lekt hemma hos ett par ggr. Jag har varit med varje gång och vi har setts på helgen. Vi har även hittat på utflykter tillsammans med den familjen. Han har även en grannpojke som bor mitt över trapphuset som han leker med spontant både helg och vardagseftermiddagar.

Generellt tycker jag vardagar är dåliga lekdagar eftersom barnen ofta är trötta efter dagis och det blir mer konflikter. Vissa gånger vill de ändå bara kolla på TV och då är det ju helt meningslöst.

Helger däremot är ju jättekul! 2-3 timmar brukar räcka. Jag brukar erbjuda fika/mat på vanliga tiderna då vi äter. Vill besökande barn ha mat då så får man det. Vill man inte får man vänta i vardagsrummet eller liknande.

Jag tycker det är rätt jobbigt med lekdater med "nya" familjer då man måste umgås med folk man inte känner i deras hem. Det känns rätt intimt.... De familjer våra barn leker med känner vi ganska bra numera och vi har kul ihop både föräldrar och barn.

Tror våra barn är ovanligt tidiga, men de har varit väldigt "på" själva om lekeriet så vi har låtit det flyta på. Men det är liksom ingen brådska med att utöka med fler kompisar och fler tillfällen. Just nu är det helt tillräckligt som det är.

Svar på tråden Leka med kompisar, hur funkar det?